Logo

It is currently 23 Apr 2017, 14:00

Post new topic Reply to topic  [ 443 posts ]  Go to page Previous  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Next
Author Message
  Re: 10 Second Reviews - Deel 2
14 Aug 2011, 19:23 

Ik heb Living in Oblivion (Tom DiCillo - 1995) vroeger vaak gezien en nu eindelijk op dvd. Met misschien wel de beste rol van Steve Buscemi ooit als filmregisseur die probeert een low budget productie te draaien. Ik vind 'm erg fijn. Houd je van indie komedies, raad ik deze film ten zeerste aan.

Offline Profile  

16 Aug 2011, 19:24 

Brighton Rock (John Boulting, 1947)

Toevallig gezien na een andere Graham Greene verfilming uit 1947, John Ford's The Fugitive. Maar deze keer is het resultaat veel beter.

Het gebruik van kustplaats Brighton als locatie is zeer indrukwekkend. Met name in de achtervolgingsscène vliegt de camera door de stad heen. Sowieso zit er veel couleur locale in deze film. Het einde schijnt op last van de censuur veranderd te zijn, maar is daardoor naar mijn mening juist sterker en grimmiger geworden.

8/10

Offline Profile  

17 Aug 2011, 13:57 

Elvis and Anabelle (2007)

Sympathieke indie film over een onwaarschijnlijke romance tussen een begrafenisondernemer en 1 van zijn 'klanten'. Niet heel memorabel maar zorgt wel voor een glimlach. Mooie soundtrack ook, o.a. Bright Eyes en Kings of Convenience.

7/10

Offline Profile  

18 Aug 2011, 14:09 

Rise of the Planet of the Apes (2011)
De trailers vond ik niet zo veelbelovend, maar na het lezen van een paar lovende recensies ben ik vanochtend toch maar even een zaal ingedoken om deze nieuwe prequel/reboot zelf te ervaren. En tot mijn blijde verbazing was inderdaad een buitgewoon sterke Hollywoodfilm, die nog het best te vergelijken is met het al even indrukwekkende Star Trek (2009). Ook hier worden de fans beloond met geestige en altijd leuk gevonden verwijzingen naar het origineel, terwijl de nieuwe film er verder in slaagt om in één klap alle inferieure vervolgfilms en eerdere reboots te doen vergeten. De plot zit uitstekend in elkaar, de film dendert met veel vaart vooruit, en dankzij uitstekend spel van alle acteurs (inclusief Andy Serkis als apenleider Caesar) wordt je als kijker volledig betrokken bij de opstand van deze mensapen. Dit is een Hollywood-genrefilm zoals het hoort - beslist een aanrader. 9/10

Offline Profile  

19 Aug 2011, 11:13 

Hesher (2010)

Fascinerende film met Joseph Gordon-Levitt als excentrieke, naar metal luisterende loner die intrekt bij een gebroken gezin en daar zijn stempel achterlaat. Vond zijn karakter alleen niet altijd even geloofwaardig, kwam soms wat te geforceerd over en de emotionele ontknoping aan het eind viel me ook niet echt lekker. Gemengde gevoelens maar toch wel de moeite waard. Mooie rollen ook van Natalie Portman, Rainn Wilson en vooral ook Piper Laurie.

7/10

Offline Profile  

28 Aug 2011, 00:20 

Even een spuit elf round-up. Nog wat 'grote' films die ik gemist had.

Defendor (Peter Stebbings - 2009), 8/10

Hilarische superhelden-parodie met Woody Harrelson als de niet al te snuggere titelheld. Mist de off-the-wall humor van het ronduit geschifte Super en het budget van Kick-Ass om veel met sets, vormgeving of groots opgezette actie te doen en Stebbings leek niet zo goed te weten hoe er een fatsoenlijk einde aan te breien, maar heb me hier werkelijk prima mee vermaakt. Geweldige rol ook van Kat Dennings.

Predators (Nimrod Antal - 2010), 7/10

Viel me goed mee. Gung ho actiespektakel voor de red meat crowd met oerdomme dialogen en zulke oninterressante clichématige personages dat het tussen de actie door soms even zuchten was, maar het is een vlot en energiek actiefilmpje geworden. Kon hem wel pruimen.

The Road (John Hillcoat - 2009), 6/10

Fijn post-apocalyptisch sfeertje, maar de handvol geweldige scènes die me soms op het puntje van mijn stoel deden zitten, volgen elkaar zo random en zonder richting op dat het al snel een beetje voelt als heuvel op, heuvel af zonder dat er al te veel richting in zit. En de centrale drive en interesse waar de film het volgens mij van moet hebben, de relatie tussen Viggo Mortensen en zijn zoontje, blijft onderbenut en vlakjes. Hopeloos zoetsappig einde ook. Zo onnodig.

The Men Who Stare at Goats (Grant Heslov - 2009), 4/10

Mmm ja, lijkt op papier alles te hebben. Grant Heslov (die meeschreef aan Good Night, Good Luck), prima rolbezetting en een bij voorbaat al veelbelovend gegeven: de New Earth Army Training Excercise om door telepathisch gestaar (of zo) je vijand te onderwerpen. Maar het is een weinig subtiele aaneenschakeling van verschrikkelijk flauwe, compleet doodvallende grappen en grollen geworden. Galm galm... En wil niet in herhaling vallen, maar Clooney's vermeend komische gaven blijven me ontgaan, al zal het met dit materiaal wellicht niet veel verschil hebben gemaakt.

Swordfish (Dominic Sena - 2001), 3/10

Hugh Jackman is een superbriljante computerhacker die zelfs met een pistool op zijn slaap en gedurende een blowjob in kan breken op de best beveiligde sites. John Travolta is zo'n evil mastermind bij wie elke motivatie en logica voortspruit uit het idee dat hij nu eenmaal een evil mastermind is. Vinnie Jones speelt wederom zichzelf. Het mooiste vond ik dat zelfs Halle Berry op een gegeven moment niet meer weet wie ze is.

Hoopte op een hilarisch idiote actiefilm, maar met die eerste kwalificatie kwam ik een beetje bedrogen uit. Stupide, nauwelijks te volgen 'high tech thriller', waarvan tot op heden geloof ik nog niemand erin is geslaagd hier een begrijpelijke synopsis uit te distilleren. Niet nodig ook. Prachtig ook hoe Sena niet eens probeert om een flow of rechtvaardiging voor de actie te vinden. Travolta tegen Jackman in zijn mansion: 'We can't talk in here, let's go out for a drive', om vervolgens in zijn racewagen door nachtelijk L.A. te cruisen, en onmiddelijk te zeggen 'We're being tailed, hold on!', zodat Sena de grootste car chase uit de film erin kan plakken. Totaal irrelevant voor de rest van de film, maar zo ben je makkelijk 20 minuten verder. Jammer alleen dat buiten Michael Bay actie nog nooit zo saai en plichtmatig is geweest.

Halle Berry mocht overigens wel haar tieten laten zien. Klein doekje voor het bloeden.

Last edited by Camera Obscura on 28 Aug 2011, 01:25, edited 2 times in total.

Offline Profile  

28 Aug 2011, 00:21 

Fast Five (2011)

onzin, maar wel goed gemaakte onzin

7/10

Offline Profile  

29 Aug 2011, 14:03 

SUPER (2010) vond ik echt plezant, goed mee geamuseerd. Verhaaltje is vrij slap, maar de te gekke personages en frisse stijl weten de film daar moeiteloos overheen te tillen. 8/10

CRAZY HEART (2009) is net zo'n flauw weekendfilmpjescliché als de teksten van de countrysongs die erin aan bod komen, wordt wel gered door een ijzersterke Jeff Bridges. 7/10

Offline Profile  

29 Aug 2011, 14:28 

tolpol wrote:
SUPER (2010) vond ik echt plezant, goed mee geamuseerd. Verhaaltje is vrij slap, maar de te gekke personages en frisse stijl weten de film daar moeiteloos overheen te tillen. 8/10

Ook pas gezien en goed mee vermaakt, kwam af en toe lekker onverwacht uit de hoek. Beetje vergelijkbaar maar minder bekend is de film Special (2006) met een geweldige rol van Michael Rapaport. Ook zeker de moeite waard.
http://www.imdb.com/title/tt0479162/

Offline Profile  

29 Aug 2011, 18:12 

Altered States (Ken Russell - 1980), 8/10

Trippy. Eerste helft is nagelbijtend spannend, al kan Russell zich in de 2e helft soms moeilijk inhouden met een orgie van effecten, maar toch nog wel een dijk van een film eigenlijk.

Rabbit Hole (John Cameron Mitchell - 2010), 7/10

Sterk geacteerd drama met Nicole Kidman en Aaron Eckhardt die door een serieuze crisis gaan na het verlies van hun zoontje in een auto-ongeluk. Mitchell houdt het compact en simpel met een strakke speelduur van onder de 85 minuten, maar miste toch een beetje die extra spark om echt los te komen.

Paul (Greg Mottola - 2011), 3/10

Wat een bizarre misser. Simon Pegg en Nick Frost als alien-obssesed Britten die aanhaken met Paul de permanent stonede Alien (totale overdosis Seth Rogen). Fart jokes en gayophobia is zo ongeveer het niveau zonder ook maar een verwijzing die de cinfefiel of de emoties boven je middel kunnen aanspreken. Echt kansloos. Waar is dat budget van $40,000,000 eigenlijk heengegaan? Dat handjevol non-effecten of is dat bedrag tegenwoordig de marktwaarde van Pegg en Frost? Ugh, vrees het laatste. Begin nu een hekel aan ze te krijgen..

Sucker Punch (2011), 1/10

Alsof je in een vervelende droom van een autistische retard terecht bent gekomen. Slaapverwekkend pulpwerkje van mr. graai-en-snaai Zack Snyder die zo ongeveer alles wat leuk kan zijn aan dit soort films verkracht en door de blender haalt, inclusief de soundtrack van Eurythmics tot Björk.

Offline Profile  

29 Aug 2011, 18:26 

jim2873 wrote:

Ook pas gezien en goed mee vermaakt, kwam af en toe lekker onverwacht uit de hoek. Beetje vergelijkbaar maar minder bekend is de film Special (2006) met een geweldige rol van Michael Rapaport. Ook zeker de moeite waard.
http://www.imdb.com/title/tt0479162/

Die had ik helemaal gemist. Ik ga hem eens opzoeken. Hoeveel 'verborgen' superhelden-parodieën zijn er eigenlijk nog?

Over Rapaport gesproken, tijdje terug zijn Beats, Rhymes and Life, die documentaire over Tribe Called Quest gezien en als fan vond ik boeiend om te zien. Vroeger kapot geluisterd (en laatst weer, Midnight Marauders is naar mijn mening nog steeds het beste hiphop-album van de jaren '90), en was een eerlijk inkijkje in de spanningen achter de break-up waarbij het meeste materiaal en interviews rond de reunion-tour in 2008 zijn geschoten.

Offline Profile  

29 Aug 2011, 19:01 

Camera Obscura wrote:
Die had ik helemaal gemist. Ik ga hem eens opzoeken. Hoeveel 'verborgen' superhelden-parodieën zijn er eigenlijk nog?

Iemand als Dan zal hier best z'n licht 'ns over laten schijnen, maar kan het dat Hero at Large van begin jaren tachtig de eerste film was die zoiets bracht? Mystery Men was ook iets soortgelijks, meen ik me te herinneren. Ik ga naast Special ook 'ns op zoek naar Defendor, beiden niet gezien.

Hero at Large - trailer:

Offline Profile  

29 Aug 2011, 19:48 

Hero at Large ken ik dan weer niet. Defendor wel gezien, was ik niet echt ondersteboven van maar de meningen verschillen nogal geloof ik. Dit soort films zijn de laatste jaren wel weer helemaal in, je hebt ook nog Griff The Invisible http://www.imdb.com/title/tt1509803/

Offline Profile  

29 Aug 2011, 19:54 

Nooit gehoord van Griff. Ze zijn ondertussen blijkbaar al haast net zo talrijk als de shitload aan bonafide superheldenzooi waar ze op reageren. :mrgreen:

Offline Profile  

29 Aug 2011, 22:22 

Van de vele 'anti-superheldenfilms' vind ik de meeste weinig voorstellen: Hero At Large is wel een sympathiek filmpje met een leuke John Ritter, uit de tijd dat toch niemand superhelden serieus nam. Ook het hier genoemde Mystery Men stamt uit die tijd, en is met name in het eerste half uur vaak hilarisch - maar weet uiteindelijk niet zo goed wat het met z'n eigen meligheid aan moet. Maar het is geen straf om in deze context naar komieken als William H. Macy, Janeane Garofalo en Paul Reubens te kijken.
Defendor en Special zijn meer hedendaagse variaties op hetzelfde thema, maar allebei gehinderd door een gebrek aan originele ideeën los van het 'superheld-in-psychose'-thema. In het nog recentere Paper Man zien we Ryan Reynolds als superheld die een soort 'imaginary friend' is van depressieve schrijver Jeff Daniels, maar die heb ik na een uur uitgezet omdat er werkelijk niets in gebeurde.
Met uitzondering van het ijzersterke (en hier al zo vaak besproken) Kick-Ass vind ik dit soort superheldenparodieën (of hoe je ze wilt benoemen) eigenlijk minstens zo beperkt als de films die ze op de hak proberen te nemen. Special heb ik nog niet gezien - daar zal ik me van de week maar eens aan wagen.

Offline Profile  

30 Aug 2011, 08:33 

Camera Obscura wrote:
Over Rapaport gesproken, tijdje terug zijn Beats, Rhymes and Life, die documentaire over Tribe Called Quest gezien en als fan vond ik boeiend om te zien. Vroeger kapot geluisterd (en laatst weer, Midnight Marauders is naar mijn mening nog steeds het beste hiphop-album van de jaren '90), en was een eerlijk inkijkje in de spanningen achter de break-up waarbij het meeste materiaal en interviews rond de reunion-tour in 2008 zijn geschoten.

Ook gezien. Inderdaad mooie docu, al vond ik Q-Tip er wel uitkomen als een irritant, narcistisch mannetje. Heeft blijkbaar ook nog ruzie met Rapaport gehad omdat hij de release van de documentaire wilde tegenhouden. En bijna eens wat betreft Midnight Marauders. Geen nummer 1 voor mij, maar zeker top 5.

Offline Profile  

31 Aug 2011, 19:11 

Inderdaad, al is Q-Tip ook altijd wat publiciteitsgeiler geweest. Hing ook graag met de sterren rond, maar heel sympathiek komt 'ie er niet uit, nee.

Bedankt overigens voor de tips en gedachten over de superhelden. Nog het een en ander te zien, da's duidelijk. Vind vooral Ann Archer's brilmontuur nogal opwindend. Jaren '80 brilmonturen zijn hot.

Offline Profile  

01 Sep 2011, 21:57 

Melancholia
De commentaren die ik vooraf gehoord en gelezen had waren vrij gesplitst. De ene vind het een meesterstuk, de andere het slechtste wat Von Trier tot nu toe heeft gemaakt.
Ik zit duidelijk in het eerste kamp. Von Trier heeft nu zijn eigen apocalyps film ( we zijn ver weg van Independence day :D ) en toont het einde van de wereld als een droevige maar tegelijk prachtige gebeurtenis. De film is verdeeld in een proloog en twee hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk speelt zich volledig af op de bruiloft van Justine (Kirsten Dunst) die met een kanjer/knoert van een depressie sukkelt en vecht om een lach op haar gezicht te toveren. Werkelijk fantastisch acteerwerk. Over de rest ga ik niks meer vertellen, wat mij betreft eentje voor de eindejaarslijstjes.

Offline Profile  

03 Sep 2011, 13:36 

Blue Valentine (2010), 8/10

Raakte bij mij de juiste snaar. Crosscutting-idee met het door de jaren heen switchen is wel inventief gedaan, dusdanig dat ik eerst dacht dat Ryan Gosling een dubbelrol had. Haha. Ryan Gosling en Michelle Williams zijn best wel geweldig. Fijne soundtrack ook.

La femme écarlate / The Scarlet Lady (1969), 6/10

Frivool flauwekulfilmpje met Monica Vitti als rijke vrijgevochten socialite die van duur hotel naar duur hotel hobbelt. Zit soms een soort van existentieel toetsje in, maar vooral amusant in al zijn 60s gedateerdheid.

Offline Profile  

13 Sep 2011, 16:31 

Thor (2011)

Ja daar kan ik echt heel weinig mee hoor.

3/10

Offline Profile  

13 Sep 2011, 17:48 

jim2873 wrote:
Thor (2011)

Ja daar kan ik echt heel weinig mee hoor.

3/10

Ook net gezien, en inderdaad (bijna) lachwekkend slecht. Soms kwam de film opeens heel even tot leven in de scènes waarin de uitstekende Chris Hemsworth de Noorse god gaat uithangen in een verlepte diner. Maar dat woog niet bepaald op tegen de rest van de film. Dan was Captain America echt wel een heel stuk leuker.

Offline Profile  

15 Sep 2011, 09:46 

Youth in Revolt (2009)

Coming-of-age komedie met Michael Cera die een 'bad guy' alter ego omarmt om zo meer kans te maken bij de vrouwen. Hinkt een beetje op twee gedachten waardoor het nooit echt bijzonder wil worden. Maar mede door wat leuke bijrolletjes van o.a. Zach Galifianakis, Steve Buscemi, Ray Liotta en Fred Willard blijft het toch best vermakelijk.

7/10

Offline Profile  

19 Sep 2011, 15:37 

Dr. Strangelove wrote:
Rise of the Planet of the Apes (2011)
De trailers vond ik niet zo veelbelovend, maar na het lezen van een paar lovende recensies ben ik vanochtend toch maar even een zaal ingedoken om deze nieuwe prequel/reboot zelf te ervaren. En tot mijn blijde verbazing was inderdaad een buitgewoon sterke Hollywoodfilm, die nog het best te vergelijken is met het al even indrukwekkende Star Trek (2009). Ook hier worden de fans beloond met geestige en altijd leuk gevonden verwijzingen naar het origineel, terwijl de nieuwe film er verder in slaagt om in één klap alle inferieure vervolgfilms en eerdere reboots te doen vergeten. De plot zit uitstekend in elkaar, de film dendert met veel vaart vooruit, en dankzij uitstekend spel van alle acteurs (inclusief Andy Serkis als apenleider Caesar) wordt je als kijker volledig betrokken bij de opstand van deze mensapen. Dit is een Hollywood-genrefilm zoals het hoort - beslist een aanrader. 9/10

Helemaal eens met bovenstaande omschrijving. Te gek vermaak en de verwijzingen naar het origineel zijn vrij subtiel. Had na afloop nog niet genoeg gezien en dat is een goed teken. Veel opbouw en de climax was (helaas) wat snel voorbij. Als de vervolgen snel komen, ben ik echter zeer tevreden. De cgi-apen zijn echt knap gedaan.

Een plothole is echter nogal storend: hoe komen de ontsnapte apen uit de dierentuin ineens zo intelligent? Dat wordt nergens verklaard.

Erg leuke film en zeker een bioscoopbezoek waard.

8,5

Offline Profile  

19 Sep 2011, 21:41 

Had hem afgelopen weekend ook nog meegepakt en was er eveneens tevreden over. Wat ik vooral geslaagd vond was de keuze om emotioneel juist de focus te leggen op Caesar (en zijn relatie met de andere apen) en de menselijke karakters vrij schetsmatig te houden. Bijna al je kaarten op de apen zetten, leek me in eerste instantie nogal riskant, maar dat kwam bijzonder goed uit de verf. Had het soms werkelijk even te kwaad, meelevend met het lot van die arme Caesar.

Alleen de dweperige score van Patrick Doyle (zo stroperig, die man weet echt geen maat te houden) werd me soms wat te gortig. Werd om de haverklap op zulke vreemde momenten en met zo veel bombast ingezet dat ik herhaaldelijk smeekte (net niet hardop), laat gewoon even weg. Maar verder een vlotte, intelligente en spannende blockbuster met inderdaad genoeg verwijzingen naar de eerdere films om ook op dat niveau tevreden te stellen. Zo zouden er meer moeten worden gemaakt.

Offline Profile  

23 Sep 2011, 11:04 

Ook Rise of the Planet of the Apes meegepikt en eveneens akkoord met de positieve reacties hier. Eerste half uur vond ik het allemaal niet zo denderend, maar eenmaal het een apen in prison film werd was ik helemaal mee.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 443 posts ]  Go to page Previous  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Next