Logo

It is currently 19 Nov 2017, 01:11

Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  De "tweede kijkbeurt"
28 Mar 2007, 18:51 

Soms lees je wel eens in een recensie: "Ik moet nog een twee keer kijken om te weten te komen wat ik echt van de film vind". Echter, bij welke film heb je dat ook daadwerkelijk gedaan en wat was het effect? Zelf heb ik Singin' in the Rain laatst voor een tweede keer gezien en ik zag nu pas de echte pracht van de film in.

Kortom, wat zijn films die je bij de tweede kijkbeurt beter dan wel slechter vond?

Offline Profile  

28 Mar 2007, 20:34 

De eerste die bij me opkomt is Dead Man. Eerste keer vond ik het verschrikkelijk saai, nu, na twee extra kijkbeurten, is het een van mijn favoriete films. Onbegrijpelijk dat ik de eerste keer zo blind kon zijn.

Offline Profile  

29 Mar 2007, 01:33 

Werkelijk te veel om op te noemen...

Gekeken films

Offline Profile  

29 Mar 2007, 11:31 

maikel_1981 wrote:

Hmm, meestal laat ik een film die ik maar "zozo" vond een jaartje liggen. Dus mijn lijstje is niet zo enorm groot :)

Offline Profile  

29 Mar 2007, 12:42 

Vincent wrote:
maikel_1981 wrote:

Hmm, meestal laat ik een film die ik maar "zozo" vond een jaartje liggen. Dus mijn lijstje is niet zo enorm groot :)

Maar ik kijk al ietsje langer serieus film dan jij :wink:

(ook al is het nog lang zo lang niet als sommigen hier...)

Bottomline is eigenlijk dat bij *iedere* film die ik meer dan een keer gezien heb mijn mening bij de tweede kijkbeurt in ieder geval genuanceerder werd :P

Gekeken films

Offline Profile  

01 Apr 2007, 22:53 

Children of Men vond ik in de bioscoop erg tegenvallen, maar nu hem een tweede (en derde!) keer op deze gezien te hebben, kon hij me toch wel bekoren. Ik moet zeggen dat het kijken naar de uitstekende extra's op de dvd wel tot mijn waardering voor de film heeft bijgedragen.

Offline Profile  

01 Apr 2007, 23:01 

Ik kijk elke week wel één à twee films opnieuw. Soms kan ik films die me eerder tegenvielen door hoge verwachtingen, of omdat ik ze zag toen de regisseur of het genre me nog minder bekend waren, veel meer smaken omdat ik ze ondertussen beter in het grote plaatje kan plaatsen.

Een beetje minder vergelijkbaar, maar sommige films heb ik ook al 'ns eerder op tv of vhs gezien, en dat is soms een volledig hernieuwde belevenis. Blij dat die pan & scan tijden achter ons liggen.

Offline Profile  

01 Apr 2007, 23:09 

tolpol wrote:
Ik kijk elke week wel één à twee films opnieuw.

Wow wat een discipline :) . Ikzelf kan meestal niet wachten op die stapel nieuwe films. Van een tweede kijkbeurt komt vaak niet veel terecht.

Offline Profile  

02 Apr 2007, 10:53 

Met discipline heeft dat niets te maken, hoor - zet gewoon op waar ik zin in heb, en soms is dat een film die ik graag opnieuw wil zien.

Offline Profile  

02 Apr 2007, 12:10 

Films kunnen je kijkervaring zeker verrijken de 2e keer. Ik heb wel vaak het gevoel dat bepaalde films waar ik teleurgesteld in was, beter zullen bevallen bij de 2e keer. Van de laatste jaren: V for Vendetta, Y tu mama tambien, Lucio y el Sexo die me even te binnen schieten. Ik kwam er teleurgesteld uit, maar ze zijn me toch op de 1 of andere manier bijgebleven en zou ze misschien nog n kans moeten geven.

Andere films hebben de 1e keer zo'n impact gemaakt dat ik ze eigenlijk nooit meer wil zien, omdat het die fantastische 1e ervaring toch nooit kan evenaren.

Offline Profile  

27 Mar 2008, 17:51 

Thank You For Smoking (Jason Reitman - 2005), 4/10

Vond hem in de bioscoop erg leuk, maar bleef bij een tweede kijkbeurt weinig van over. Het materiaal is goud waard, maar blijkt uiteindelijk maar een flauwe sentimentele politiek correcte komedie. Vreemd hoe zoiets een eerste keer kan werken. Je gaat uiteindelijk toch naar de film om gewoon vermaakt te worden, maar ik ging nu af en toe bijna over mijn nek. Slap filmpje.

Offline Profile  

27 Mar 2008, 19:26 

Camera Obscura wrote:
Thank You For Smoking (Jason Reitman - 2005), 4/10

Ik had hoge verwachtingen na het zien van Juno (ja, die vond ik goed), maar het was inderdaad behoorlijk slappe en voorspelbare kost. Zelfs Eckhart, die doorgaangs uitblinkt in dit soort rollen (In the Company of Men!), weet er niets van te maken. Ik vond dat de film ook heel erg leed aan het dit-is-mijn-eerste-film-syndroom: irritante overgangen, MTV-achtige montage en nog meer van dat soort aandacht trekkerij. Dat heeft Reitman in Juno toch beter onder controle weten te houden.

Offline Profile  

21 Apr 2008, 14:21 

Binnen een week Beowulf nog eens gekeken en weer net zoveel van genoten als de eerste keer.

Offline Profile  

30 Apr 2008, 21:37 

King Kong (2005) ****

2005 alweer??? Voor mijn gevoel heb ik hem vorig jaar nog in de bios gezien. Maar goed. Destijds vond ik het zo ongelooflijk tegenvallen! Afgelopen weekend, tegen beter weten in, nog maar eens bekeken, maar vreemd genoeg vond ik hem nu gewoon enorm leuk. Het zal wel te maken hebben met het opgeklopte van destijds, dat heb ik wel vaker met blockbusters, én omdat ik het orgineel nog steeds steengoed vind. Deze keer heb ik mij alleen maar geergerd aan de hardloopwedstrijd tegen de dino´s tussen de bergwanden in. En ik was ook volstrekt vergeten dat er een ware horrorscene in zit (waarbij een man langzaam naar binnen geslokt wordt door een of andere gore uit de kluiten gewassen larve).
De extra´s (ik ben doorgaans gek op extra´s!!) waren trouwens niet aan mij besteed: uren achtereen gezemel over ieder oninteressant aspectje van de film.

Offline Profile  

06 May 2008, 21:52 

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford zojuist voor de tweede maal gekeken, en die beviel zelfs nog beter dan de eerste keer. Wat een film!

Offline Profile  

09 May 2008, 21:06 

Clockers **1/2
Ik had hem gezien toen hij voor het eerst verscheen, en vond er toen eigenlijk al weinig aan (al wist ik niet meer precies waar dat aan had gelegen). Nu had ik laatst naar aanleiding van mijn passie voor tv-serie The Wire het boek van Richard Price gelezen, en dat is echt een meesterwerk. Daarom toch nog maar eens de film aangeschaft en vol goede moed aan de beroemde "tweede kijkbeurt onderworpen". Maar er blijft verbluffend weinig over van het boek (dat met 600 bladzijden ook wel een flinke pil is), en de manier waarop regisseur Spike Lee elke scène zo'n beetje heeft dichtgesmeerd met dramatisch bedoelde strijkjes van hofcompominst Terrence Blanchard doet het geheel echt geen goed. Voor z'n tijd wellicht ergens wel een beetje gedurfd, maar The Wire heeft deze productie echt overbodig.

Offline Profile  

13 May 2008, 20:14 

Dr. Strangelove wrote:
Clockers **1/2
Ik had hem gezien toen hij voor het eerst verscheen, en vond er toen eigenlijk al weinig aan (al wist ik niet meer precies waar dat aan had gelegen). Nu had ik laatst naar aanleiding van mijn passie voor tv-serie The Wire het boek van Richard Price gelezen, en dat is echt een meesterwerk. Daarom toch nog maar eens de film aangeschaft en vol goede moed aan de beroemde "tweede kijkbeurt onderworpen". Maar er blijft verbluffend weinig over van het boek (dat met 600 bladzijden ook wel een flinke pil is), en de manier waarop regisseur Spike Lee elke scène zo'n beetje heeft dichtgesmeerd met dramatisch bedoelde strijkjes van hofcompominst Terrence Blanchard doet het geheel echt geen goed. Voor z'n tijd wellicht ergens wel een beetje gedurfd, maar The Wire heeft deze productie echt overbodig.

Clockers in de bioscoop gezien (in the Movies met 90 % grachtengordel publiek van rond de veertig, was met twintig jaar veruit de jongste - vreemd voor zo'n film) en vond hem toen wel goed. Misschien niet geweldig maar het werkte voor mij destijds wel. Twee jaar terug op TV gezien en vond er geen bal meer aan. Het boek ken ik niet.

Offline Profile  

13 May 2008, 20:30 

Clockers heb ik gezien toen hij net uit was, bij mijn eerste trip naar New York, in een of andere louche bioscoop op Times Square. Het publiek bestond bijna geheel uit zwarte Amerikanen, wat ik wel iets vond toevoegen aan de kijkervaring. De film vond ik erg goed. De dag erna heb ik het boek gekocht, in een paar weken gelezen, en ik vond het geweldig. Een soort ghetto versie van The Bonfire of the Vanities (wat ik pas veel later heb gelezen, maar een vergelijkbare indruk heeft gemaakt en een veel slechtere film heeft opgeleverd, maar dat terzijde). De film heb ik nooit een tweede keer gezien en misschien moet ik dat maar zo houden. Na het zien van The Wire heb ik wel zin om het boek weer eens te lezen.

Offline Profile  

25 May 2008, 00:00 

An Unmarried Woman van Paul Mazursky nog eens bekeken en man o man, wat is Jill Clayburgh hier toch goed. Ben ook enigszins verslaafd aan films die in New York spelen in vooral de periode 1978-1984.

Offline Profile  

28 May 2008, 18:31 

buzzmeekz wrote:
Clockers heb ik gezien toen hij net uit was, bij mijn eerste trip naar New York, in een of andere louche bioscoop op Times Square. Het publiek bestond bijna geheel uit zwarte Amerikanen, wat ik wel iets vond toevoegen aan de kijkervaring. De film vond ik erg goed. De dag erna heb ik het boek gekocht, in een paar weken gelezen, en ik vond het geweldig. Een soort ghetto versie van The Bonfire of the Vanities (wat ik pas veel later heb gelezen, maar een vergelijkbare indruk heeft gemaakt en een veel slechtere film heeft opgeleverd, maar dat terzijde). De film heb ik nooit een tweede keer gezien en misschien moet ik dat maar zo houden. Na het zien van The Wire heb ik wel zin om het boek weer eens te lezen.

Clockers onlangs weer herzien, nadat ik hem destijds in de bioscoop had gezien. Toen vond ik hem behoorlijk verpletterend, nu zag ik veel momenten dat de film trok of onhandig verteld werd. Toen ik laatst in New York was heb ik in een antiquariaat een door Richard Price gesigneerd exemplaar van het boek gekocht. Lekkere pil voor in de komende vakantie.

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

01 Aug 2008, 17:18 

Kiss Kiss Bang Bang nog eens gekeken en kon er deze keer veel meer van genieten. Ik nam hem de eerste keer gewoon veel te serieus. Heb nu zelfs zin om het audiocommentaar te gaan beluisteren.

Offline Profile  

22 Sep 2008, 12:42 

Unbreakable (2000) ***

vond hem iets beter dan de eerste keer maar ben nog steeds niet echt onder de indruk.

Misery (1990) ****

had hem echt heel lang niet meer gezien, blijft gewoon een uitstekende film.

Offline Profile  

13 Nov 2009, 21:53 

The Mist ****1/2
De eerste keer in de bioscoop viel hij me al erg mee, want van het andere werk van Frank Darabont ben ik niet zo'n liefhebber. Maar nu ik hem thuis voor de tweede keer kijk, ben ik er eigenlijk nog meer van onder de indruk: echt een uitstekende balans tussen de sympathieke conventies van de betere B-film aan de ene kant, en nihilistische sociale allegorie aan de andere. Godzijdank wordt het nergens sentimenteel -integendeel!- en tovert de film zelfs met een duidelijk bescheiden budget redelijk overtuigende visuele effecten op het doek. Op meerdere fronten deed hij me denken aan het eveneens uitstekende Drag Me To Hell: een ontzettend vermakelijk en consistent geheel waarbij ik me meer dan eens een ongeluk ben geschrokken.

Offline Profile  

13 Nov 2009, 22:00 

Dr. Strangelove wrote:
The Mist ****1/2
De eerste keer in de bioscoop viel hij me al erg mee, want van het andere werk van Frank Darabont ben ik niet zo'n liefhebber. Maar nu ik hem thuis voor de tweede keer kijk, ben ik er eigenlijk nog meer van onder de indruk: echt een uitstekende balans tussen de sympathieke conventies van de betere B-film aan de ene kant, en nihilistische sociale allegorie aan de andere. Godzijdank wordt het nergens sentimenteel -integendeel!- en tovert de film zelfs met een duidelijk bescheiden budget redelijk overtuigende visuele effecten op het doek. Op meerdere fronten deed hij me denken aan het eveneens uitstekende Drag Me To Hell: een ontzettend vermakelijk en consistent geheel waarbij ik me meer dan eens een ongeluk ben geschrokken.

Het is op zich heel knap dat er een personage inzit die me zo vreselijk het bloed onder de nagels weet te halen....en dan heb ik het natuurlijk over die Godsdienstwaanzinnige. Het komt met name door dat personage dat ik de film niet snel een tweede keer zal opzetten. De gedachte om dat wijf nog een keer te moeten zien, doet me al snel luidkeels gillend wegrennen....

Offline Profile  

14 Nov 2009, 16:43 

Dat personage was wel irritant ja, maar zal me er niet van weerhouden The Mist nog een keer te bekijken. Volgens mij de eerste Darabont waar ik me niet aan irriteerde, grotendeels te danken aan het feit dat, zoals Strangelove al aangaf, Darabont zijn gebruikelijke portie goedkoop sentiment dit keer thuis laat en gewoon een puike genrefilm maakt.

Ik ga dan wel voor de zwart-wit versie - heb de film alleen in kleur gezien.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next