Logo

It is currently 18 Nov 2017, 08:17

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
  Douane België
23 Nov 2011, 23:17 

Laatste weken 2x prijs gehad met douane. De regels zijn voor mij altijd al heel onduidelijk geweest maar er zat nu een papiertje bij met een mooie samenvatting. Zo wist ik bv. niet dat de vrijstelling voor een particuliere zending 45 euro was ipv 22.
Ik heb een scan gemaakt, misschien nuttig voor andere mensen
Image

Offline Profile  

Re: Douane België
23 Nov 2011, 23:21 

Bedankt - onlangs ook nog 'ns aan m'n broek gehad. Onterecht, volgens mij. Ze hadden kosten berekend op waarde + verzending, terwijl de waarde onder de 22 euro lag. Heb niet moeilijk gedaan - op wat stresserende telefoontjes na, zou het toch weinig uitgehaald hebben. Al vaak genoeg door de mazen van het net geglipt, dus ach.

Offline Profile  

24 Nov 2011, 10:46 

ik laat mijn bestellingen nog steeds toekomen op het adres van mijn ouders en een maand of twee geleden hadden ze zowat 10 euro moeten betalen voor een pakje met een totale waarde van minder dan 22 euro. (ik ging zelf niet betaald hebben en het laten terugsturen naar brussel om daar zelf in te klaren) Ik heb geklaagd bij zowel de verkoper als de douane (die me doorverwees naar de post) en uiteindelijk heb ik zowel van de post als van de verkoper het geld teruggekregen :mrgreen:

ik heb de post een bewijs gegeven van de bestelling, een print van de conversiekoersen en een copy paste van wat wetgeving die ik op internet had gevonden. die 10 euro waren gewoon de inklaringskosten en die hadden ze niet mogen / moeten aanrekenen gezien een pakje met die waarde niet moest ingeklaard worden.

het is al jaren 45 euro voor particulieren. de grens van wat je mag meebrengen van op reis buiten de eu is de voorbije jaren wel veranderd. was vroeger nog geen 200 euro en nu is het 450 als ik me niet vergis

Offline Profile  

24 Nov 2011, 11:16 

Zat je inclusief verzending wel boven de 22 euro? Is me nog altijd niet duidelijk of ze de totale som mogen maken. Lijkt het me dat ze enkel met de waarde van de bestelling zonder verzendingskosten rekening moeten houden. In Nederland wordt het alleszins zo gedaan, meende ik.

Offline Profile  

24 Nov 2011, 12:05 

de totale waarde was 21,.. euro

voor zover ik mij de problemen uit het verleden herinner en de wetgeving daaromtrent mogen ze wel de som maken.
20 euro waarde dvd + 3 euro shipping = pech onderweg

Offline Profile  

24 Nov 2011, 12:07 

Wanneer de totale intrinsieke waarde van de zending niet meer bedraagt dan 22 euro wordt er in alle gevallen volledige vrijstelling van rechten bij invoer en BTW verleend.

http://fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/citizens/pakket.htm

Offline Profile  

24 Nov 2011, 12:12 

Heb ik ook gelezen, maar duidelijk is me niet wat ze precies bedoelen met "totale intrinsieke waarde van de zending". Als ik het zo lees lijkt me dat ze waarde exclusief verzendingskosten bedoelen, maar je kan dit op beide wijzen interpreteren. Bestellingen met lagere waarde komen er normaal gezien bij mij ook wel door, zelfs al zitten ze inclusief verzendingskosten wél boven de 22 euro. Enkel die laatste keer niet.

Offline Profile  

24 Nov 2011, 12:57 

de tekst kan inderdaad op verschillende manier geïnterpreteerd worden.

wat ik wel nog zeker weet is dat mij jaren geleden, toen ik veel problemen had met dergelijke zaken, door een zekere meneer vandael van de douane diverse keren werd gezegd dat het ging om max. 22 euro, verzending inbegrepen. ik probeer er altijd rekening mee te houden maar in bepaalde gevallen moet je gokken. volgens mij is vb die raro blu-ray box "pakbaar" want is 22,5 euro ongeveer met de shipping in begrepen

Offline Profile  

24 Nov 2011, 17:11 

Ja - met die man heb ik ook getelefoneerd indertijd, maar toen lagen de regels helemaal anders en taxeerde men er maar op los.

Lijkt me ondoenbaar om waarde + verzendingskosten als 'intrinsieke waarde' te beschouwen. De meeste verkopers vermelden immers geen verzendingskosten op de aangifteklever - enkel de waarde van het schijfje. Daar zouden ze dan de postzegels moeten bijtellen op de douane? Lijkt me onlogisch.

In Nederland is de douane duidelijker - 22 euro exclusief verzending. Vermits het om Europese wetgeving gaat, lijkt me dat de Belgische douane weer aan nattevingerwerk doet.

Offline Profile  

18 Dec 2012, 15:46 

Het laatste jaar of zo geen enkele keer meer prijs gehad, en laat mijn pakketjes altijd in 1 keer toekomen dus ver boven de grens. Meestal met nog eens opvallende amazon stickers enzo.

Geluk gehad of zijn ze een stuk lakser geworden?

Offline Profile  

18 Dec 2012, 17:17 

Ik probeer er altijd op te letten, maar soms zit ik er willens nillens boven, laatst nog met een nieuwe lamp voor m'n projector bijvoorbeeld. Maar heb toch al heel lang niets meer extra moeten ophoesten. Lakser, lijkt me dus ook :mrgreen:

Als het gaat hou ik toch rekening met de limiet, vroeger teveel problemen gehad en daar werd ik soms hoorndol van.

Offline Profile  

25 Jun 2013, 13:52 

Kijk dit is nu handig! bedankt, ik heb er al mer dan zeker 6 x bovengezeten... wordt je ook niet vrolijk van hoor! Toch vind ik de limiet dan ook wel weinig eigenlijk, kijk maar naar hoeveel mensen er telkens boven zitten

Offline Profile  

25 Jun 2013, 13:53 

en yes i know, dit is n oude thread, maar dat zijn de meeste, het begint bij jezelf om forum weer n beetje actief te maken he! Ik heb t trouwens niet alleen met films.. ik had laatst vanuit het buitenland op Your-look-for-less.nl wat kleding besteld maar tegerlijkertijd dus ook die films.. flink bedrag moeten betalen! Dus t limiet mag best wat omhoog.. we houden de economie alleen maar draaiende door te exporteren en importeren :P

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ]