Logo

It is currently 27 Jun 2017, 21:03

Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message

03 Nov 2010, 16:15 

Gisteren de Artificial Eye uitgave van A Man Escaped bekeken en ik was blij verrast met de documentaire "A Road to Bresson" gemaakt door twee Nederlandse filmacademiestudenten. De documentaire bevat interviews met Paul Schrader, Tarkovsky, Louis Malle en zelfs Bresson blijkt aan het einde bereid te zijn de twee te woord te staan. Ook bezoeken ze sommige locaties van zijn films waaronder de gevangenis van A Man Escaped. Zeer de moeite waard.

Offline Profile  

Re: Extra ! Extra ! Read all about it !
18 Sep 2011, 12:38 

Rain of Madness - 2008

Werkelijk in een scheur gelegen om deze nepdocumentaire bij de film Tropic Thunder. Een Duitser doet een soort Werner Herzog na, echt spot-on. Uiteraard worden er veel knipogen uitgedeeld aan de moeilijke opnames van Apocalypse Now. Zeer grappig, zelfs grappiger dan de film zelf.

8.5

Offline Profile  

Re: Extra ! Extra ! Read all about it !
09 Sep 2012, 20:22 

Charles Laughton Directs 'The Night of the Hunter'

Ik neem eigenlijk steeds minder de tijd om extra's door te ploegen. Zo zag ik er ook wat tegen op om deze docu te bekijken van 159 minuten die als 2e Blu-Ray is toegevoegd aan de Criterion BD van Night of the Hunter. Robert Gitt heeft er jaren en jaren over gedaan om van de vele uren beeldmateriaal een compact (nouja, noem 159 minuten maar compact) geheel te maken. Charles Laughton liet de camera gewoon lopen tussen takes wat een werkelijk unieke kijk geeft in de werkwijze van een regisseur. We zien Laughton aanwijzingen geven en "speelt" off camera elke rol om zo de andere acteurs te voorzien van houvast.

Na het zien van deze docu heb ik (nog) meer respect gekregen voor Robert Mitchum. Elke take is (bijna) altijd raak. Laughton hoeft Mitchum dan ook weinig aanwijzingen te geven. Een contrast met Shelley Winters...

Nog nooit heb ik een docu of andere extra gezien die zoveel inzicht geeft in het regisseren van acteurs. Alsof je op de set aanwezig was. Een zeer waardevol geheel die mij uitermate boeide. Ik heb de film in meedere delen bekeken en dat is wel een aanrader. 159 minuten in 1 stuk is wellicht wat teveel van het goede. Ook de andere extra's op de eerste BD zijn de moeite waard maar dit is echt een schat aan inzicht. Een dikke aanrader voor iedereen die geintereseerd is in een leerzaam kijkje achter de schermen.

Volgens WiW ben ik de eerste die deze docu zag en dat is jammer want je mist echt wat. Groot pluspunt is dat alles in HD te bewonderen is en in volgorde van het verloop van The Night of the Hunter. Eeuwig zonde dat Laughton niet nog een film heeft kunnen regisseren.

Maar wat een monsterset heeft Criterion afgeleverd!! Echt helemaal top.

9.0

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous  1, 2