Logo

It is currently 23 Apr 2017, 13:57

Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message

11 Jan 2011, 10:21 

Oei ja - het woord vooraf. Doe ik niet aan mee. Wel krijgt iedereen via mail een uitnodiging voor de film van volgende dinsdag, met vaak een copy/paste van één van m'n posts vanop dit eigenste forum erin. Er is zelfs nauwelijks een woord achteraf. Na de film wordt er aan de keukentafel nog over de grootste onzin gepraat, maar haast nooit over de film die zonet opstond, vreemd genoeg.

Offline Profile  

11 Jan 2011, 16:38 

tolpol wrote:
Na de film wordt er aan de keukentafel nog over de grootste onzin gepraat, maar haast nooit over de film die zonet opstond, vreemd genoeg.

Zo vreemd is dat volgens mij niet hoor, bij ons heb ik dat ook nog nooit meegemaakt. Het is meestal 'goede film' en daarna weer over tot de orde van de dag :)

En gelukkig ontbreken in mijn woord vooraf volledig termen als 'meesterwerk' of 'geweldige cinematografie'. Het feit dat het een meesterwerk is blijkt al uit het feit dat ik de film programmeer :wink: Maar goed, bij sommige films vind ik het wel belangrijk dat er iets van een context is en ik merk ook dat mijn vrienden dat op prijs stellen: als je nog nooit van Frank Tashlin of Josef von Sternberg gehoord hebt kan het soms moeilijk zijn om de films in het juiste kader te plaatsen - vandaar dat ik ze wat pointers en context geef, zodat de films wat meer tot leven komen.

Gekeken films

Offline Profile  

12 Jan 2011, 17:31 

toch nog behoorlijk avontuurlijke filmkeuzes die hier de revue passeren.. Ikuru, Le feu follet, Naked Island, Brakhage, von Sternberg.
of zijn de meeste van jullie vrienden ook zulke filmbuffs (of heb je ze na al die avonden opgevoed tot fijnproevers?).

Vrees dat als ik die braindead zuipharries die bij mij over de vloer komen Japanse klassiekers of von Sternberg voorschotel het heel snel leegloopt, maar het sterkt me wel in het idee dat ik ze misschien 's wat anders moet voorschotelen.

Hell of the Living Dead had succes, Possession tot nu toe altijd een bulls-eye. Von Trier's The Boss Of It All laatst voor de vijfde keer (!) samen met twee anderen gekeken. Groot succes (en lag zelf ook weer dubbel). Moet zeggen dat het wel erg afhangt van wie er over de vloer komt. Sommige vrienden willen juist allerlei klassiekers kijken, van Bergman tot Wenders, maar zeker op een vrijdagavond heb ik daar dan juist helemaal geen zin in. Kicking back met simpel kneukwerk en een krat bier is alles wat ik dan op filmgebied aankan.

Paar herinneringen:
Cronenberg tot nu altijd een ramp - waarschijnlijk toeval, niemand in mijn kennissenkring trekt die films - kijk ik nooit meer met anderen om mezelf niet teveel te frusteren.
Rififi noppes.
The Stunt Man nada.
en nog veel meer failures...

En het standaard gemekker met Italiaans genrewerk, de dubbing. Blijft voor velen een niet te nemen horde. Erg jammer..

Offline Profile  

12 Jan 2011, 17:42 

Keek afgelopen vrijdag met vrienden Bad Lieutenant van Herzog. Geweldige film en we lagen vaak dubel van het lachen. Daarna eens geprobeerd een film van Kenneth Anger op te zetten. Die moest al heeeel snel af met de opmerking: "doe effe serieus". Het was de film Scorpio Rising. Ze vonden het TE amateuristisch. Dus ja....af en toe probeer ik wat...maar het beste om wat op veilig te spelen. Een horror kan trouwens ook best....maar absoluut geen Italiaans werk....die dub is funest.

Offline Profile  

12 Jan 2011, 17:44 

Thuis films met vrienden kijken, daar ben ik al jaren geleden mee gestopt. En ja, dat ligt aan mijn vrienden.

Offline Profile  

12 Jan 2011, 17:46 

Camera Obscura wrote:
toch nog behoorlijk avontuurlijke filmkeuzes die hier de revue passeren.. Ikuru, Le feu follet, Naked Island, Brakhage, von Sternberg.
of zijn de meeste van jullie vrienden ook zulke filmbuffs (of heb je ze na al die avonden opgevoed tot fijnproevers?).

Die films die je opsomt heb ik toevallig allemaal opgezet tijdens zo'n filmmarathon in het weekend. Of niet zo toevallig, natuurlijk, want daardoor steken ze nogal af tegen de rest. Kan dan al iets 'moeilijkers' opzetten, op zo'n doordeweekse dinsdag wil dat niet echt lukken. Heb er dan zelf overigens ook geen zin in. Maar denk wel dat ze ondertussen heel wat bagage meegekregen hebben - we doen dit al zes jaar elke week, hè. Zitten natuurlijk wel vooral een hoop topless ninja zombie bikers from outer space in die bagage. En denk dat de kameraden in m'n filmclubje alles een kans geven, zijn ze wel open in.

Quote:
Paar herinneringen:
Cronenberg tot nu altijd een ramp - waarschijnlijk toeval, niemand in mijn kennissenkring trekt die films - kijk ik nooit meer met anderen om mezelf niet teveel te frusteren.
Rififi noppes.
The Stunt Man nada.

En het standaard gemekker met Italiaans genrewerk, de dubbing. Blijft voor velen een niet te nemen horde. Erg jammer..

Die dubbing - ondertussen zitten we al een shitload aan dinsdags Italiaans genrewerk verder, maar dat heeft nooit een probleem opgeleverd, eigenlijk. Hong Kong-films willen niet echt lukken, zijn ze zelden enthousiast over. Heb ze ondertussen al heel wat door de strot gedouwd, omdat ik dacht dat het misschien om een 'acquired taste' ging, maar noppes. Blijft meestal mak onthaald worden.

Rififi was hier een dikke hit indertijd - lusten ze erg graag, en van Cronenberg houden ze allemaal. Stunt Man heb ik toevallig geprogrammeerd staan voor de komende marathon op de 22ste - ben benieuwd. Denk eigenlijk dat die wel gaat aanslaan.

Offline Profile  

12 Jan 2011, 17:57 

Ik heb hetzelfde als tolpol denk ik, mensen die al meer dan tien jaar met mij bevriend zijn, hebben inmiddels zo ongeveer alles wel meegemaakt. Vooral twee vrienden van me uit mijn oude woonplaats zijn van zichzelf niet direct diehard filmkijkers, maar ze weten dat als ze op mij meevaren ze altijd iets krijgen wat tenminste interessant is. Wil niet zeggen dat ze het altijd leuk vonden: de Anger by Brakhage avond was bewust eentje uit de buitencategorie maar de reacties vielen me zeer mee - eentje kon van Brakhage echt geen chocola maken, maar vond Anger dan weer prachtig. Ik heb sowieso de neiging om mensen te beïnvloeden om me heen, dat gaat vanzelf eigenlijk en ik schijn ook de gave te hebben om mensen te enthousiasmeren voor iets waar ze van zichzelf niet aan begonnen zouden zijn. En verder is het ook een kwestie van karakter: als mensen niet open staan voor allerlei zaken, dan zullen dat ook niet snel vrienden van me worden. Zo simpel is het eigenlijk ook weer wel :)

Gekeken films

Offline Profile  

26 Jan 2011, 09:58 

tolpol wrote:
Camera Obscura wrote:
The Stunt Man nada.

Stunt Man heb ik toevallig geprogrammeerd staan voor de komende marathon op de 22ste - ben benieuwd. Denk eigenlijk dat die wel gaat aanslaan.

Bizar - die werd dus echt door niemand gesmaakt. "Crap" en "slechtgeacteerde rommel". Had ik niet verwacht.

Offline Profile  

26 Jan 2011, 11:15 

Na het doorstruinen van dit topic besloot ik mijn oude gewoonte om één keer per maand een filmavond voor vrienden en kennissen te organiseren opnieuw in het leven te roepen: twee (of soms drie) films met een gemeenschappelijk thema, omlijst door inleidingen door De Grote Filmprofessor en uiteraard voorzien van een overdaad aan hapjes, drankjes, en andere geestverruimende middelen.
Afgelopen zaterdag vond de eerste zitting plaats, met als "thema" om de traditie feestelijk in te luiden simpelweg mijn twee favoriete komedies, Dr. Strangelove en The Court Jester. Het was een erg gezellige avond, waarbij de meer subtiele humor van Kubrick leuk werd aangevuld door de ouderwetse dijenkletsers van Danny Kaye. Volgende keer: 'Tough Chicks', met Heathers en Whip It.

Offline Profile  

30 Jan 2011, 19:15 

tolpol wrote:
tolpol wrote:
Camera Obscura wrote:
The Stunt Man nada.

Stunt Man heb ik toevallig geprogrammeerd staan voor de komende marathon op de 22ste - ben benieuwd. Denk eigenlijk dat die wel gaat aanslaan.

Bizar - die werd dus echt door niemand gesmaakt. "Crap" en "slechtgeacteerde rommel". Had ik niet verwacht.

Vreemd.. Is toch een knap en heel verfrissend scenario. De film zelf en de regie van Richard Rush, misschien niet zo, maar ik heb echt een zwak voor de film. En "slechtgeacteerde rommel"? Poeh.. Barbara Hershey alleen al...

Offline Profile  

Re: Cinemafreakweekend!
01 Jan 2012, 15:56 

Weer een jaar voorbij, dus hier het programma van mijn filmavond voor 2011:

Januari

War, what is it good for? – voor blu-ray!
Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979) / The Thin Red Line (Terrence Malick, 1998)

Februari

Twitch of the Death Nerve: de laatste stuiptrekkingen van de giallo
Tenebre (Dario Argento (1981) / The New York Ripper (Lucio Fulci, 1981)

Maart

Aapjes in verval
Head (Bob Rafelson, 1968) / The King of Marvin Gardens, 1972)

April

Shadows in blu
Night of the Hunter (Charles Lauhton, 1955) / The Naked Kiss (Sam Fuller, 1964)

Mei

Tussen kunst en kut
Kiss me, Stupid (Billy Wilder, 1964) / Showgirls (Paul Verhoeven, 1995)

Juni

Audrey and Cary screw Hitchcock, Barbra and ‘Brad’ ball Hawks
Charade (Stanley Donen, 1963) / What’s Up, Doc? (Peter Bogdanovich, 1972)

Juli

The Art of Entertainment
The Pirate (Vincente Minnelli, 1948) / Some Came Running, 1958)

Augustus

Lik mijn spleet!
Score (Radley Metzger, 1974) / The Image (Radley Metzger, 1975)

September

Russelmania!
The Devils (Ken Russell, 1971) / The Boyfriend (Ken Russell, 1971)

Oktober

You don’t know how wet the rain can get – twee film noirs
Kiss me Deadly (Robert Aldrich, 1955) / Sweet Smell Of Success (Alexander Mackendrick, 1957)

November

Slachnach
Peeping Tom (Michael Powell, 1960) / The Prowler (Joseph Zito, 1981) / Scream 4 (Wes Craven, 2011)

December

Play it again, Tennessee - The Williams Films
Suddenly, Last Summer (Joseph L. Mankiewicz, 1959) / The Night of the Iguana (John Huston, 1964)

Gekeken films

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2