Logo

It is currently 26 Jul 2017, 16:31

Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message

02 Sep 2009, 05:29 

Speciaal voor Camera Obscura mijn lofzang voor Pinkerton.

Pinkerton (1996) *****

Pinkerton is een epische popplaat (van slechts 34 minuten weliswaar). Ik heb de plaat sinds de releasedatum en draai hem nog steeds ontzettend vaak. Het is de meest eerlijke plaat die ik ken, een perfecte combinatie van muziek vanuit het hart en briljante popsongs. Daarnaast heeft de plaat ook grote sentimentele waarde voor mij. 1996, ik zat op de middelbare school en iedere 'alto' luisterde naar Nirvana of Pearl Jam. Ik vond daar weinig aan. Weezer kende we toen vooral van hun debuut (Blue Album), en hun hit Buddy Holly (van die geinige Spike Jonze clip). De plaat werd goed ontvangen door pers en publiek, maar het ontging toch de meesten dat het hier om een meesterlijk popalbum ging. Als mensen zeggen dat ze het een 'leuk' album vinden, vind ik al dat de plaat tekort wordt gedaan.

Sowieso vind ik dat er met te scheve oren naar popliedjes wordt geluisterd. Het luistert makkelijk weg, maar hee, schrijf maar eens een perfecte popsong die spannend blijft! Voor mij kan een nummer als Buddy Holly prima naast een Oops I did it again worden gelegd. Beiden briljante composities, waarin binnen het popspectrum mooie dingen gebeuren, maar de 1 wordt door zogenaamde critici bij voorhand nooit serieus genomen. Of een misschien wat provocerendere vergelijking is the Beatles (en dan met name de periode voor '66, voordat Revolver uitkwam), maakten zij ook niet slechts goed in het gehoor liggende popmuziek? Het is waarschijnlijk de verpakking Britney Spears die de mening vormt van velen, maar muziek is nog altijd audio ipv visueel. Rivers Cuomo (frontman en brein achter Weezer) houdt er tegenwoordig ook Max Martin-achtige (hitmachineman met geen misselijke CV 'Baby one more time, It's my life, I kissed a girl en veel meer) songschrijf technieken op na. Op een dogma-achtige manier is hij op zoek naar de perfecte hitsong. Soms slaagt hij daarin met vlag en wimpel (Pork and Beans, Island in the Sun) maar veel andere pogingen (Beverly Hills of de laatste single) zijn te matig om ook maar de schoenen van Max Martin te mogen poetsen.

De kracht van Weezer ligt dan ook niet in de simpelere hit popsong, maar in de 'epischere' popsongs zoals op de Blue Album en vooral Pinkerton. Na de blue album had Weezer vooral het image als geek band. Rivers Cuomo kon maar moeilijk met dat image omgaan, want velen ontging het dat de plaat veel meer was dan een 'leuk punkpop' plaatje (wat in mijn oren als een grove belediging klinkt). Cuomo was op dat moment klassieke muziek student aan Harvard en gooide al zijn talent plus ziel en zaligheid in de volgende plaat. Ik weet niet wat het is, maar het lijkt alsof veel artiesten juist tot hun hoogtepunt komen wanneer het ze in hun persoonlijk leven moeilijk vergaan. Het gaat zeker op voor Pinkerton, een plaat van een diep ongelukkig man. Vergelijk het niveau van Pinkerton eens met de huidige 'happy songs' van Weezer en het wordt pijnlijk duidelijk.

Pinkerton is op grootser dan hun debuut. Alhoewel het niveau van songs op beide platen ongeveer gelijk is, staat Pinkerton qua complexiteit net een trapje hoger. Het is muzikaal avontuurlijker en spannender, en de songs klinken minstens zo goed als op de Blue Album. Sleutelnummer waarmee je de plaat kan samenvatten is misschien Falling For You. Voor wie interesse heeft in songstructuren en arrangementen is dit verplichte kost. Het nummer heeft ongewoon originele akkoordenwisselingen, wat de muziek bij eerste beluistering hoogst onvoorspelbaar maakt, maar toch 'logisch' klinkt. Het is in een periode geweest dat Rivers Cuomo klassieke muziek studeerde en deze invloeden in Weezer verwerkte. Ik vind hem qua harmonieën ook een stuk hoger staan dan, pak m beet, Pet Sounds. Maar afgezien van de geweldige compositie is dit bovenal een song die je diep in het hart raakt. En dat kan ik van weinig nummers zeggen helaas.

Maar Weezer zou Weezer niet zijn als ze het idee van compact songschrijven zouden loslaten. Neem El Scorcho, een hartverscheurend nummer met als basis slecht 2 akkoorden. Dat doet geen band ze na. Dit songrecept is later nog vele malen teruggekomen (Beverly Hills, Hash Pipe) maar het niveau van El Scorcho werd nooit meer bereikt. Pinkerton heeft ook een perfecte balans tussen de 'compacte' Weezer songs (El Scorcho, Getchoo, Why Bother, Butterfly) en de 'complexere' Weezer songs (Across the Sea, The Good Life, Falling for You, No other One). Die balans raakte volledig zoek op latere platen en het niveau ging drastisch omlaag. Maar op basis van hun eerste 2 platen is Weezer legendarisch voor mij. Die behoren tot de beste popplaten ooit gemaakt.

Offline Profile  

02 Sep 2009, 08:53 

Jeeh, Weezer it is! Ik moet er toch nog eens rustig naar luisteren. Met al die suffe Mp3-bestanden en de shuffle mode zou je bijna vergeten om een plaat weer eens rustig in zijn geheel tot je te nemen.

Offline Profile  

03 Sep 2009, 03:07 

Camera Obscura wrote:
Jeeh, Weezer it is! Ik moet er toch nog eens rustig naar luisteren. Met al die suffe Mp3-bestanden en de shuffle mode zou je bijna vergeten om een plaat weer eens rustig in zijn geheel tot je te nemen.

Ja doe dat! Ben benieuwd of anderen er ook een meesterwerk in horen.

Offline Profile  

05 Sep 2009, 09:23 

Heb na jouw lofzang ook weer eens naar Pinkerton geluisterd maar kom niet verder dan 'wel leuk'. Ik kreeg daarna vooral zin om weer eens naar Copper Blue van Sugar te luisteren. Dat vind ik nou een briljant gitaarpop album. Wei, ben wel benieuwd of je die plaat kent en wat je er van vindt.

Image

Offline Profile  

05 Sep 2009, 12:57 

Zojuist ook naar Pinkerton geluisterd, maar ik kan niet zeggen dat het me grijpt, vind het eigenlijk maar slaapverwekkend, sorry. De vermeende complexiteit of bijzondere structuren van sommige liedjes ontgaat mij volledig eigenlijk, kan er weinig complex in ontdekken. Ach ja, misschien ben ik wel tezeer verpest door avant-garde toestanden om nog onder de indruk te zijn van dit soort popmuziek, ik weet het niet.

Gekeken films

Offline Profile  

05 Sep 2009, 16:58 

Ik weet uit ervaring dat ik erg alleen sta. Eerdere pogingen om de plaat bij vrienden te slijten (altijd leuke verjaardagscadeautjes) resulteerden ook zelden in enthousiaste reacties. Ik ben al blij dat jullie er de tijd voor genomen hebben om er naar te luisteren.

Misschien moet ik het gebruik van ‘complex’ wat nuanceren, want Weezer is natuurlijk niet te vergelijken met avant garde muziek. We blijven uiteraard wel in het pop universum en daarin wordt het inderdaad maar ‘complex’ tot een bepaalde hoogte. Ik ga dus ook niet doen alsof dit onbegrijpelijk complexe muziek is. Ik geef meteen toe dat ik een groot zwak heb voor popliedjes en dat is niet meteen ieders ding. Ik heb vele maanden besteed aan Alan W. Pollack’s analyses van de Beatles catalogus (Voor de liefhebber: http://www.icce.rug.nl/~soundscapes/DAT ... abet.shtml) Als ik ooit eens de tijd vind, wil ik Falling for You eens aan een analyse onderwerpen, maar waarschijnlijk is daar niemand in geinteresseerd.

Ik zal eens op zoek gaan naar de Sugar plaat. Vroeger veel Husker Du geluisterd en over die plaat gelezen, maar nooit aan toegekomen. Hoort die dus in het rijtje Essentiele muziekalbums :) De laatste tijd ben ik me flink aan het verdiepen in Burt Bacharach, ook zo'n briljante liedjesmaker!

Offline Profile  

07 Sep 2009, 20:15 

Zeker niet essentieel, maar bij gebrek aan beter maar even hier geplaatst.
Bij het zoeken naar deze CD kwam ik op deze blog terecht, en hier valt de CD gratis te downloaden. Alleen al vanwege het geweldige Long Black Limousine (en vrij onbekend nummer van Elvis uit 1969, Elvis' sterkste periode sinds de 50s) meer dan de moeite waard.

God Save The King - A Psychobilly Tribute To Elvis

http://elvis54.blogspot.com/2009/07/god-save-king.html

Image

Offline Profile  

10 Sep 2009, 15:24 

De laatste tijd veel naar The Jesus Lizard - Goat geluisterd... essentieel.

Er zijn maar weinig albums die zo donker, dreigend en maniakaal zijn dat ik er bijna bang van zou worden. Goat is er zo eentje.

"Listening to their music is being punched in the face and then having the bruise licked by a drunken preacher who screams at you while speaking in tongues. Goat is a winner every time, that friend that you love to be around but secretly scares the shit out of you. "

Op MySpace staan 2 nummers van dit briljante album: Monkey Trick en Nub.
http://www.myspace.com/thejesuslizardpage

Image

Offline Profile  

10 Sep 2009, 16:03 

Love me some Jesus Lizard. Heb altijd de neiging om grommend m'n tanden opeengeklemd te ontbloten als ik er wat van opzet - m'n kennissenkring is dat ondertussen al van me gewoon. Liar is ook een steengoed album.

Offline Profile  

10 Sep 2009, 16:49 

Maandag spelen ze in Paradiso, dusse....geïnteresseerden kunnen gaan kijken. Als ik tijd heb, ga ik wel effe langs.

Offline Profile  

10 Sep 2009, 17:36 

Ik sta maandag uiteraard vooraan om David Yow op te vangen tijdens Seasick :)

Offline Profile  

05 Jan 2010, 21:55 

Pavement gaat weer touren, dus ik trek Wowee Zowee weer eens uit de kast. Popcritici bejubelen vaak Slanted & Enchanted en Crooked Rain, maar voor mij is Wowee Zowee het hoogtepunt uit Pavement's oeuvre. Als geheel gebalanceerder dan hun eerste platen, maar met meer gekkigheid dan hun laatste platen. Spontaan, bij vlagen retespannend en gevoelig, echt geen band klinkt als Pavement.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2