Logo

It is currently 24 Oct 2017, 11:18

Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Extra ! Extra ! Read all about it !
08 May 2007, 13:26 

Onlangs heb ik m'n dvd van Bullitt ge-upgrade naar de Special Edition - gisteren de documentaire over Film Editing bekeken, was erg interessant. Duurde misschien wel net wat te lang, mocht wat strakker gemonteerd geweest zijn :wink:

Van de andere Warner SE's herinner ik me ook de interessante documentaire over Technicolor op The Adventures of Robin Hood. Zijn er zo nog aan te raden extra's terug te vinden op de Warners? Ik bedoel dan docu's die een eerder algemeen filmtopic behandelen en daarom niet persé specifiek zijn voor de film waarbij ze zitten.

Ook! Welke leuke extra features bekeken jullie onlangs nog? Interessante audio-commentaren? Of kom je er nooit aan toe?

Offline Profile  

08 May 2007, 14:14 

Zat net toevallig naar de audio commentary van John Boorman met Steven Soderbergh bij Point Blank te beluisteren: erg leuk. En gisteren liet ik aan mijn studenten de 'Looking Back' featurette bij Don't Look Now zien: ook heel goed gedaan.

Offline Profile  

08 May 2007, 14:25 

Ik vind de featurettes op de Universal Classic Monster films ook erg leuk. Verder kijk ik niet echt veel extra's eigenlijk.

Offline Profile  

08 May 2007, 18:12 

De extras kunnen bij een matige film het schijfje alsnog zeer de moeite waard maken, bijvoorbeeld The French Sex Murders op de uitgave van Mondo Macabro. Leuke documentaire over producent Dick Randall, who could make cinematic chicken salad out of just about everything, waarin zijn vrouw , een New Orleans belle, aan het woord komt en vele anderen. Heel erg leuk.

Audiocommentaren vind ik eigenlijk vooral leuk met de regisseur zelf. Laatst nog een aantal met Werner Herzog geluisterd, of delen ervan. Hij neemt voor zowel de Engelstalige als Duitse uitgaves altijd een nieuw audiocommentaar op, meestal met een voormalige producent van hem. Eigenlijk altijd boeiend en hij valt zelden in herhaling. Commentaren met experts vind ik meestal niet zo. Hun feitenkennis is vaak indrukwekkend, maar de meesten zijn film-geeks die een beetje de feiten oplepelen maar van "presentatie" geen kaas hebben gegeten. Na een tijdje slaapverwekkend dus. Bava-kenner Tim Lucas is daar een sprekend (niet zo dus) voorbeeld van. Hij weet veel, maar dat kan íe beter in boekvorm gieten.

Een paar recente die me te binnen schieten:
Cannibal Holocaust, 2-disc Grindhoue deluxe edition. Schat aan interessante extra's. Onmisbaar voor kannibalenliefhebbers. Eigenlijk onmisbaar voor iedereen -;)

M van Fritz Lang op Eurekavideo UK, R2 2-disc-Set. Veel extras, maar een interview met de maestro (inclusief monocle) uit 1960 (?) door een pijprokende kwezel op de Duitse TV is de leukste. Het wordt al snel duidelijk dat dhr. Lang zal praten, geheel zoals de Duitse hierarchie volgens die tijd dat voorschrijft. De kwezel blijft vooral stevig doortrekken aan zijn pijp terwijl Fritz Lang door de nogal kleine ruimte ijsbeert, verhaalt over vroeger en eveneens stevig doorrookt, met als gevolg dat de kamer halverwege het interview compleet blauw staat.

Offline Profile  

08 May 2007, 18:29 

Camera Obscura wrote:
Commentaren met experts vind ik meestal niet zo. Hun feitenkennis is vaak indrukwekkend, maar de meesten zijn film-geeks die een beetje de feiten oplepelen maar van "presentatie" geen kaas hebben gegeten. Na een tijdje slaapverwekkend dus. Bava-kenner Tim Lucas is daar een sprekend (niet zo dus) voorbeeld van. Hij weet veel, maar dat kan íe beter in boekvorm gieten.

Er zijn wel uitzonderingen - van de audiocommentaren door Bey Logan op de HKL's vind ik de meesten bijzonder interessant om te beluisteren. Logan is anders wel zowat het summum van HK-cinema geekdom en propt z'n commentaren barstensvol weetjes en feitjes, maar hij brengt het met zo'n enthousiasme en tegen zo'n sneltreintempo dat het me steeds kan boeien.

Een erg leuke audiocommentaar is ook die van Joe Bob Briggs op "I Spit on your Grave" - alsof iemand met veel liefde over z'n gehandicapte kindje praat.

Vond de commentaar van Kim Newman en Alan Jones op BU's The Bird with the Crystal Plumage ook aangenaam. Kan niet zeggen dat ik er veel van opstak, maar 't was gewoon heel leuk één van m'n lievelingsfilms te bekijken terwijl twee mensen die er ook veel van houden er gemoedelijk overheen zitten te zwetsen.

Moet m'n Cannibal Holocaust dan maar 'ns upgraden, want die extra's interesseren me wel.

Offline Profile  

10 May 2007, 19:13 

Audiocommentaar van Enzo G. Castellari is leuk, vooral omdat hij met moeite uit zijn woorden komt in het Engels :P .

Offline Profile  

11 May 2007, 11:59 

De extra's op de Mondo Macabre-dvd's vind ik tot nu toe erg de moeite waard allemaal! Leuke docu's zoals degene over Satanisme op Satan's Blood en de docu over Giallo op de dvd van Killer Must Kill Again. De shitload aan extra's op de Criterion van Battle of Algiers heb ik ook van genoten.

Ik luister qua audiocommentaar vaak losse stukjes bij scenes die ik interessant vind....tot nu toe bijna nooit tijdens het kijken van een volledige film. Die van Jack Nickolson van Professione: reporter van Antonioni vind ik erg informatief en prettig om naar te luisteren.

Offline Profile  

Re: Extra ! Extra ! Read all about it !
11 May 2007, 12:01 

tolpol wrote:
Onlangs heb ik m'n dvd van Bullitt ge-upgrade naar de Special Edition - gisteren de documentaire over Film Editing bekeken, was erg interessant. Duurde misschien wel net wat te lang, mocht wat strakker gemonteerd geweest zijn :wink:

Toevallig laatst ook de extra's van Bullit gezien....inderdaad....echt zeer de moeite waard...vooral die over editing. Alleen daarom een aanschaf van de SE waard. Ik heb er wel veel van opgestoken.

Offline Profile  

14 May 2007, 20:42 

Melzz wrote:
De extra's op de Mondo Macabre-dvd's vind ik tot nu toe erg de moeite waard allemaal!

Op The Devil's Sword staat een zeldzaam interview van 20 minuten met Barry Prima (geboren Bertus Knoch). Na heel Indonesie te hebben afgestruind om hem te vinden, volgt een bizar interview. Die man blijkt net zo gek te zijn als de films waar hij in speelde. Komt echt geen zinnig woord uit, begint tegen het einde over de 4e dimensie te lullen en vraagt aan de interviewer of hij weet wat dat is. Ja, zegt de interviewer, ik bevind me er nu in! Mr. Prima kijkt hem met grote ogen aan.

Offline Profile  

15 May 2007, 01:31 

Ik ben dol op audiocommentaren! Ik luister ze zelden helemaal, maar vaak zelfs al tijdens mijn eerste kijkbeurt schakel ik zo nu en dan over naar het commentaar. Als filmstudent maakt het me dan bijzonder weinig uit of het droog is -het gaat mij uiteindelijk om de inhoud en niet om de presentatie. Leukste speelmoment van de laatste maanden was de Criterion DVD van Pandora's Box waar je naast een (droog) audiocommentaar ook kunt kiezen uit maar liefst vier verschillende soundtracks die de film een compleet andere sfeer geven.

Maar ook de commentaren die HG Lewis voor veel van zijn films heeft gedaan op SWV vind ik altijd erg leuk om te luisteren, het enthousiasme en de pragmatiek druipt er van af.

Aan andere extra's kom ik helaas niet zo vaak toe, ik zou er me vaker toe moeten dwingen.

Gekeken films

Offline Profile  

15 May 2007, 10:53 

ik heb het wel voor de documentaires (en bepaalde audicommentaren) bij de oude james bond films

verder ook aanrader: audiocommentaren bij true romance

Offline Profile  

24 Jan 2008, 20:26 

Het audiocommentaar bij de Duiste film Muxmäuschenstill claimt volgens de regisseur Marcus Mittermeier en mede-schrijver en hoofdrolspeler Henrik-Jan Stahlberg de eerste ter wereld te zijn waarbij een willekeurige passant die de film nooit eerder heeft gezien van de straat is geplukt om samen met de makers de film te bekijken en van commentaar te voorzien. Het is moeilijk te zeggen of deze willekeurige passant echt authentiek is, of dat de makers een bevriend acteur hebben ingehuurd, maar het leek mij athentiek. Hoe het ook zij, de derde persoon in kwestie, ene Andreas uit Leipzig, is een eersteklas idioot, dus het levert een hoop grappige momenten op. Eén van de leukste audiocommentaren die ik heb beluisterd.

Offline Profile  

25 Jan 2008, 11:24 

Waar ik altijd bijzonder veel plezier aan beleef zijn de extra's die uit of rond het jaar van release van de film zijn gemaakt. Ik heb afgelopen week 'War and Peace' uit 1956 bekeken. De bijgeleverde originele trailer was meer een heel korte 'making of...' waarin ondermeer een korte toespraak van regisseur King Vidor zat.

Ook de 'making of...' van The Searchers uit 1956 is in dat kader erg leuk, mede omdat de originele sigarettencommercials (ik meen Lucky Strike) nog in de oorspronkelijke documentaire zitten.

In de musical serie van 20th century fox (Oklahame, State Fair etc.) zitten ook zeer informatieve en entertainende documentaires, ondermeer over filmtechnieken als Cimenascope, Todd-AO etc.

Helemaal feest zijn natuurlijk de speciale uitgaven van films als Ben-Hur, The Wizard of Oz, en Gone with the Wind, die werkelijk tjokvol staan met interessante extra's. Ben-Hur met de complete gerestaureerde versie van het 'silent' origineel uit 1925 is echt een top-uitgave.

Commentaren luister ik zelden en bijna alleen wanneer de film in een historisch perspectief wordt geplaatst. Zodra commentaren puur over de film zelf gaan, met name commentaar van acteurs, vind ik het al snel een stuk minder interessant. Dat vezandt toch heel gauw in gelik naar elkaar, naar de fabulous regisseur, de incredibly talented scriptschrijver, de visionary designer, etc.

Offline Profile  

19 May 2008, 19:00 

Tijdens het audiocommentaar bij Superbad (2007) krijgt Jonah Hill ruzie met regisseur Greg Mottola omdat 'ie niet mag vloeken omdat Mottola zijn zesjarig dochtertje heeft meegenomen naar de studio. Jonah Hill vind het (terecht) absurd , zeker omdat er in de film nonstop wordt gefuckt en gecocksuckt en helemaal omdat Seth Rogen simultaan mee-becommentarieerd vanuit de studio in LA en wel volop mag vloeken.

Jonah Hill zit Mottola op een geven moment echt uit te schelden en vraagt hem welke idioot zijn zesjarig dochtertje überhaupt meeneemt naar de studio of naar zijn werk in het algemeen en al helemaal naar een film als deze en dan ook nog eens durft te eisen dat iedereen het netjes houdt vanwege zijn dochtertje.

Na een half uur verlaat Mottola beledigd de studio en kunnen Jonah Hill en alle anderen die erbij zitten zichzelf lekker laten gaan, tussen het diepzinnige en zeer inhoudelijke commentaar door natuurlijk.

Offline Profile  

14 Jul 2008, 20:00 

Laatst Castellari's 1990: The Bronx Warriors (1982) er ingedaan, waar een vrij lang interview (c. 40 min.) met Fred "The Hammer" Williamson op staat. Met sigaar uiteraard en nog barstensvol energie. Hij beweert o.a. dat hij oorspronkelijk architect is! Oja, en zijn sigaartjes laat 'ie rollen op zijn eigen ranch op Jamaica, door een stelletje "white boys."

Hij heeft wel een zeker charisma en een onverwoestbaar zelfvertrouwen, maar het is eigenlijk maar een arrogante idioot. Best amusant om zijn onzin aan te horen, maar houd een pijnstiller bij de hand, want je krijgt geheid koppijn van zijn analyses over de filmindustrie, en vooral zijn bad-mouthing over mensen die een veelvoud meer aan talent bezitten dan hem.

Offline Profile  

15 Jul 2008, 10:55 

Fred Williamson is inderdaad een arrogante idioot - vind 'm eigenlijk erg onsympathiek, maar dat zorgt er wel voor dat ik 't interessant vind 'm bezig te zien. In de Arte-uitzending van een tijd geleden met hem en Franco Nero, zag je hoe Nero 'm voortdurend de koude schouder gaf, zelf leek hij zich daar nooit van bewust. Pijnlijk.

Gisteren naar de extra's op Basket Case gekeken. Staat een leuke korte docu van een kwartiertje op waarin Henenlotter op zoek gaat naar de oorspronkelijke filmlocaties in downtown Manhattan.

Om onverklaarbare reden wordt hij daarbij vergezeld door één of andere blanke rapper die mensen via de parlofoon de stuipen op het lijf jaagt wanneer ze het appartementsgebouw willen binnenstappen waar de hotelscènes opgenomen werden. We's legit, y'all. Helpt niet - ze raken niet binnen, waarna hij het maar op een schelden zet. Henenlotter ziet de hopeloosheid van de situatie in, en trekt de brulboei dan maar mee naar de volgende locatie.

Dat is het café waar de dronken scène met het hoertje opgenomen werd - blijkt om een up-class SM club te gaan, een catacombische ruimte onder Manhattan. De uitbater komt erbij zitten - een fantastisch figuur, een kolos met een goed-verzorgde grijze baard en een leren vest waarop een button prijkt 'I love SM' - die vertelt dat Friedkin's Cruising er ook werd opgenomen.

Aan de toog zit de acteur die één van de eigenaardige hotelgasten speelde, en leuk is dat - wanneer hem gevraagd wordt één van z'n weinige dialooglijnen nog 'ns te zeggen - hij drie takes nodig heeft om het zinnetje correct uit te spreken, ondanks het feit dat Henenlotter het hem elke keer opnieuw zorgvuldig voorzegt.

We houden even halt aan het gebouw waar Fulci z'n New York Ripper schoot - blijft bij een vluchtige glimp door het hek - om dan bovenop het dak van Henenlotter's appartement een paar props te bekijken, en er een fles met het gebruikte nepbloed bij open te trekken. Ze staan er vol enthousiasme op te kijken als hun handen druipen van bloed - nog steeds verwonderd om het realistische zicht.

Slaat allemaal nergens op, eigenlijk - maar is een leuke extra, heel spontaan en willekeurig.

Staat nog een boel andere dingen op - Beverly Bonner, de actrice die het hoertje Casey speelde, blijkt een ontzettend dwaze comedyshow te hebben op een regionale zender waar je een paar minuten van kan bekijken, al is het zó pijnlijk flauw dat je waarschijnlijk zo'n SM-button moet dragen om de zes minuten helemaal te willen uitzitten. Er staat een leuke blooper/outtakes reel op, waarbij je de kleinschaligheid van de productie kan zien, acteurs kruipen op stoelen om zelf de belichting te regelen, iedereen lijkt er veel plezier aan te beleven. Dan nog audio-interviews - die ik niet beluisterde, een promogalerij, de trailer, een verborgen easter egg met de trailer van Brain Damage - de disc staat bomvol. Een audiocommentaar staat er ook op - maar die heb ik nog niet opgezet. Leuke uitgave.

Offline Profile  

15 Jul 2008, 11:42 

Ben trouwens aan 't overwegen zo'n kleine portable dvdspeler aan te schaffen, vermits ik elke werkdag een goeie 2,5 uur op de trein zit. Zo zou ik eindelijk aan het kijken van extra's toekomen - nu sla ik ze haast altijd over. Iemand ervaring met zo'n spelertje? Kan je een model aanraden?

Offline Profile  

15 Jul 2008, 14:25 

tolpol wrote:
Ben trouwens aan 't overwegen zo'n kleine portable dvdspeler aan te schaffen, vermits ik elke werkdag een goeie 2,5 uur op de trein zit. Zo zou ik eindelijk aan het kijken van extra's toekomen - nu sla ik ze haast altijd over. Iemand ervaring met zo'n spelertje? Kan je een model aanraden?

na het lezen van een bespreking in de standaard van vorige week heb ik me uiteindelijk ook een speler aangeschaft. sony van 7". toch ook eens gaan kijken in winkel wat de kwaliteit gaf en zag er mooi uit.
heb het toestel wel nog niet, zou vandaag moeten binnenkomen

besteld bij pixmania voor ongeveer 170 euro. batterij gaat zowat 5 uur mee volgens de testen

Offline Profile  

15 Jul 2008, 14:27 

Zijn ze regiovrij te maken?

Offline Profile  

15 Jul 2008, 14:34 

neen blijkbaar niet, toegegeven, een aandeel. speelt wel divx en kan ook usb sticks lezen als ik me niet vergis

blijkbaar is het niet evident om zo een portable players regiovrij te maken

Offline Profile  

15 Jul 2008, 20:45 

Ik ga hard op extra's - kan me altijd erg vermaken met een overdaad aan wetenswaardigheden georeerd door stoffige professoren van Oxford. Helaas schiet het budget vaak tekort en kom ik niet verder dan de aanschaf van releases met niets meer dan een trailertje. :(.

Offline Profile  

17 Jul 2008, 20:59 

Een aantal regisseurs die ik zo over de jaren ben tegen gekomen op audiocommentaren en zowaar ook nog wat interessants te zeggen hebben:

Steven Soderbergh (brandt altijd de scenarioschrijver af, of andersom)
George A. Romero (vrolijke vent)
John Carpenter (idem, vooral samen met Kurt Russell)
Werner Herzog (Duits en Engels)
Wim Wenders (wel een hele saaie monotone dictie)
Robert Altman (spaart niemand, en Hollywood al helemaal niet)
Alejandro Jodorowsky (heel leuk zoals hij opgaat in zijn films)
Ridley Scott (filmtechnisch interessant, anderszins vrij saai)

Over the Edge (1979), R1, ook geinig
La nuit des traquées (1980), op het schijfje van Encore, Jean Rollin samen met Brigitte Lahaie, die meer over de film lijkt te weten dan Rollin, en een stuk intelligenter overkomt.

Offline Profile  

20 Jul 2008, 21:54 

Gisteren de half uur durende documentaire "Death Of An Outlaw"gekeken, op de dubbel dvd van The Assasination Of Jesse James by The Coward Robert Ford.

Interessante docu, vooral wanneer schijvers over boeken van James aan het woord zijn. Eigenlijk duurt ie wel iets te kort maar ik vond `m het bekijken zeker waard.

Offline Profile  

28 Jan 2009, 10:08 

Even een voorbeeld noemen van iets wat ik zelf altijd wel interesant vind:
Tussen de extra's van The Others is een item te vinden over kinderen die lijden aan de huidziekte XP, waarbij daglicht niet verdragen kan worden.

Offline Profile  

05 Feb 2009, 00:46 

tolpol wrote:

Gisteren naar de extra's op Basket Case gekeken. Staat een leuke korte docu van een kwartiertje op waarin Henenlotter op zoek gaat naar de oorspronkelijke filmlocaties in downtown Manhattan.

Om onverklaarbare reden wordt hij daarbij vergezeld door één of andere blanke rapper die mensen via de parlofoon de stuipen op het lijf jaagt wanneer ze het appartementsgebouw willen binnenstappen waar de hotelscènes opgenomen werden. We's legit, y'all. Helpt niet - ze raken niet binnen, waarna hij het maar op een schelden zet. Henenlotter ziet de hopeloosheid van de situatie in, en trekt de brulboei dan maar mee naar de volgende locatie.

Dat is het café waar de dronken scène met het hoertje opgenomen werd - blijkt om een up-class SM club te gaan, een catacombische ruimte onder Manhattan. De uitbater komt erbij zitten - een fantastisch figuur, een kolos met een goed-verzorgde grijze baard en een leren vest waarop een button prijkt 'I love SM' - die vertelt dat Friedkin's Cruising er ook werd opgenomen.

Aan de toog zit de acteur die één van de eigenaardige hotelgasten speelde, en leuk is dat - wanneer hem gevraagd wordt één van z'n weinige dialooglijnen nog 'ns te zeggen - hij drie takes nodig heeft om het zinnetje correct uit te spreken, ondanks het feit dat Henenlotter het hem elke keer opnieuw zorgvuldig voorzegt.

We houden even halt aan het gebouw waar Fulci z'n New York Ripper schoot - blijft bij een vluchtige glimp door het hek - om dan bovenop het dak van Henenlotter's appartement een paar props te bekijken, en er een fles met het gebruikte nepbloed bij open te trekken. Ze staan er vol enthousiasme op te kijken als hun handen druipen van bloed - nog steeds verwonderd om het realistische zicht.

Slaat allemaal nergens op, eigenlijk - maar is een leuke extra, heel spontaan en willekeurig.

Staat nog een boel andere dingen op - Beverly Bonner, de actrice die het hoertje Casey speelde, blijkt een ontzettend dwaze comedyshow te hebben op een regionale zender waar je een paar minuten van kan bekijken, al is het zó pijnlijk flauw dat je waarschijnlijk zo'n SM-button moet dragen om de zes minuten helemaal te willen uitzitten. Er staat een leuke blooper/outtakes reel op, waarbij je de kleinschaligheid van de productie kan zien, acteurs kruipen op stoelen om zelf de belichting te regelen, iedereen lijkt er veel plezier aan te beleven. Dan nog audio-interviews - die ik niet beluisterde, een promogalerij, de trailer, een verborgen easter egg met de trailer van Brain Damage - de disc staat bomvol. Een audiocommentaar staat er ook op - maar die heb ik nog niet opgezet. Leuke uitgave.

Leuk locatietourtje, met inderdaad ook nog even wat New York Ripper locaties! En wie is die debiele rapper/vriend/kennis van Henenlotter eigenlijk?
Staat inderdaad als een complete idioot mensen uit te schelden door een intercom, loopt een beetje te schreeuwen:
" Marco Ferreri is the man!! You'all know him from La Graaaeendee Boeeuufff !! That shit is the bomb." Of zoiets...

Saai is het in elk geval niet.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1, 2  Next