Logo

It is currently 30 Apr 2017, 11:06

Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Essentiële muziekalbums
11 Jan 2006, 22:25 

Welnu, de titel spreekt denk ik voor zich. Welke CD's heb jij in je bezit waarvan je vindt dat iedereen ze ooit gehoord moet hebben. CD's die in geen enkele zichzelf respecterende muziekcollectie ontbreken kunnen. Voor het gemak heb ik mijn eerste entry maar gekopieerd van een ander forum:

Image

John Zorn – Naked City (1989)
Genre: avant-garde, jazz, noise, hardcore, soundtrack, eclectisch
Label: Elektra/Nonesuch

Toen ik deze cd voor het eerst hoorde, was ik er duidelijk nog niet helemaal klaar voor. Ik vond de intensiteit van de cd direct zeer mooi, maar ik kon nog niet heel veel met de manische, hyperenergieke muziek die John Zorn en kornuiten ons op deze CD voorschotelen. De muziek omschrijven is een dagtaak op zich: laten we het erop houden dat dit een schoolvoorbeeld is van postmodernisme. Alles kan en alles mag. Hardcore noise met coctailjazz afwisselen? Waarom niet? Minimal music laten volgen door country, door ambient en door avant-garde? Tuurlijk, laat het maar aan John Zorn over.

Saxofonist en componist John Zorn richtte de band Naked City op en nam met deze band dit debuutalbum op, ‘Naked City’ dus. Om van een ware superband te spreken is niet erg overdreven: Wayne Horvitz op toetsen, Bill Frisell op gitaar, Fred Frith op bas, Joey Baron op drums, Zorn zelf op sax en soms Yamatsuka Eye als zanger. Allemaal gerenommeerde artiesten die stuk voor stuk hun sporen al ruimschoots verdiend hadden in uiteenlopende gebieden als avant-garde, Japanse noise en jazz.

De muziek op Naked City is van voor tot achter van extreem hoog niveau. Zorn heeft dit album in een paar dagen tijd opgenomen. Iedere ochtend kwam hij met een paar nummers op papier aanzetten, welke de band instudeerde en op het eind van de dag stonden ze op de band. Deze werkwijze lijkt niet zo bijzonder, totdat je de uiterst complex muziek hoort, die binnen een paar seconden volledig kan omslaan. Veel nummers zijn ultrakort, maar bevatten meer wendingen dan een gemiddeld album bij elkaar kent. Soms lijkt het een grote chaos, maar niets is aan het toeval of de improvisatie overgelaten op dit album, alles is volledig doorgecomponeerd op papier. Het is niet zo dat Zorn niets geeft om improvisatie (integendeel), maar hij wilde met de band Naked City gewoon kijken wat hij uit het standaard bandgegeven van gitaar, toetsen, bas, drums en sax kon halen. Er volgden nog een 5-tal albums van deze band totdat Zorn ‘stopped hearing and writing for the band’ en de band werd opgeheven.

Een woord van waarschuwing is waarschijnlijk wel op zijn plaats. Want hoe mooi de muziek ook is, het kan voor niet-geïnitieerden nogal heftig overkomen in eerste instantie. Toen ik deze CD voor het eerst aan mijn vrienden liet horen, kreeg ik daadwerkelijk ruzie (‘dit kun je nooit mooi vinden’) en ze waren op dat moment al heel wat vreemds gewend van mij. Geef het de kans, laat het op je inwerken. Het kan je leven veranderen, de manier veranderen waarop je naar muziek luistert, tegen kunst aankijkt. Dat is bij mij wel het geval geweest.

Enkele tracks:

John Zorn - Batman
John Zorn - The Sicilian Clan
John Zorn - Contempt
John Zorn - Latin Quarter
John Zorn - Blood is Thin
John Zorn - Igneous Ejeculation
John Zorn - Saigon Pickup

Gekeken films

Offline Profile  

12 Jan 2006, 15:30 

heb net de tracks beluisterd en de eerste 4 bevallen me uitstekend. ook het laatste nummer is een erg boeiend werkje. Blood is Thin en Igneous Ejeculation doen me erg weinig maar misschien dat ze in het geheel van het album beter uitkomen. het waren gelukkig erg korte nummers ;)

heb nog niets van John Zorn dus misschien moet ik hier eens mee beginnen.

Offline Profile  

12 Jan 2006, 15:36 

Torture Garden van John Zorn/Naked City zat bij mij vaak in de cassettespeler in de vroege jaren negentig. Lekker.

Offline Profile  

12 Jan 2006, 15:43 

tolpol wrote:
Torture Garden van Naked City zat bij mij vaak in de cassettespeler in de vroege jaren negentig. Lekker.

Dat is ook exact het album waar de door Riny genoemde tracks vandaan komen. Torture Garden bestaat uit 42 van die ultrakorte tracks. Een stuk of 8 daarvan zijn op de Naked City CD beland. Het zijn van die typische groeitoestanden, ik vind ze in ieder geval helemaal geweldig. Nu moet ik er direct bijzeggen dat het halve oeuvre van Zorn bestaat uit groeitoestanden (afhankelijk van je bekendheid met avant-garde muziek).

Ik kan in ieder geval zeggen dat dhr Zorn voor mij mijn grootste invloed is, op welk gebied dan ook :D

Gekeken films

Offline Profile  

12 Jan 2006, 16:00 

Essentiël in iedere cd-collectie is voor mij toch duidelijk:

dEUS - In A Bar Under The Sea (1996)

Image

Deze cd is voor mij perfect, het bevat van alle soorten muziek wel iets. Van rauwe James Brown achtige gitaartracks tot jazzy nummers en zelfs pop. Het heeft een verhaal, misschien niet in de teksten maar zeker in de opbouw. Ik vind het dan ook onmogelijk om één nummer ervan te noemen of zelfs te gaan luisteren aangezien het geheel juist zoveel indruk op me maakt.

Ik heb de cd pas een paar jaar na de release ondekt, maar ik denk niet dat ik er destijds al zo van had kunnen genieten. Nu met de komst van het album Demon Days van the Gorillaz ging ik weer terugdenken aan veelzijdige albums en kwam ik zo bij dEUS terug. Sindsdien gaat er geen dag voorbij dat het album niet aanstaat.

Later meer.........

Offline Profile  

12 Jan 2006, 17:02 

Tim Buckley - Starsailor

Image

avant-garde/folk/jazz/experimental/psychedelia

Tim begon als folkrockzanger die meteen al opviel door zijn opmerkelijke stembereik en werd gaanderweg steeds meer beinvloed door oa funk, soul, blues en vooral jazz. dit album is zonder twijfel zijn meest creatieve werk, door velen omschreven als zijn ultieme meesterwerk, door sommigen als een complete mislukking. ik hou het natuurlijk bij het eerste.

hier 3 nummers om een idee te krijgen.

Song to the Siren is een van zijn bekendste nummers en ook het meest toegankelijke van het album. velen hebben dit nummer gecovered maar het origineel blijft toch wel onaantastbaar in zijn schoonheid.
http://media.putfile.com/Tim-Buckley--- ... -The-Siren

Song to the Siren is nog redelijk rechttoe rechtaan in zijn songstructuur maar Starsailor is andere koek. de noten in dit nummer worden tot in het absurde doorgetrokken waardoor het soms lijkt of het in slow-motion wordt afgespeeld. zijn stem wordt ook meerdere malen gedubd en gebruikt als een soort helse sound collage op de achtergrond. creepier dan de meeste horrorfilms.
http://media.putfile.com/Tim-Buckley---Starsailor

in The Healing Festival wordt de sfeer van Starsailor gehandhaafd maar het tempo gaat omhoog en worden er meer instrumenten in de strijd gegooid.
http://media.putfile.com/Tim-Buckley--- ... g-Festival

Tim Buckley maakte dit album in 1970 op 23-jarige leeftijd.
5 jaar later werd een overdosis hem fataal...

Offline Profile  

12 Jan 2006, 17:09 

Starsailor is inderdaad een heel bijzonder plaatje. Ik moet het eens vaker luisteren, maar ja... dat is met zoveel het geval :D

Gekeken films

Offline Profile  

12 Jan 2006, 22:33 

voor mij onmisbaar aan het worden:

Image

Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea

jammer dat ze van de aardbodem verdwenen zijn :cry:

Offline Profile  

15 Jan 2006, 21:39 

Image

Autechre – Tri Repetae (1995)
Genre: experimentele techno, IDM
Label: Warp Records

Autechre. De naam intrigeerde mij direct al toen ik hem voor het eerst tegenkwam. Ik wist compleet niets van techno op dat moment, maar ik wilde mezelf dwingen om daar naar te gaan luisteren (een ‘vervelende’ karaktertrek die ik nog steeds heb, inclusief de drang om deze karaktertrek ook op anderen te projecteren :wink: ) en toen kwam ik ergens de naam Autechre tegen. Ik heb geen idee meer waar of wanneer. Ergens. Dus op een gezegende dag trok ik naar de winkel om een CD te kopen die mijn muzikale koers van dat jaar grotendeels zou bepalen. Ik had op internet zo eens wat gezocht en de CD Tri Repetae van het Sheffieldse duo Rob Brown en Sean Booth kwam vrijwel overal naar voor als hun beste album. Ik dus die CD kopen. En wat een verandering zou dat teweeg brengen!

Het was niet zo dat ik op dat moment volledig onbekend was met elektronische muziek: ik spendeerde hele dagen met het luisteren naar Tangerine Dream, Klaus Schulze en Brian Eno en volgens mij kende ik op dat moment ook de ambient techno van The Orb al. Maar dit soort techno was nieuw voor mij. Ik was er direct door geïntrigeerd, ook al vond ik niet alles wat ik van Tri Repetae hoorde meteen mooi. Maar er was iets, wat ik nog steeds niet goed kan definiëren: het abstracte ervan was waarschijnlijk wat mij aantrok. De eerste keer dat je een Autechre plaat hoort, hoor je vrijwel geen melodieën. Het is niet zo dat er geen melodieën zijn, maar die zijn doorgaans begraven in de muziek. Het eerste wat je hoort zijn ingenieus geprogrammeerde beats, die alleen al genoeg stof tot luisteren geven. Maar ergens onder die beats en ogenschijnlijk kille geluiden ligt het hart van de muziek: subtiele melodielijntjes die erom smeken om ontdekt en gehoord te worden. Uiterst warme en toegankelijke klanken die paradoxaal genoeg een perfect huwelijk vormen met de koude klanken eromheen. Alsof je gevulde toffee aan het eten bent: je moet eerst minutenlang zuigen op de buitenkant, eer je aan de binnenkant toekomt. En die buitenkant lijkt niet zo lekker, totdat je de combinatie met die verrukkelijke binnenkant ontdekt. Dan wordt het ineens een heel ander verhaal. En dat is ook het verhaal van Autechre: iedere nieuwe plaat van ze is weer een gevecht. Het moet ontrafelt worden, laagje voor laagje afgepeld voordat je het totaalplaatje ziet. Dat is de kracht van Autechre (en niet van die bank :wink: )

Hun latere platen zouden steeds abstracter worden. ‘LP5’ is nog redelijk in dezelfde trant als ‘Tri Repetae’ (en de enige plaat die voor mij persoonlijk een serieuze bedreiging van Tri Repetae zorgt), maar vanaf dat moment werd het abstracter en abstracter. Machines die elkaar opeten is waarschijnlijk nog de beste omschrijving van deze koers. Met ‘Draft 7.30’ kwam er een gedeeltelijke ommekeer waarin het duo hun twee ‘gezichten’ harmonieus samenvoegden. Maar geen van die platen zal waarschijnlijk ooit ‘Tri Repetae’ van zijn voetstuk schoppen. Zeker de emotionele waarde ervan niet.

Autechre zou vanaf ‘Tri Repetae’ een vaste waarde in mijn leven worden en hele hordes nieuwe technohelden volgden: Aphex Twin, Plaid/Black Dog, Boards of Canada, Plastikman, Funkstörung, Squarepusher you name it. Maar geen van die figuren wist Autechre ooit te verdringen als mijn ultieme technoformatie. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de laatste tijd vrij weinig naar hun muziek luister. Maar de momenten dat het weer de soundtrack van mijn leven vormt, komt dat oude gevoel vaak weer naar boven. Het onbeschrijflijke Autechre-gevoel.

C/Pach
Leterel
Clipper
Overand

Gekeken films

Offline Profile  

16 Jan 2006, 12:07 

Spies - By Way of the World

Image

Image

Luister het hier

Zeker Gentle Giant en Rite of Passage zijn toppers. De CD is in DDD, met een waarschuwing om zowel je lage als hoge tonen te temperen. De CD heeft mij m'n klasse A versterker en m'n Warfdale luidsprekers gekost... :shock:

En verder deze:

Spies - Music of Espionage

Image

Zoals de review al zegt; als je apparatuur track 3 zonder kleerscheuren afspeeld, kun je alles afspelen. Hierin worden alle registers van een kerkorgel opengetrokken! Letterlijk!

Luiter het hier

Offline Profile  

23 Jan 2006, 00:13 

fIREHOSE - Ragin' Full-On

Al meer dan 15 jaar aan 't grijsdraaien. Na het jammerlijke auto-ongeluk van zanger D.Boon pikten de overige leden van Minutemen de draad al snel weer op en maakten deze grandioze plaat. Vooral opvallend blijft levende legende Mike Watt op energieke bas. Ik mocht de goede man ooit spreken na een optreden. Helaas ik was te dronken en werd na vijf minuten gebazel naar huis gestuurd met een sticker.

Firehose-Brave Captain
Firehose-It matters
Firehose-Under the Influence of Meat Puppets
Firehose-Chemical Wire

ImageMike Watt

Offline Profile  

25 Jan 2006, 21:01 

Nine Inch Nails - The Fragile
Marilyn Manson - Anti-christ Superstar
Radiohead - The Bends

Offline Profile  

17 Feb 2006, 11:00 

Hey Tolpol,

dan zit jij vast wel te wachten op deze documentaire:
http://www.imdb.com/title/tt0446071/

Offline Profile  

17 Feb 2006, 11:23 

Indy Goes Bananas wrote:
Hey Tolpol,

dan zit jij vast wel te wachten op deze documentaire:
http://www.imdb.com/title/tt0446071/

Yep - zou naar 't schijnt elk moment kunnen uitkomen op dvd !

Offline Profile  

20 Mar 2006, 18:26 

Image

Brian Eno – Another Green World (1975)
Genre: Experimenteel, art-rock, ambient, pop, elektronisch
Label: EG

Duizendpoot Brian Peter George St. Baptiste de la Salle Eno (Brian Eno voor vrienden) heeft zoveel muzikale veranderingen teweeg gebracht en zoveel platen gemaakt die als absoluut meesterwerk bestempeld kunnen worden, dat het schier onmogelijk is om zijn magnum opus eruit te halen. Toch kun je naar mijn mening ‘Another Green World’ als zijn allergrootste en belangrijkste werk bestempelen. Het is een blauwdruk van zijn gehele verdere carrière: of het nu zijn werk als producent van bands als U2 en Talking Heads is, zijn baanbrekende werk met David Bowie in de Berlijnse Trilogie (‘Low’, ‘Heroes’ en ‘Lodger’), zijn perfectionering van het ambient genre met ‘Music for Airports’ of zijn meest recente popplaat ‘Another Day on Earth’ is, alles is terug te leiden naar ‘Another Green World’.

Deze plaat wordt doorgaans beschouwd als een van Eno’s popplaten, maar dat is eigenlijk nogal frappant. Want hoewel Eno het zeker als een popplaat (of in ieder geval kritiek op dat fenomeen) bedoeld heeft, bevat het album meer instrumentale werkjes dan popsongs. Het is een instrumentale elektronica plaat, met een minderheid aan popsongs. Die songs zijn echter dermate strategisch geplaatst, dat ze direct het gevoel van een popplaat geven met enkele muzikale interludes, terwijl het feitelijk andersom is.

Het zijn de instrumentale tracks die het kloppende hart van deze CD vormen. In deze veelal korte werkjes wordt het heel duidelijk waarom je Brian Eno beter als geluidskunstenaar kunt bestempelen, dan als muzikant. Hij gebruikt zijn muziek op een wijze waarop een schilder zijn verf en kwast gebruikt, wat niet geheel verwonderlijk is gezien Eno’s achtergrond op de kunstacademie. De instrumentale werken op deze CD, zijn een duidelijke voorloper van Eno’s latere ambient werken: hoogstaand muzikaal behang. Muziek die een sfeer schept, in plaats van iets wil zeggen. Gevoelsmuziek met hersens. Want in de wereld van Eno is het altijd de strijd tussen het verstand en het gevoel die het hardst wordt uitgevochten en die zijn platen zo volstrekt uniek maakt. Aan de ene kant weet hij als geen ander muziek te maken die je kan transporteren naar een andere plaats of tijd (‘The Big Ship’ of ‘Becalmed’ zijn hiervan twee uitstekende voorbeelden), maar toch gebeurt het altijd op een intellectuele wijze. Theoretische ideeën of achtergronden zijn nooit ver weg in zijn muziek. De ideale combinatie van avant-garde en popcultuur.

Eno was van mening dat de popmuziek van deze periode zich teveel concentreerde op tekst en vocalen, waardoor de luisteraar niet meer luisterde naar de muzikale begeleiding. Dit probeerde hij dus zeer tegen te gaan. In het openingsnummer ‘Sky Saw’ maakt Eno zijn bedoelingen direct duidelijk:

All the clouds turn to words
All the words float in sequence
No one knows what they mean
Everyone just ignores them

Hij gebruikt gedurende de gehele plaat allerlei manieren om de tekst en vocalen een secundaire plaats te geven. Allereerst door ze gewoon te mijden (de makkelijkste wijze) maar ook vaak door het zingen van nonsens, of door elkaar heen zingen. De rest van de tekst van ‘Sky Saw’ is hier een voorbeeld van:

[sung simultaneously]

Mau Mau starter ching ching da da
Daughter daughter dumpling data
Pack and pick the ping-pong starter
Carter Carter go get Carter
Perigeeeeeee
Open stick and delphic doldrums
Open click and quantum data

Ook de humor op deze plaat is volledig Enoesque. Tekstueel maakt Eno het niet meer zo bont als op zijn vorige twee platen, ‘Here Come the Warm Jets’ en ‘Taking Tiger Mountain’, waar titels als ‘Baby’s on Fire’ en ‘Dead Finks Don’t Talk’ wel voldoende zeggen. Maar als Eno in zijn volstrekt unieke stemgeluid uiterst serieus uitkraamt ‘I’ll come running… to tie your shoes’ dan weet je hoe laat het is. Zelfs de instrumentatie is niet geheel vrij van humor: Eno voert instrumenten op als Choppy organs, uncertain piano, desert guitars en spasmodic percussion. Tja…

Er valt nog veel meer uit te wijden over deze fenomenale plaat die zich al jaren tot mijn favoriete CD’s mag rekenen, maar onder het gevaar van overkill doe ik dat maar niet. ‘Another Green World’ is wel een hele typische groeiplaat. Ik weet nog goed dat ik de CD kocht. Ik vond het allemaal wel mooi en leuk, maar het meesterwerk wat zoveel mensen er in schenen te zien, ontging me nogal. Ik vond het allemaal nogal vrijblijvend en iets te toegankelijk om als een experimenteel meesterwerk te omschrijven. Pas later ontdekte ik, dat het exact deze kwaliteiten waren die deze plaat zo volstrekt uniek en briljant maken. Het is aan een uiterst experimenteel werk, maar het klinkt als een popplaat. Exact de unieke CD die alleen de Popprofessor Brian Eno kan maken dus. Maar dat inzicht kun je waarschijnlijk alleen verkrijgen als je deze plaat in de rest van Eno’s oeuvre kunt plaatsen. Maar een uitstekend begin is dit zeker.

Sky Saw
In Dark Trees
The Big Ship
Little Fishes
Golden Hours
Becalmed
Zawinul/Lava

Gekeken films

Offline Profile  

27 Apr 2006, 15:03 

Een duit in t spreekwoordelijke zakje:

Faith no More - Angel Dust (lijkt me duidelijk...)
Mars Volta - Deloused in the comatorium
Nick Cave and the Bad Seeds - No more shall we part
Fantomas - Delirium Cordia
PJ-Harvey - to bring you my love/is this desire?
Tool - Aenema
Ennio Morricone - Crimes and Dissonance

Go check it out!!!

Offline Profile  

25 Aug 2009, 14:27 

even dit opvissen

we gaan het onszelf eens moeilijk maken. je mag één (1 !!!) cd uit je brandende huis redden, welke zal het worden ;-)

bij mij: how will i laugh tomorrow... van S.T.

Offline Profile  

25 Aug 2009, 14:47 

Beul !

Vooruit dan maar: Pink Flag van Wire.

Kom me nu niet vertellen dat ik ook maar één dvd mag meenemen, want dan pas ik :D

Offline Profile  

25 Aug 2009, 15:09 

Marvin Gaye - What's Going On...op vinyl natuurlijk. CD's mogen allemaal wegfikken.

Offline Profile  

25 Aug 2009, 18:03 

tolpol wrote:
Beul !

Vooruit dan maar: Pink Flag van Wire.

Kom me nu niet vertellen dat ik ook maar één dvd mag meenemen, want dan pas ik :D

sorry geen tijd om ook een dvd mee te nemen, de zoldering komt al naar beneden :mrgreen:

Offline Profile  

25 Aug 2009, 18:05 

Image

Offline Profile  

25 Aug 2009, 18:19 

Ik heb geen cd's meer staan.

Offline Profile  

25 Aug 2009, 18:38 

Camera Obscura wrote:
Ik heb geen cd's meer staan.

enkel mp3's? of enkel vinyl of je hebt niets meer met muziek?

Offline Profile  

25 Aug 2009, 19:00 

Alleen mp3. Heb nog wel wat cd's liggen ( en vinyl), maar de meesten liggen allang in dozen op zolder.

Ik neem mijn computer wel mee onder mijn arm en beeld me dan maar in dat ik in de vlammenzee Come on Pilgrim & Surfer Rosa van de Pixies meegris of zoiets. ;)

Offline Profile  

25 Aug 2009, 20:04 

matt wrote:
even dit opvissen

we gaan het onszelf eens moeilijk maken. je mag één (1 !!!) cd uit je brandende huis redden, welke zal het worden ;-)

bij mij: how will i laugh tomorrow... van S.T.
Dat is inderdaad een zeer goede cd, die ik toch al 20 jaar lang nog vrij regelmatig draai. Toch zou ik die laten liggen en gaan voor de Unearthed box van Johnny Cash. Dan speel ik wel een beetje vals, dat zijn namelijk gelijk 5 cd's :wink: .

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next