Logo

It is currently 23 Apr 2017, 19:50

Post new topic Reply to topic  [ 765 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Next
Author Message
  HD-DVD / Blu-Ray
02 Feb 2007, 00:50 

Nadat Gary Tooze in z'n enthousiasme volstrekt nutteloze foto's van z'n projectiescherm op dvdbeaver had geplaatst, blijkt hij later op de dag gevonden te hebben hoe hij een echte screenshot kan maken, en heeft die er nu bij geplaatst. Scroll een beetje naar beneden en aanschouw het WB-logo en het gezichtje van Ingrid Bergman in HD :

http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDRevie ... blanca.htm

Consider me unimpressed. Die domme fake-vergelijking helemaal beneden had hij ook wel achterwege mogen laten, maar ja.

Ook op Whiggles zijn wat screenshots te vinden van HD-DVD :

http://whiggles.landofwhimsy.com/archiv ... tures.html

Die zien er al indrukwekkender uit, maar je ziet me toch niet meteen naar de winkels hollen.

Offline Profile  

02 Feb 2007, 01:01 

Ik hobbel eigenlijk altijd maar wat achter dit soort onoverkomelijke nieuwigheden aan, en pas als je er in feite niet meer onderuit kunt zal ik uiteindelijk ook overstag gaan. Maar dat is tegen die tijd meestal puur uit nood geboren.
Daarnaast hou ik vooral van films waarbij de kwaliteit van het beeldmateriaal en het geluid sowieso al te wensen over laat, althans voor de gemiddelde filmkijker. Maar niet voor mij. Ik vind het allemaal prima zoals het nu is met de dvd. Dus eigenlijk vind ik het nogal 'apart' om een film uit de 40er jaren aan een HD-onderzoek te onderwerpen. Maar ja, ik was destijds dan ook al zeer tevreden met V2000 ....

Offline Profile  

Re: HD-DVD
02 Feb 2007, 01:56 

tolpol wrote:
Consider me unimpressed.

Daar mag je mij aan toevoegen. Ik heb op werk al verschillende HD-DVDs en BlueRays in actie gezien op een echte HD 1081p 46inch TV (dus niet die HD ready "prullen" van 1000 euro waarvan de resolutie amper hoger is dan een dvd, doe maar prijs x5 :)) en zelfs daarop was niemand echt onder de indruk.

De meeste DVDs die ik heb maken trouwens nog niet eens volledig gebruik van de mogelijkheden het dvd formaat, laat staan van HD-DVD. Om over die idiote beveiliging erop nog maar te zwijgen. Ik kan niet wachten tot ze de eerste hardware speler blacklisten omdat hij gekraakt is, benieuwd wat de reactie gaat zijn van gedupeerde kopers.

Offline Profile  

06 Mar 2007, 21:26 

http://www.cornbread.org/FOTRCompare/index.html

Dit is naar mijn idee wel een aardig verschilletje.

Offline Profile  

06 Mar 2007, 23:02 

Vincent wrote:

Dat is een gigantisch verschil imo.

Ik was eerst van plan om dit jaar een HD-DVD speler aan te schaffen maar heb nu besloten om dat toch maar niet te doen. HD-DVD wordt simpelweg door te weinig studio's ondersteund om echt interessant te zijn. Blue-Ray vind ik ook nog geen optie want het is niet regiovrij en het aanbod in Europa van interessante Blue-Ray titels is dusdanig treurig stemmend dat ik voorlopig mijn geld maar in de portemonnee houdt.

Offline Profile  

07 Mar 2007, 21:45 

hitch_fan wrote:
Vincent wrote:

Dat is een gigantisch verschil imo.

Ik was eerst van plan om dit jaar een HD-DVD speler aan te schaffen maar heb nu besloten om dat toch maar niet te doen. HD-DVD wordt simpelweg door te weinig studio's ondersteund om echt interessant te zijn. Blue-Ray vind ik ook nog geen optie want het is niet regiovrij en het aanbod in Europa van interessante Blue-Ray titels is dusdanig treurig stemmend dat ik voorlopig mijn geld maar in de portemonnee houdt.

Ik vind de voorlichting ook verre van ideaal moet ik zeggen. Wat voor TV heb je nou nodig? Wordt een oude zwartwitfilm ook heel veel beter op HDTV/Blu-ray?

Offline Profile  

07 Mar 2007, 22:20 

Vincent wrote:

Ik vind de voorlichting ook verre van ideaal moet ik zeggen. Wat voor TV heb je nou nodig? Wordt een oude zwartwitfilm ook heel veel beter op HDTV/Blu-ray?

Ja, ook een oude zwart/wit film zal veel meer detaillering hebben. Op een 32" tv zal het overigens weinig verschil maken maar als je bv projecteert op een scherm van 2m breed zal het verschil denk ik aanzienlijk zijn.

Offline Profile  

26 Mar 2007, 20:04 

Op het AVS Forum houdt men zich de laatste tijd bezig met vergelijkende screenshots te posten van HD-DVD, Blu-Ray en DVD. Soms wel indrukwekkende verschillen, al is 't bizar hoe troebel de DVD-caps er opeens uitzien. Maar dat ik 't bizar vind zegt waarschijnlijk al genoeg.

Let wel: de plaatjes zijn per stuk enkele megabytes groot. Je kan ze bekijken: hier.

Offline Profile  

26 Mar 2007, 20:19 

Het lid op AVS-forum dat het merendeel van de screenshots plaatst heeft ook een flash-programma in mekaar gestoken, waarin je door een balkje te verslepen uitstekend kan vergelijken tussen de HD-DVD en de DVD.

Onder elke screenshot staat een katje dat er zo uit ziet :

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Daarop kan je klikken om naar de flashvergelijking te gaan.

Kijk bijvoorbeeld 'ns naar deze onwaarschijnlijke vergelijking van een screenshot uit Fantastic Four.

Deze week doe ik mee met de nationale loterij.

Offline Profile  

26 Mar 2007, 20:30 

Grappig gedaan, verschillen zjin inderdaad opmerkelijk. Maar... volgens mij lijken de verschillen op deze manier veel groter dan je daadwerkelijk zult merken tijdens het kijken van een film. Denk ik.

Offline Profile  

26 Mar 2007, 20:37 

jim2873 wrote:
Grappig gedaan, verschillen zjin inderdaad opmerkelijk. Maar... volgens mij lijken de verschillen op deze manier veel groter dan je daadwerkelijk zult merken tijdens het kijken van een film. Denk ik.

Ik probeer het voor mezelf ook goed te praten, hoor :wink:

Soms zijn de verschillen wel enorm, maar andere transfers zijn nauwelijks beter, als je op de screenshots uit Batman Begins mag afgaan bijvoorbeeld.

Op een groot HD-scherm of projektor zal 't meteen opvallen, denk ik. Heb wel nog nooit bij het kijken van een dvd verzucht - "had ik dit maar op hd-dvd, want die scherpte kan niet door de beugel." Gelukkig maar.

En hopelijk komt het er niet van :mrgreen:

Offline Profile  

27 Mar 2007, 13:23 

tolpol wrote:
jim2873 wrote:

Ik probeer het voor mezelf ook goed te praten, hoor :wink:

Soms zijn de verschillen wel enorm, maar andere transfers zijn nauwelijks beter, als je op de screenshots uit Batman Begins mag afgaan bijvoorbeeld.

Op een groot HD-scherm of projektor zal 't meteen opvallen, denk ik. Heb wel nog nooit bij het kijken van een dvd verzucht - "had ik dit maar op hd-dvd, want die scherpte kan niet door de beugel." Gelukkig maar.

En hopelijk komt het er niet van :mrgreen:

Het ligt natuurlijk ook aan je televisie. Feit is gewoon dat ik op bioscoopschermen gewoon DVD's heb gekeken, je merkt dat onbewust wel (omdat projectie nou eenmaal natuurlijker is, bij een IMAXscherm moet ik ook altijd even een paar minuutjes wennen).

Ik zou trouwens graag een vergelijking willen zien bij Casablanca, of Out of the Past om maar iets te noemen :)

---------------------------------
ARTIKEL HD-DVD of BLU-RAY
---------------------------------

HD-DVD

Image
Op de CeBIT-beurs in maart 2003 stelden Toshiba en NEC hun prototypes voor van wat volgens hen de opvolger van de dvd moest worden. Hun Advanced Optical Disc (aod) maakte gebruik van een blauwe laserstraal en moest daarmee een opslagcapaciteit van 30GB op een optische schijf binnen bereik brengen. Het DVD Forum was uitermate gecharmeerd van de compatibiliteit met de dvd-standaard en besloot in november 2003 aod als officiële opvolger van dit formaat aan te wijzen. Daar ging meteen ook een naamsverandering mee gepaard: Advanced Optical Disc werd High Definition DVD.

Specificaties

Een single layer hd-dvd-schijfje kan al 15GB gegevens herbergen, terwijl een dual layer-exemplaar dat verdubbelt tot 30GB. Toshiba werkt inmiddels al aan 45GB-versies die met drie gegevenslagen uitgerust zullen zijn. De diameter van een hd-dvd-schijf bedraagt net zoals die van een dvd 120mm. De bovenste laag van de schijf bestaat uit een beschermende lak waarop de cover gedrukt kan worden, bovenop een combinatie van acryl en plastic, gescheiden door een aluminiumlaag. Deze hele beschermlaag ligt bovenop de eigenlijke datalaag en is 1,2mm dik. Onder de datalaag bevindt zich de 0,6mm dikke beschermlaag die de laser en de bits en bytes van elkaar scheidt.

Beeld

Hardware is natuurlijk van essentieel belang, maar minstens even belangrijk is hoe beeld, geluid en gegevens op de schijfjes vastgelegd worden. Toshiba en zijn volgelingen besloten voor het coderen van bewegende beelden gebruik te maken van mpeg-4 avc, vc-1 en mpeg-2. Mpeg-2 werd behouden ten behoeve van de compatibiliteit met de dvd-standaard, terwijl de twee andere codecs geïntroduceerd werden voor highdefinition materiaal. Vc-1 is Microsofts tegenhanger van h.264 uit de blu-ray-wereld, zie verder, en is gebaseerd op windows media 9. De voorkeur lijkt bij contentproducerende bedrijven uit te gaan naar deze mpeg-4-variant.

Ook geluid moet ingepakt worden alvorens op het schijfje geperst te worden en daarvoor beschikt hd-dvd over verschillende formaten. Niet alleen dolby digital ac-3 wordt ondersteund, maar ook dts en het ongecomprimeerde pcm behoren tot de beschikbare formaten. Deze codecs zijn overigens geen nieuwkomers, want werden ook al voor de inmiddels aan vervanging toe zijnde dvd-standaard gebruikt. Voor hogere geluidskwaliteit ondersteunen hd-dvd's echter ook dolby digital plus en de lossless formaten dolby true-hd en dts-hd.

De verschillende Dolby-formaten behoren overigens tot het verplicht te ondersteunden pakket voor lezers die een hd-dvd-stempel willen dragen, zodat fabrikanten er nu probleemloos voor kunnen kiezen een dergelijke soundtrack aan te bieden als enige geluidsband op een hd-dvd. De maximale bitrate van een audiostream op een hd-dvd-schijf bedraagt 24bit met een sampling rate van 192kHz voor tweekanaalsgeluid en 96kHz wanneer acht audiokanalen meegeleverd worden. Dit in contrast tot dvd-schijfjes, waar het geluid vaak beperkt is tot 5.1-kwaliteit. Ter referentie: een gemiddelde Hollywood-productie wordt gemasterd op 24bit en 48kHz en is vaak zelfs beperkt tot 16bit.

Blue Ray

Image
In februari 2002 richtte een groep elektronicabedrijven waaronder Matsushita, Pioneer, Philips LG, Hitachi, Samsung en Sony de 'Blu Ray Disc Association' op. Hun doel was een tegenhanger van het DVD Forum tot stand te brengen. Al snel overtuigden ze een aantal andere bedrijven, waaronder Apple, TDK, Dell en HP en de mediabedrijven Disney, Warner Bros. en Universal om zich bij hen te voegen. Op dit moment zijn zowat 250 bedrijven lid van de Blu Ray Association, zoals de organisatie zich na korte tijd ging noemen.

Op 20 mei 2002 stuurde de groepering de eerste specificaties voor een potentiële dvd-opvolger de wereld in. De bedrijven stelden toen dat ze zich tot doel gesteld hadden om tegen eind juni de eerste licenties voor het produceren van blu-ray-hardware vrij te gaan geven. Het zou echter nog tot februari 2003 duren voor de eerste licenties voor rewritable bd-roms uitgegeven werden

Specificaties

Een standaard single sided single-layer blu-ray disc biedt plaats aan 25GB gegevens, goed voor ruim vier uur beeldmateriaal in hd-kwaliteit. De standaard duallayerschijfjes zijn echter goed voor een opslagruimte van 50GB. Mediafabrikant TDK heeft al aangekondigd aan een schijf met zes lagen te werken waar 200GB aan gegevens op zou passen, maar dergelijke discs zullen nog niet meteen beschikbaar zijn. Ook blu-ray-schijven hebben, net zoals hun hd-dvd-concurrenten, een diameter van 12cm en bestaan in een miniversie met een diameter van 8cm. Deze kleinere versie kan 7,8GB herbergen.

Beeld

Voor het uitpakken van beeldmateriaal is ondersteuning voor mpeg-2, h.264/avc en smpte vc-1 verplicht voor elke blu-ray-speler. Ook in deze spelers werd de mpeg-2-ondersteuning aangehouden om compatibiliteit met de huidige collectie dvd's van filmliefhebbers te behouden. H.264 wordt ook vaak aangeduid als 'mpeg-4 part 10' en is recenter ontwikkeld en waarbij de nadruk ligt op een hoge compressiefactor. Dit houdt meteen ook in dat het coderen en decoderen van videobeelden in dit formaat behoorlijk rekenintensief is. Ter referentie: voor de op 1080i uitgezonden beelden in h.264 van de BBC volstaat een Athlon X2 4200+ net voor het vloeiend afspelen ervan. Mits gpu-acceleratie beschikbaar is, zou een snellere singlecore of een X2 3800+ ook in staat moeten zijn de klus te klaren. Linux-gebruikers blijven overigens in de kou staan, want onder het opensource besturingssysteem is om performance-redenen in de prakijk naar verluidt alleen mogelijk h.264-materiaal te coderen; vloeiend afspelen zit er daar niet in.

Vc-1 is Microsofts tegenhanger van h.264 en is gebaseerd op windows media 9. Filmmaatschappijen die een film op bd-rom willen uitbrengen, zijn verplicht minstens een van deze videocodecs te gebruiken om het beeldmateriaal op te slaan. Aangezien de eerste versies van Sony's Blu-Ray Disc-authoring software alleen met mpeg-2-streams overweg kon, waren de filmmaatschappijen oorspronkelijk gedwongen om van deze standaard gebruik te maken. Tegenwoordig hebben zij echter vrije keuze tussen de verschillende formaten en wordt de beslissing vooral beïnvloed door het totale kostenplaatje en de nodige capaciteit. h.264 en vc-1 kunnen namelijk ruwweg dubbel zoveel beelden kwijt op dezelfde opslagruimte als mpeg-2-bestanden.

Voor de opslag van audiostreams verplicht de Blu-ray Association zowat dezelfde ondersteuning als het DVD Forum. Dolby digital ac-3, dts en pcm (tot 7.1-kanaalsgeluid) behoren tot het verplichte codecpakket. Hardwarefabrikanten kunnen dit aanbod desgewenst uitbreiden met dolby digital plus en de lossless formaten dolby true-hd en dts-hd. Het hoogste dynamisch bereik dat door een blu-ray-speler ondersteund zal worden is zeskanaalsgeluid in 24bit/192kHz-kwaliteit.

High-defenition resoluties

Daar waar dvd-spelers beperkt waren tot een beeldformaat van 720x480 of 720x576 pixels, ondersteunen zowel hd-dvd als blu-ray een maximumresolutie van 1920x1080 pixels. Dit 1080p-beeldformaat wordt ook wel 'full high-definition' of 'true high-definition' genoemd, aangezien dit de hoogst mogelijke resolutie is met de next-generation spelers. De letter 'p' in het formaat houdt in dat het om 'progressive' beelden gaat, in tegenstelling tot het 1080i-formaat dat met interlacing werkt.

Met 1080p worden de beeldlijnen van boven naar onder achter elkaar geprojecteerd, in tegenstelling tot de interlaced technologie waarbij eerst de oneven lijnnummers weergegeven worden en daarna pas de even lijnnummers. Traditionele dvd's maken gebruik van deze interlaced technologie om beelden naar het scherm te sturen. Lcd-panelen, dlp-toestellen en plasma-tv's werken intern echter progressive, zodat deze apparaten zelf een deinterlacing-vertaalslag moesten uitvoeren, wat de kwaliteit van het beeld niet altijd ten goede kwam.

vergelijking
Niet alle apparaten ondersteunen deze, behoorlijk rekenintensieve, resolutie echter. De interlaced variant van 1080p wordt logischerwijze 1080i genoemd en is oorspronkelijk ontwikkeld om compatibel te zijn met hdtv-toestellen die gebruikmaken van crt-technologie om beelden op het scherm te projecteren. Deze toestellen zijn echter nooit echt doorgebroken en worden tegenwoordig al als 'outdated' beschouwd. Mits het weergaveapparaat uitgerust is met een deïnterlacer, zijn 1080p-toestellen echter ook compatibel met deze standaard. Ruim tien jaar geleden, toen 1080i als standaard voor next-gen video vastgesteld werd, had men de opkomst van progressive lcd's en plasma's nog niet voorzien, waardoor nu in Amerika bijvoorbeeld toch DigiTV op 1080i-resolutie uitgezonden wordt.

De hardware

In april van dit jaar deden de eerste hd-dvd-spelers hun intreden in Amerika, terwijl Samsung na enig uitstel in juni met zijn blu-ray-spelers naar buiten kwam. Dat deze apparaten niet goedkoop zouden zijn, was al langer duidelijk. Zo werd becijferd dat Panasonics blu-ray-speler om en bij de 1300 dollar zou moeten gaan kosten terwijl Toshiba met zijn hd-dvd-station, de HD-EX1, op een richtprijs van 900 euro mikte voor de Europese release.

In Japan was Panasonics DMR-E700BD blu-ray-recorder al in 2004 te koop voor een stapeltje yens dat omgerekend zowat 2780 dollar waard was. In april van dit jaar kondigde het bedrijf zijn eerste blu-ray-speler voor de Amerikaanse markt aan. De blu-ray-speler die tot nu toe echter het meest in de media gekomen is, kende onlangs zijn Japanse debuut. In Europa is het daarentegen nog minstens tot maart volgend jaar wachten geblazen alvorens men van de Playstation 3 kan genieten. Sony koos ervoor om deze spelconsole standaard met een blu-ray-station uit te rusten, wat het bedrijf al heel wat kopzorgen bezorgde. Microsoft nam met zijn Xbox 360 genoegen met een standaard aanwezig dvd-station en komt dit jaar nog met zijn hd-dvd-uitbreiding voor de spelcomputer.

De Playstation 3 zal, afhankelijk van de gekozen versie, voor 499 euro of 599 euro te koop zijn, terwijl de Xbox 360 momenteel respectievelijk 275 of 375 euro betaald moet worden. De uitbreiding die hd-dvd-ondersteuning moet toevoegen zal eerstdaags in de winkel liggen en daarvoor zullen consumenten 199 euro moeten neertellen. De noodzakelijke softwareondersteuning werd met een recente update toegevoegd, zodat 1080p-ondersteuning inmiddels bij elke Xbox 360-bezitter in huis zou moeten zijn.

Voor het afspelen van high-definiton beeldmateriaal moet echter niet alleen aan settop boxen en gewone spelers gedacht worden. Aangezien deze resoluties vooral voor filmliefhebbers interessant zijn, zijn ook hd-capable projectors van belang voor de acceptatie van het formaat. Exemplaren die gebruikmaken van dlp-projectietechnologie kosten echter al gauw vele duizenden euro's, maar daar lijkt verandering in te komen. Zo presenteerde het bedrijf HD70 onlangs zijn beeldkanon dat met de 720p-resolutie overweg kan. Voor de echt veeleisende gebruikers lanceerde Sony onder andere de sxrd-projector die beelden met een resolutie van 1080p op een doek kan projecteren. Voor al die pracht en praal moet wel zowat 10.000 dollar neergeteld worden.

Inmiddels hebben verschillende fabrikanten ook hun laptops met geïntegreerd hd-dvd- of blu-ray-drives aan het publiek voorgesteld. Fujitsu maakte bovendien al bekend dat het een pc met blu-ray-technologie zou gaan verkopen. Toshiba kondigde vorige maand bovendien aan dat binnenkort een hd-dvd-writer op laptopformaat gepresenteerd zal worden.

De hoop op een hybride station dat zowel hd-dvd- als blu-ray-schijfjes slikt is ondertussen overigens zowat opgegeven. De respectievelijke belangengroepen weigeren licenties te verstrekken aan bedrijven die beide technologieën in één apparaat willen gaan aanbieden. Ondanks dat zowat alle technische beperkingen hiertoe overwonnen zijn, is de aandacht om een doorbraak in deze impasse te forceren vooral op de Europese Commissie gericht. De EU maakte eerder dit jaar namelijk bekend dat het de licentievoorwaarden van de respectieve aanvoerders Toshiba en Sony nader zou gaan bestuderen.

CD's
HD-DVD
Begin oktober kondigde Toshiba, aanvoerder van het hd-dvd-kamp, een brander die in een laptop past aan voor 'zijn' next-gen formaat. Het apparaat is echter nog niet commercieel verkrijgbaar en pas tegen het einde van het jaar worden de eerste samples bij de oem-systeembouwers verwacht. Daarna moeten zij hun configuraties nog op het brandstation afstemmen, zodat met een next-gen brander uitgeruste laptops niet voor Q1 2007 verwacht moeten worden. Prijsgegevens zijn bovendien nog onbekend, maar dat de early adopters hun portemonnee goed open zullen moeten trekken staat al vast. Beschrijfbare hd-dvd-media zijn nog niet in de virtuele winkelschappen gesignaleerd.

Blue Ray
Zowat twee weken eerder had Sony al aangekondigd dat het zeer binnenkort met een blu-ray-brander zou komen. De BWU-100A zou 50GB aan eentjes en nulletjes op een blu-ray-schijfje kunnen branden en zou dat op tweevoudige snelheid doen. Dit is zowat 9MB/s, terwijl een dvd-brander op dubbelvoudige snelheid er ruim 2,6 megabyte per seconde doorpompt. Het volbranden van een singlelayer-schijfje, met een totale capaciteit van 25GB, duurt daarmee ongeveer 47 minuten. Het apparaat mag met zijn 5,25"-afmetingen dan wel iets forser zijn dan Toshiba's laptopstation; het is wel al in de winkelrekken te vinden en kreeg een prijskaartje van om en bij de 950 euro opgeplakt. Voor een bd-r-schijfje met een capaciteit van 25GB, moet via Amazon tussen de 12 en de 25 dollar betaald worden.

Conclusie Tweakers
Over de voor- en nadelen van de twee concurrerende technologieën is het laatste woord duidelijk nog niet gezegd en verschillende bronnen spreken elkaar dan ook tegen als het over de toekomst gaat. Bovendien is de objectiviteit in de berichtgeving vaak ver te zoeken. Zo publiceerde hd-dvd-promotor Toshiba onlangs een rapport waarin het stelde dat blu-ray-schijfjes door hun opbouw veel kwetsbaarder zijn en mogelijk zelfs de lens van een apparaat kunnen beschadigen.

Toch zijn er enkele dingen die vaststaan. Zo is een blu-ray-systeem inherent gevoeliger voor krassen of beschadigingen door de kleinere omvang van fysieke bits en bytes op de optische schijf en de bijhorende hogere datadichtheid. Anderzijds zijn hd-dvd-schijven dan weer beperkter wat betreft opslagcapaciteit. Ondanks alle negatieve berichtgeving is ook nu al duidelijk dat de Playstation 3 bij heel wat mensen een blu-ray-lezer in huis zal brengen, terwijl men misschien minder geneigd zal zijn de losse hd-dvd-module voor de Xbox 360 te kopen. Daar tegenover staat dan weer dat Windows Vista wel beide technologieën zal ondersteunen, maar dat Microsoft zelf voor het hd-dvd-formaat kiest omdat dit volgens Ballmer eenvoudiger te integreren is in een computer en een voortborduursel is op de bestaande dvd-standaard.

De strijd tussen betamax, vhs en video2000 ligt nog vers in het geheugen bij de oudere tweakers en er wordt dan ook vol interesse afgewacht wie de 'next-gen battle' zal winnen. Sommigen zijn echter van mening dat de strijd niet beslecht zal worden en dat beide standaarden naast elkaar zullen blijven bestaan. In dat geval zal een hybride station mettertijd echter onontbeerlijk worden aangezien het niet te verwachten valt dat alle media zowel op hd-dvd-schijfjes als op blu-ray-discs verspreid zal worden. In dat geval zullen er volgens analisten alleen maar verliezers zijn, met als belangrijkste benadeelde de consument. Die zal immers gedwongen worden ofwel zelf een keuze te maken en daardoor heel wat content links moeten laten liggen, ofwel een speler van beide types moeten aanschaffen.

Vooralsnog lijkt hd-dvd een kleine voorsprong te hebben op bd-rom. De schijfjes zijn voor fabrikanten heel wat eenvoudiger te produceren dan de technisch geavanceerdere blu-ray-discs en ze zijn enigszins robuuster als het om krassen in de beschermingslaag van de schijf gaat. Blu-ray-schijven hebben als belangrijkste troef de grotere opslag, maar veel consumenten kunnen amper genoeg data verzamelen om een volledige writable dvd vol te branden, zodat zij aan deze grotere opslagcapaciteit geen boodschap hebben. Voor films volstaat zelfs bij de hoogste resolutie een 30GB hd-dvd-schijf om nog heel wat extra's te kunnen herbergen. Bovendien had ook de dvd-standaard al de mogelijkheid om bijvoorbeeld extra camerastandpunten toe te voegen, wat door slechts een zeer beperkt aantal films gebruikt werd. Het is dan ook nog maar de vraag in welke mate van de extra mogelijkheden van de next-gen schijfjes gebruikgemaakt zal worden.

Anderzijds staat blu-ray sterker in zijn schoenen voor wat betreft het thuis branden van schijfjes door consumenten. Het lijkt dan ook geen geheel onrealistisch scenario dat beide standaarden zullen weten te overleven, waarbij blu-ray de gegevensopslagmarkt voor zijn rekening zal nemen en dus vooral in computers te vinden zal zijn, terwijl men voor films beter een hd dvd-apparaat in huis zal kunnen halen. Of een van beide standaarden alsnog kan doorbreken ten koste van de ander, zal vooral afhangen van de consument. Als deze genoegen neemt met de mindere opslagcapaciteit van hd-dvd, zou deze technologie wel eens een grotere aanhang kunnen krijgen. Als consumenten echter vooral waarde hechten aan de mogelijkheid om backups te kunnen nemen en zelf next-gen schijfjes willen branden, is blu-ray ongetwijfeld in het voordeel. Zonder kristallen bollen of andere magie valt dan ook onmogelijk te voorspellen hoe de toekomst eruit zal zien, maar dat het een spannende strijd zal worden lijkt wel zeker.

Tot Slot
Studios (movie and game) listed as supporting members

Blu-Ray HD DVD

20th Century Fox Buena Vista Home Entertainment
Buena Vista Home Entertainment New Line Cinema
Electronic Arts Paramount Pictures
MGM Studios The Walt Disney Company
Paramount Pictures Universal Studios
Sony Pictures Entertainment Warner Bros.
The Walt Disney Company
Vivendi Universal Games
Warner Bros.

Offline Profile  

04 May 2007, 20:14 

hitch_fan wrote:

Ik was eerst van plan om dit jaar een HD-DVD speler aan te schaffen maar heb nu besloten om dat toch maar niet te doen.

En slechts twee maanden later ben ik toch overstag en heb ik een Blu-Ray speler gekocht. Ik kwam er namelijk achter dat de meeste Blu-Ray DVD's gewoon regiovrij zijn (alleen de Fox uitgaven schijnen niet regiovrij te zijn) en je dus gewoon de meeste, relatief goedkope US titels kunt importeren. Omdat er toch al wel een aantal voor mij interessante titels zijn uitgegeven of staan aan te komen, leek het me een goed moment om er nu al in te stappen in plaats van over 1 of 2 jaar. Uiteindelijk bespaar ik daarmee nog geld ook op de wat langere termijn (ik moet het toch goedpraten) want ik had bijvoorbeeld de aankomende SE's van Rio Bravo en The Cowboys zeker aangeschaft om ze vervolgens over 2 jaar toch weer te vervangen door de HD versies. Nu heb ik gelijk de Blu-Ray's besteld en bespaar ik me alvast een paar double-dips.

De eerste Blu-Ray's zijn naar me onderweg :D. Ben benieuwd of ze voldoen aan mijn hooggespannen verwachtingen.

Offline Profile  

07 May 2007, 16:22 

hitch_fan wrote:
hitch_fan wrote:

Ik was eerst van plan om dit jaar een HD-DVD speler aan te schaffen maar heb nu besloten om dat toch maar niet te doen.

En slechts twee maanden later ben ik toch overstag en heb ik een Blu-Ray speler gekocht. Ik kwam er namelijk achter dat de meeste Blu-Ray DVD's gewoon regiovrij zijn (alleen de Fox uitgaven schijnen niet regiovrij te zijn) en je dus gewoon de meeste, relatief goedkope US titels kunt importeren. Omdat er toch al wel een aantal voor mij interessante titels zijn uitgegeven of staan aan te komen, leek het me een goed moment om er nu al in te stappen in plaats van over 1 of 2 jaar. Uiteindelijk bespaar ik daarmee nog geld ook op de wat langere termijn (ik moet het toch goedpraten) want ik had bijvoorbeeld de aankomende SE's van Rio Bravo en The Cowboys zeker aangeschaft om ze vervolgens over 2 jaar toch weer te vervangen door de HD versies. Nu heb ik gelijk de Blu-Ray's besteld en bespaar ik me alvast een paar double-dips.

De eerste Blu-Ray's zijn naar me onderweg :D. Ben benieuwd of ze voldoen aan mijn hooggespannen verwachtingen.

Op welke TV heb je je speler aangesloten als ik vragen mag. Want ik snap nog niet helemaal wat voor soort TV nou precies nodig is: Is een HD-Ready voldoende bijvoorbeeld?

Offline Profile  

07 May 2007, 16:28 

Vincent wrote:

Op welke TV heb je je speler aangesloten als ik vragen mag. Want ik snap nog niet helemaal wat voor soort TV nou precies nodig is: Is een HD-Ready voldoende bijvoorbeeld?

Volgens mij is in principe iedere tv met een HDMI aansluiting voldoende. Dat zijn inderdaad die tv's met het HD Ready logo, als ik het goed begrijp.

Offline Profile  

07 May 2007, 20:53 

Aangezien ik na het VHS tijdperk eerst de Laserdisc had omarmd, krap ik me nu wel eens waar het niet jeukt.

Offline Profile  

07 May 2007, 22:46 

Vincent wrote:

HD ready is prul. Die resolutie is amper beter dan een DVD. Je hebt een FULL HD (1080p) scherm nodig om iets fatsoenlijk te hebben en die zijn nog steeds redelijk prijzig.

Offline Profile  

07 May 2007, 23:58 

Vincent wrote:

Op welke TV heb je je speler aangesloten als ik vragen mag.

Op een projector met een native resolutie van 1280x720. Geen full HD dus maar hij kan 1080i aan.

Quote:
HD ready is prul. Die resolutie is amper beter dan een DVD. Je hebt een FULL HD (1080p) scherm nodig om iets fatsoenlijk te hebben

Ben ik niet met je eens. Als je een normale DVD upscaled naar 720p of 1080i krijg je al een veel beter beeld (al ligt dat natuurlijk ook aan je apparatuur).
Het grote verschil tussen HD en normale DVD's zit hem natuurlijk in het feit dat HD veel meer informatie bevat. Of je die nu op 1080i of 1080p bekijkt, het verschil ten opzichte van een normale DVD is groot. Ik heb inmiddels 2 Blu-Ray's gekeken (zaten bij de speler) en het verschil in scherpte en detail in medium en long shots is indrukwekkend. Eindelijk alles scherp en vol detail. Ik kijk op een scherm met een diagonaal van 2m18 en bij gewone DVD's heb ik toch vaak het idee dat het eindelijk tijd wordt voor een bril vanwege het gebrek aan detail in medium en long shots. Bij de twee Blu-Ray's die ik heb gezien, (het verschrikkelijke) SWAT en Legends Of Jazz, had ik daar geen last van. Integendeel, ik kon straatbordjes in de verte lezen, individuele blaadjes zien aan bomen in de achtergrond, stofjes op de jas van een muzikant zien, de tekst op een microfoon lezen etc. etc.
Dat lijken allemaal onbelangrijke details maar zoveel meer scherpte en detaillering kijkt een heel stuk prettiger op een groot scherm. HD is natuurlijk nog steeds video maar het verschil in kwaliteit tussen HD en een film zoals die in de bioscoop geprojecteerd wordt is heel klein geworden.

Offline Profile  

08 May 2007, 15:25 

Ik kan er nog een hele tijd tegen, hoop ik. Voorlopig zijn er nog geen titels verschenen in HD die me echt doen dromen. De DVD van Casablanca heb ik trouwens verleden week nog 'ns bekeken - voor 't eerst sinds ik projecteer - en die zag er zo goed uit dat ik me echt wel afvraag waarom daarmee iets mis zou zijn dat een HD-upgrade verlangt.

Die upscaling naar 720p van m'n nieuwe speler is voor mij een mooie tussenstap die me nog wel even kan zoethouden. Zal toch duren tot er HD-only content verschijnt vooraleer ik overstag ga. Als het zover is kosten de spelers waarschijnlijk ook een stuk minder en hopelijk is de strijd tussen Blu-Ray en HD-DVD dan ook al beslecht.

De meeste titels waar ik de laatste tijd m'n collectie mee aanvul zie ik trouwens niet snel een HD-release krijgen. Sterker nog - van sommige mag ik al blij zijn dat ze ooit op DVD zijn verschenen. Betwijfel ten stelligste of de HD-markt ooit zo groot zal worden als de populaire DVD die al die obscure releases mogelijk maakte.

Het grootste deel van filmkopers - niet de gekken die je op de forums aantreft - lijkt me niet echt te pushen om hun DVD's te gaan upgraden, vermits die ook gewoon in de HD-spelers gebruikt kunnen worden. En zolang niet iedereen thuis een HD-scherm heeft heeft de grote massa sowieso haast niets aan een HD-schijfje tov een DVD. Dat zal nog lang duren. Tegen dan staat er misschien weeral een nieuwe opvolger klaar...

Natuurlijk weet ik niet echt waarover ik het heb. Heb nog steeds geen goeie vertoning van wat HD allemaal kan te zien gekregen, enkel een dom Blu-Ray demoschijfje in de MM van één of andere Hollywood blockbuster die in een loop steeds hetzelfde filmpje toonde, en dat zag er eigenlijk weinig bijzonder uit.

Hoe zit het eigenlijk met het afspelen van DVD bij die HD-DVD en Blu-Ray-spelers ? Moet je daarbij nog rekening houden met de regio's of zijn ze standaard regiovrij ? De regio's liggen voor HD anders ingedeeld, dus ik veronderstel dat de oude DVD regio-instelling dan niet meer van tel is - klopt dat ?

Offline Profile  

08 May 2007, 20:44 

Quote:
De DVD van Casablanca heb ik trouwens verleden week nog 'ns bekeken - voor 't eerst sinds ik projecteer - en die zag er zo goed uit dat ik me echt wel afvraag waarom daarmee iets mis zou zijn dat een HD-upgrade verlangt.

Een goede DVD transfer kan er zeker fantastisch uitzien, ook op een groot scherm. Ik zal ook niet mijn hele collectie gaan upgraden, mocht dat al mogelijk zijn, en gewoon nog DVD's blijven kopen waarvan ik met zekerheid kan vermoeden dat ze nooit of pas over jaren op HD zullen verschijnen. Uiteindelijk gaat het ook mij in eerste instantie om de inhoud.
Desalniettemin irriteer ik me vaak aan het gebrek aan resolutie van DVD. Dit plaatje illustreert in dat opzicht het verschil tussen HD en DVD voor mij perfect: http://img185.imageshack.us/my.php?imag ... icebz7.jpg

Quote:
Als het zover is kosten de spelers waarschijnlijk ook een stuk minder en hopelijk is de strijd tussen Blu-Ray en HD-DVD dan ook al beslecht.

Ik vind mijn speler niet echt duur voor een 1e generatie model (800 euro in de winkel, on-line is hij nog wat goedkoper). Voor dat geld krijg je een speler die Blu-Ray kan afspelen en gewone DVD's kan upscalen naar 720p of 1080i/p. Mijn gewone (ook upscalende) speler, die ik twee jaar geleden heb gekocht, was een stuk duurder.

Als de strijd tussen Blu-Ray en HD-DVD net zo lang duurt als tussen VHS en Betamax kan het trouwens nog wel even duren voordat het beslist is. Volgens mij heeft dat wel 10 tot 15 jaar geduurd.

Quote:
Betwijfel ten stelligste of de HD-markt ooit zo groot zal worden als de populaire DVD die al die obscure releases mogelijk maakte.

In het begintijdperk van de DVD had je al die obscure releases ook niet. Integendeel. Ik weet nog goed dat toen ik mijn eerste DVD speler kocht in begin 1999 er 1 rekje met misschien 50 titels stond bij de Free Record Shop. En dat waren bijna uitsluitend slechte Hollywood blockbusters. In Amerika waren er op dat moment wat meer interessante titels verkrijgbaar maar toch ook niet veel. Als je obscure titels zocht of zelfs maar gewone klassieke Hollywoodfilms dan was je aangewezen op import VHS (Laserdisc ben ik nooit aan begonnen). De situatie was ongeveer zoals met HD nu. Als HD al zo groot wordt als de gewone DVD dan duurt dat dus nog zeker 5 tot 10 jaar denk ik.

Quote:
Tegen dan staat er misschien weeral een nieuwe opvolger klaar...

En als die opvolger klaar staat, staat de volgende misschien al weer klaar. Maar ik leef nu, hou wel van een gokje, kan het me gemakkelijk veroorloven en wil dolgraag The Searchers en Rio Bravo nu in HD zien.

Quote:
Hoe zit het eigenlijk met het afspelen van DVD bij die HD-DVD en Blu-Ray-spelers ? Moet je daarbij nog rekening houden met de regio's of zijn ze standaard regiovrij ?

Ze zijn niet standaard regiovrij zover ik weet. De speler die ik heb gekocht (Samsung BD-P1000) was uitsluitend Regio 2 maar na wat zoeken op het Internet kon ik hem simpel regiovrij maken voor gewone DVD's dmv het ingeven van een code met de afstandbediening.

Quote:
De regio's liggen voor HD anders ingedeeld, dus ik veronderstel dat de oude DVD regio-instelling dan niet meer van tel is - klopt dat ?

Dat klopt. HD-DVD is regiovrij. Blu-Ray is echter onderverdeeld in 3 regio's: A, B en C. Europa zit in B. De USA en oa Japan in A.
In de praktijk blijken echter de meeste Blu-Ray DVD's gewoon regiovrij, zelfs die van Sony (alleen Fox en Disney houden vast aan regiocodering). Het feit dat ik dus toch gewoon de meeste Blu-Ray discs goedkoop uit de USA kan importeren gaf voor mij de doorslag een Blu-Ray speler te kopen en niet een HD-DVD speler.

Een belangrijk punt in de keuze voor Blu-Ray was voor mij de ondersteuning van dat formaat door het meerendeel van de grote Hollywood studio's. Sony/Columbia, Disney, MGM, Fox en Lionsgate ondersteunen alleen het Blu-Ray formaat en zullen dus (voorlopig) geen van hun titels op HD-DVD uitbrengen. Paramount, Warner, Dreamworks en New Line ondersteunen zowel Blu-Ray als HD-DVD. Alleen Universal en Weinstein ondersteunen uitsluitend HD-DVD en niet Blu-Ray.

En ook niet onbelangrijk, HD-DVD wordt door maar 1 grote hardware fabrikant ondersteund (Toshiba) terwijl alle andere grote fabrikanten (Sony, Pioneer, Philips etc.) voor Blu-Ray hebben gekozen.

Ik denk dus dat Blu-Ray het uiteindelijk op zijn sloffen wint van HD-DVD. Maar goed, ik had ook een Betamax videorecorder dus dat zegt niet veel :lol:. Mocht Blu-Ray het overigens niet winnen dan heb ik er in de tussentijd toch flink van genoten.

Offline Profile  

09 May 2007, 00:25 

Gewoon het feit dat op forums als deze en elders mensen over 't algemeen slechts gematigd enthousiast reageren op de nieuwe technologie - daar moet je toch vragen bij stellen. 't Gaat hier nu eenmaal om mensen die passioneel met film bezig zijn, en normaal gezien om betere technologie en betere filmervaring zouden moeten staan springen...

Offline Profile  

09 May 2007, 09:07 

tolpol wrote:
Gewoon het feit dat op forums als deze en elders mensen over 't algemeen slechts gematigd enthousiast reageren op de nieuwe technologie - daar moet je toch vragen bij stellen. 't Gaat hier nu eenmaal om mensen die passioneel met film bezig zijn, en normaal gezien om betere technologie en betere filmervaring zouden moeten staan springen...

De reacties die ik heb gelezen waren juist zeer enthousiast, althans van degenen die ook daadwerkelijk HD hebben. En daar zitten hele grote filmliefhebbers/kenners bij wiens technische oordeel ik zonder twijfels geloof (bv Robert Harris op HTF). Twijfelende en negatieve reacties heb ik alleen gezien van mensen die zelf geen HD hebben. Toen ik in DVD instapte waren de reacties van de meeste mensen die Laserdisc hadden overigens precies hetzelfde. Laserdisc voldeed prima aan hun behoefte en als ze al ooit zouden overstappen op DVD dan zou dat pas over een jaar of 5 zijn.
Nu zal het met de teloorgang van DVD niet zo'n vaart lopen maar dat de kwaliteit van HD groter is dan DVD is gewoon een feit. De resolutie van HD (1920x1080) is 5 keer zo hoog als die van DVD (720x576 voor PAL) en dat is een veel grotere stap dan de verdubbeling in resolutie van VHS naar DVD. Als je op een groot scherm kijkt moet iedereen dit verschil in resolutie toch duidelijk zien lijkt mij.

Offline Profile  

09 May 2007, 09:32 

hitch_fan wrote:
Twijfelende en negatieve reacties heb ik alleen gezien van mensen die zelf geen HD hebben.

Ja, sorry - die bedoelde ik, had ik moeten verduidelijken.

Ik hoor zeker nog tot het twijfelende kamp, en ik verwacht daar nog een hele poos te vertoeven. Ondertussen ben ik best wel jaloers op je, hoor :wink:

hitch_fan wrote:
Nu zal het met de teloorgang van DVD niet zo'n vaart lopen maar dat de kwaliteit van HD groter is dan DVD is gewoon een feit. De resolutie van HD (1920x1080) is 5 keer zo hoog als die van DVD (720x576 voor PAL) en dat is een veel grotere stap dan de verdubbeling in resolutie van VHS naar DVD. Als je op een groot scherm kijkt moet iedereen dit verschil in resolutie toch duidelijk zien lijkt mij.

Dat klopt, maar behalve de hogere resolutie had DVD nog een hoop voordelen ten opzichte van VHS. Videobanden hadden snel last van allerlei trackingfouten en beschadigingen, geluid, kleurweergave en schaduwdetail van DVD was véél beter, gedaan met voor- en achteruit spoelen om een scène te vinden, audiocommentaren en andere extra's die onmogelijk waren met VHS en - dat had wel niet zoveel met DVD te maken als met de opmars van breedbeeldtelevisie - veel meer respect voor het oorspronkelijke aspect ratio.

Voordeel van HD ten opzichte van DVD zit net in die twee lettertjes: High Definition.

Maar ik besef ten volle dat ik echt wel heel benieuwd ben naar de nieuwe filmbeleving en dat ik vooral voor mezelf zit goed te praten de boot vooralsnog af te houden.

Offline Profile  

09 May 2007, 13:56 

hitch_fan wrote:
tolpol wrote:

De reacties die ik heb gelezen waren juist zeer enthousiast, althans van degenen die ook daadwerkelijk HD hebben. En daar zitten hele grote filmliefhebbers/kenners bij wiens technische oordeel ik zonder twijfels geloof (bv Robert Harris op HTF). Twijfelende en negatieve reacties heb ik alleen gezien van mensen die zelf geen HD hebben. Toen ik in DVD instapte waren de reacties van de meeste mensen die Laserdisc hadden overigens precies hetzelfde. Laserdisc voldeed prima aan hun behoefte en als ze al ooit zouden overstappen op DVD dan zou dat pas over een jaar of 5 zijn.

Persoonlijk zou ik die overstap wel willen maken, maar vooral het feit dat de beslissing nog niet gemaakt is staat mij tegen. Is het nou Blu-Ray of HD-DVD. Toch denk ik dat ik op een later stadium dit jaar Blu-Ray ga kopen, aangezien ik een PS3 ga halen. Maar dat is dan niet gebaseerd op het feit dat ik zo nodig Blu-Ray wil kijken.

Maar goed, dan heb ik nog een goede televisie nodig. En dat is het tweede punt: Het is onduidelijkheid troef. Je hebt het over lettertjes op borden die je ineens kunt lezen, maar kun je die ook al lezen op een goede HD-ready TV met HDMI-uitgang. Denk je dan ook al: WOW, dit is wel een hele vooruitgang. Van de ene vriend hoor ik weer dit, terwijl iemand anders weer met hele andere verhalen komt (overigens hebben ze beide nog geen HD).

Overigens denk ik niet dat er na de HD nog een opslagmedium komt eigenlijk. Dat is ook maar een gevoel trouwens.

Offline Profile  

09 May 2007, 16:38 

Ik dacht, ik meld het even:

Vanavond komt op Cinema.nl (23:30, Nederland 2) een beschouwing over Blu-Ray en HD DVD. Als je de uitzending mist, kun je het de volgende dag op de website www.cinema.nl bekijken.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 765 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Next