Logo

It is currently 17 Dec 2018, 13:08

Post new topic Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message

23 May 2009, 22:16 

Patrick87 wrote:
Zoals bijvoorbeeld dat moment dat ze gewoon even naast die vrouw op dat bankje gaat zitten en ze haar verhaal doet over de zelfmoord van haar man. Erg sterk moment!

Ik heb dat moment meer gezien als de plek in het scenario waarin duidelijk gemaakt moet worden dat het schoonmaken van plaats-delicten niet alleen maar lachen geblazen is en een aanleiding voor allerlei schunnige grappen. Maar misschien ben ik gewoon te cynisch.

Patrick87 wrote:
Vond het wel jammer dat veel subbplotjes werden aangestipt maar niet afgerond. Ook zat er wat minder humor in dan verwacht, het was toch vooral een drama.

Inderdaad veel aangestipt en weinig afgerond. Het uitmaken met haar getrouwd vriendje, de zus die de waarheid aan haar nieuwe vriendin verteld, allemaal zeer onbevredigende ontknopingen.

Patrick87 wrote:
Ik zie Amy Adams overigens nog ver komen!

De reden dat ik de film ben gaan zien! (+ Alan Arkin natuurlijk.)

Offline Profile  

05 Jun 2009, 20:29 

Gisteren in de sneak:

State Of Play
De interesse voor deze film was door de goede trailer en een geweldige cast al lang gewekt.
Het begint met wat spannende maar wel warrig geschoten scenes in het donker. De toon voor de film is gezet. Althans, zo lijkt het. Het begin en het eerste deel is erg sterk waarin een spannende verhaallijn uiteen wordt gezet. The Last King Of Scotland regisseur Kevin McDonald weet de spanning en stijl echter niet vast te houden, waardoor de film naarmate hij vordert steeds voorspelbaarder en minder spannend wordt. Het wordt veel te uitleggerig waarmee McDonald neemt z`n kijker niet echt serieus neemt en hij meent alles tot op het laatste uit te leggen.
Dat is erg jammer, vooral na het sterke begin.
Aan de cast ligt het niet. Russel Crowe en de oogverblindend mooie Rachel McAdams doen beide goed hun best waarbij ze knap worden ondersteund door Helen Mirren en Ben Affleck.

Het gegeven, de basis van het script is dus goed maar in de uitwerking laat het de nodige steken vallen.
Een gemiste kans.

6,5/10

Offline Profile  

07 Jun 2009, 14:27 

Slumdog Millionaire (Danny Boyle, Loveleen Tandan, 2008) 8.5
Eindelijk een Oscarwinaar waar ik 100% achter kan staan. Danny Boyle is en blijft een visionaire regisseur. Hoef er verder niet veel over kwijt omdat alles al geschreven is over de film...

Offline Profile  

21 Jun 2009, 13:12 

The Hangover (Todd Philips - 2009), 7/10

Gisteren even de helpende hand geboden bij een verjaardagsfeestje en met een hele gang voornamelijk 13-14 jarigen, plus wat jonger spul (broertjes en zusjes), naar Pathé getogen en The Hangover bekeken. Groep liep van 10 tot 15 jaar, beetje een moeilijke leeftijdsspanne. Had de jongsten eigenlijk even bij Madagscar II of Coraline willen neerplanten, maar die begonnen een uur later, wat logistiek gewoon niet ging lukken, dan de hele groep maar naar The Hangover (was tenslotte de eerste keus van de jarige job).

Hele simpele slapstick en het 'We're going to Vegas and it all gets crazy' idee is niet bepaald nieuw, maar op een debiele en onschuldige manier prima vermaak en de zaal gilde het uit, vrouwen en kinderen voorop. Iets te raunchy voor de jongsten, maar moesten even goed hard lachen. Eindoordeel: 'Supervet'. De meisjes vonden het 'supercool', al vonden ze vooral Bradley Cooper leuk.

Jammer alleen dat ik de antenne van mijn (geleende) busje eraf heb gereden in de parkeergarage.

Offline Profile  

22 Jun 2009, 23:59 

Net terug van:

Coraline - 3D
In 1993 en 1996 verraste en verblijde Henry Selick ons met respectievelijk The Nightmare Before Christmas en James And The Giant Peach.
In de 13 jaar tussen laatstgenoemde en deze film heeft ie wel 2 films gemaakt, maar die hebben hier nooit de bioscoop bereikt. Nu is ie terug met z`n nieuwste klassieker: Coraline.

Coraline is een jong meisje dat samen met haar ouders verhuist naar een klein, afgelegen dorpje waar ze niemand kent. Tijdens een ontdekkingsreis door haar nieuwe huis ontdekt ze, achter het behang, een geheime deur. Wanneer ze de deur samen met haar moeder open maakt blijkt ie dicht gemetseld te zijn. `S nachts echter maakt ze deur opnieuw open en komt ze erachter dat de deur haar naar een parellelle wereld, waarin ze haar ouders weer tegen komt...

De stijl en technieken die we kennen van The Nightmare Before Christmas worden hier opnieuw gebruikt. De stop-motion stijl wordt nu echter meer aangevuld met computer animatie beelden. Die combinatie werkt goed en levert een heel scala aan prachtige beelden op. Selick`s verbeeldingskracht kent kennelijk geen grenzen. Het is echt genieten geblazen. Hierdoor neem je het redelijk voorspelbare verhaaltje graag voor lief.
Echt anders kun je ook niet doen, het is en blijft natuurlijk wel een animatie film.

Het geen waar ik vooraf toch een beetje voor vreesde, het 3D slechts laten verworden tot een gimmick, bleek een ongegronde vrees. Hier is het niet tot een gimmick gemaakt maar voegt het echt wat toe aan het verhaal, de beleving en de filmkijk ervaring van deze film. Het geeft het beeld een ongekende diepte, waarbij het beeld is opgebouwd uit verschillende lagen en je ontzettend ver de diepte in kunt kijken. Een fantastische keuze om de film in 3D uit te brengen.

Na The Nightmare Before Christmas heeft Selick opnieuw een animatie klassieker op de wereld gezet. Wanneer het geheel dan ook nog in een gelikte, goed werkende en goed uitgewerkte 3D versie wordt uitgebracht, is het plaatje compleet.
Een pareltje. Als je de kans hebt, ga deze dan zeker in 3D bekijken!

8,5/10

Offline Profile  

23 Jun 2009, 00:20 

TheGodfather wrote:
In 1993 en 1996 verraste en verblijde Henry Selick ons met respectievelijk The Nightmare Before Christmas en James And The Giant Peach.

Ik vond James and the Giant Peach een geweldige film (nog even los van de animatietechnieken), één van de beste Roald Dahl-verfilmingen, die de humor en subtiliteit van het boek niet alleen op een zeer knappe wijze recht doet, maar hier en daar zelfs overtreft. Niet alleen als kinderfilm een triomf, maar gewoon een van de beste films van de jaren '90.

Nu nog snel Coraline gaan bekijken, liefst in 3D dus.

:wink:

Offline Profile  

23 Jun 2009, 00:36 

James And The Giant peach is idd. een ontzettend goede en in mijn ogen ondergewaardeerde (in vergelijking met The Nightmare before christmas) film. Prachtig. Maar deze vond ik toch een stuk beter :D

Offline Profile  

24 Jun 2009, 21:03 

Gisteren:

Transformers 2: Revenge Of The Fallen
Daft Punk maakte een aantal jaar geleden een track getiteld "Harder, Better, Faster, Stronger". Michael Bay heeft zich in dit tweede deel van Transformers daar wel heel letterlijk aan gehouden.

Alles is grootser en vetter in dit deel. De inleidende toon van het verhaal zoals we dat in deel 1 hadden is nu natuurlijk niet meer nodig en dus kan het volle kracht vooruit. Dat gebeurd dan ook 2,5 uur lang.
Het verhaal, ook al is het plotlijntje dun en nogal voorspelbaar, zit toch wel goed in elkaar (ondanks de plot gaten tegen het einde). Shia LeBoeuf is weer goed op dreef, Megan Fox laat op acteervlak nog steeds niet echt schokkende dingen zien maar damn, wat een pareltje om 2,5 uur lang tegen aan te kijken.
De effecten zijn niets minder dan briljant en het tempo ligt onvoorstelbaar hoog. De 155 minuten zijn dan ook om voordat je het weet.
Verder zit er meer dan genoeg humor in verwerkt. Dat is ook meteen één van de grootste minpunten. Af en toe zit er zelfs te veel humor in en gaat het een beetje op de zenuwen werken. De twins hadden er absoluut gelaten mogen worden.
De grande finale duurt ook wel iets te lang en het geheel had dus een minuut of 10 korter gekund en eigenlijk ook gemoeten.

Maar die paar kleine minpuntjes doen niets af aan het feit dat Bay ons opnieuw een ontzettend moddervette actiefilm heeft gegeven, die precies doet wat je van een film als deze kunt verwachten. Zo hoort een zomer blockbuster dus te zijn.
Heerlijk.

8,3/10

Offline Profile  

26 Jun 2009, 10:22 

La Fille du RER (2009) (André Téchiné)

In 2004 was er het nieuwsbericht dat een meisje in de metro in Parijs op klaarlichte dag het slachtoffer was geworden van een 'antisemitische aanval'. De media dook er natuurlijk bovenop, maar na een paar dagen bleek het verhaal helemaal verzonnen. Oops.

Op dit verhaal is deze film van Téchiné gebaseerd (ook al komt het verplichte 'alle overeenkomsten met personen of plaatsen berust op lauter toeval' op het einde voorbij). In rustig tempo wordt in het eerste deel ('De Omstandigheden') de achtergrond en de aanloop naar het incident geschetst. Niet alleen de achtergrond van het meisje (Émilie Dequenne) zelf, maar ook van een Joodse advocatenfamilie die voortdurend in de clinch ligt en haar moeder (Catherine Deneuve). In het tweede deel ('De Gevolgen') zien we de nasleep van de zaak, inclusief fictieve nieuwsuitzendingen en een telefoontje van de president.

Gelukkig is de film geen klinische ontleding van de maatschappij ('de media', xenofobie, etc), maar een bijna literaire vertelling van een bizar nieuwsbericht. Dat is, voor mij, toch ook direct een van de minpunten van de film: voor sommige subverhaaltjes wordt wel erg de tijd genomen.
Het onrustige camerawerk en de bijna continue verplaatsing (rennen, skaten, metro) werken dan juist weer enigsinds vermoeiend, waardoor de film het ene moment wat saai aan kan doen en het volgende moment juist hyperactief.

Al met al een interessante film waarover genoeg nagepraat kan worden na afloop.

7/10

Offline Profile  

26 Jun 2009, 11:41 

Gisteren in de sneak:

Ghosts Of Girlfriends Past
Het aloude Scrooge verhaal wordt in een modern jasje geduwd en herbewerkt tot een romantische comedy met Matthew McConaughey en Jennifer Garner in de hoofdrollen.
Hier vermelden dat het verhaal voorspelbaar is, is natuurlijk overbodige luxe. Natuurlijk weet je hoe het gaat aflopen. Het gaat bij dit soort films dan ook niet om de eindbestemming maar om de reis naar die eindbestemming toe. En die is hier zeer in orde.
Matthew McConaughey is wel de man die je dit soort rollen kunt toevertrouwen en is goed op z`n plaats. De chemie die hij met Garner heeft spat van het scherm en komt dus geloofwaardig over. De geweldige bijrol die Michael Douglas heeft steelt eigenlijk de show.
Verder zit er absoluut genoeg humor in en is die gelukkig niet van het lach-of-ik-schiet niveau.
Een zeer vermakelijke film dus. Dat ik nog steeds een onmiskenbaar groot zwak heb voor Jennifer Garner (die kuiltjes in haar wangen!) helpt natuurlijk het nodige.

7,5/10

Offline Profile  

02 Jul 2009, 11:07 

Terminator Salvation (2009) [McG]

Door de hele Bay hetze nog niemand de moeite gedaan om een andere Antichrist op te zoeken? Terecht, zou ik zeggen. Gelukkig zag ik dit voor het huidige hitteoffensief, want anders ging ik filnk geërgerd uit de zaal gekomen zijn vrees ik, nu was het eerder gelaten.
De helft van de personages (vooral dan de kleurlingen) loopt eigenlijk in de film rond zonder aanwijsbare reden, hetzij om eens "Good job, chief!" te declameren. Opbouw in de eerste scene na de credits mocht er ook wezen (in negatieve zin dan). De rest van de film is een aaneenschakeling van ongeïnspireerde actie en dialogen die nergens naartoe gaan. Met het vader-zoon gegeven wordt ook helemaal niets aangevangen en over (mog spoiler) de Arnold "cameo" gaan we maar zwijgen.

Offline Profile  

19 Jul 2009, 21:37 

Harry Potter and the Half-Blood Prince **
Na het eveneens door David Yates geregisseerde HP and the Order of the Phoenix waren mijn verwachtingen voor dit zesde deel in deze nogal wisselvallige reeks toch wel hooggespannen. Helaas gaat deze aflevering al snel ten onder aan een overdosis kalverliefde, vlak acterende kindsterren, en een gebrek aan de dreigende ondertoon die deel 3 en 5 juist zo sterk had gemaakt. Dankzij acteurs van het kaliber van Michael Gambon, Jim Broadbent, en -vooral- Alan Rickman zijn er wel wat lichtpuntjes, en het blijft nog altijd beter dan het vierde en slechtste deel, HP and the Goblet of Fire. Maar jammer genoeg blijft HP6 vooral een gemiste kans.

Offline Profile  

28 Aug 2009, 10:38 

The Taking of Pelham 123

Wat een fijne openingsscènes zeg! Ga er maar even lekker voor zitten, want dit wordt een slick gefotografeerde en gemonteerde actiefilm. Helaas heeft het scenario de diepgang van een badeendje en zijn de verschillende personages buitengewoon slap uitgewerkt. Jammer dat er helemaal niks gedaan is om de passagiers van het gegijzelde metrostel nog enigszins interessant te maken, of de karakters van de verschillende gijzelnemers tegen elkaar uit te spelen, of de relatie tussen Denzel en Turturro wat meer spanning mee te geven.
Van Tony Scott verwachten we vooral een kekke visuele aanpak, en in dat opzicht stelt de film niet teleur, maar de scenaristen krijgen een dikke onvoldoende. Kan niet in de schaduw staan van de originele film met Walter Matthau en Robert Shaw.

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

28 Sep 2009, 09:34 

(500) Days of Summer (2009) (Marc Webb)

Romantische comedies, ik zal er nooit een groot liefhebber van worden (of ze moeten van Woody Allen afkomstig zijn) en bekijk ze dus ook zelden, maar afgelopen weekend had ik iets te vieren met Ms. Evidence dus het moest er maar weer eens van komen.

Gelukkig bleek het geen traditionele romcom, maar eentje die een hoop genre-clichés overhoop haalt. Het verhaal is simpel: jongen (Joseph Gordon-Levitt) die in dingen als 'de ware' en 'voor elkaar gemaakt' gelooft wordt verliefd op meisje (Zooey Deschanel) die dat niet doet. Dit wordt vervolgens, zonder onnodige zijpaden, op een originele spring-in-de-tijd manier verteld. Best leuk.

Na een uitstekend begin wordt de film helaas toch weer erg voorspelbaar. Ook blijken er een hoop clichés wél in de film te zitten (de 'grappige' vrienden, het slimme jonge zusje, de hippe muziek). Vraag is of dat erg is voor dit soort films. Mij had het in ieder geval interessant geleken als de makers all-the-way gegaan waren, en er een echte onromantische comedy van gemaakt hadden.

Achja, uiteindelijk is het een hele aardige film met een paar zeer leuke scenes die met z'n 90 minuten lekker wegkijkt. Ms. Evidence vond hem trouwens helemaal geweldig.

7.5/10

Offline Profile  

13 Nov 2009, 00:23 

Theo Maassen - Zonder Pardon

Uuuh...dat was raar. Een cabaret registratie op een bioscoopscherm. Wel leuk om met een hele zaal te lachen, maar het voegt uiteindelijk weinig toe aan de show (vergeleken met de TV uitzending). Grappig experiment, maar ik vraag me af of het een vervolg gaat krijgen in de toekomst.

De show zelf is weer briljant. Theo Maassen blijft verreweg de beste cabaretier van Nederland, met lekker lompe analyses die even grappig als ernstig zijn en een timing die nagenoeg perfect is. Als een Nederlandse Bill Hicks gaat 'ie te keer tegen alles en iedereen. Maassen staat niet vanuit z'n ivoren toren uit te leggen hoe de wereld in elkaar zit (zoals bijv. Freek de Jonge), maar hoe hij de wereld ziet...inclusief zijn eigen hypocrisie en onkunde. Of zoals hij het zelf in een interview zei: "Ik wil geen antwoorden geven maar vragen stellen". En dat is 'm zeker gelukt...

Offline Profile  

13 Nov 2009, 21:57 

Gisteren in de sneak:

Couples Retreat
Een comedy waarin een koppel hun vrienden uitnodigt met ze mee te gaan naar een prachtig vakantie resort. Ze willen gaan om aan hun relatie te werken, de anderen om een fijne vakantie te hebben.
Uiteraard gaat niets zoals gepland.
Drie adembenemend prachtige vrouwen, drie toffe kerels en een mooie omgeving: wat wil je nog meer? nou, een beetje meer pit en venijn had de film wel kunnen gebruiken. Er zitten wel een paar leuke dingetjes maar het eindresultaat is toch redelijk zouteloos, is nooit écht grappig en je bent `t alweer vergeten zodra je de bios uit bent.
Jon Favreau blijft trouwens een geweldige gast, maar ook hij kan dit vehikel niet redden.

5,5/10

Offline Profile  

20 Nov 2009, 11:17 

In de sneak:

Law Abiding Citizen
De vrouw en dochter van Clyde Shelton (Gerard Butler) worden door 2 inbrekers in hun eigen huis vermoord. Tijdens het daarop volgende proces wordt duidelijk dat aanklager Nick Rice (Jamie Foxx) een deal heeft gesloten waardoor, in ruil voor z`n getuigenis, de echte dader maar een korte straf hoeft uit te zitten en z`n partner-in-crime de doodstraf krijgt. Met dit onrecht kan Shelton moeilijk leven en hij gaat op zoek naar gerechtigheid.

Wraak films hebben we de afgelopen paar jaar al genoeg gezien en dus is deze niet echt iets nieuws onder zon. Het is absoluut een vermakelijke film geworden maar daar blijft het ook bij. Nergens wordt het echt spannend. Dat komt doordat het verhaal en hoe het zich ontvouwt zo ver gezocht is dat het gewoon niet geloofwaardig is. Ook weet Butler z`n karakter nooit echt geloofwaardig te maken. Je gelooft geen seconde dat hij al de dingen die hij doet alleen uitvoert.
Ook Jamie Foxx zet een personage neer dat hij op de automatische piloot lijkt te spelen.
Neemt niet weg dat de film wel lekker wegkijkt en zeker kan zorgen voor een vermakelijke avond.
En dat de film ook de coolste moord van dit jaar heeft is een pluspunt.

6,5/10

Offline Profile  

20 Nov 2009, 14:56 

Evidence wrote:

Uuuh...dat was raar. Een cabaret registratie op een bioscoopscherm. Wel leuk om met een hele zaal te lachen, maar het voegt uiteindelijk weinig toe aan de show (vergeleken met de TV uitzending). Grappig experiment, maar ik vraag me af of het een vervolg gaat krijgen in de toekomst.

De show zelf is weer briljant. Theo Maassen blijft verreweg de beste cabaretier van Nederland, met lekker lompe analyses die even grappig als ernstig zijn en een timing die nagenoeg perfect is. Als een Nederlandse Bill Hicks gaat 'ie te keer tegen alles en iedereen. Maassen staat niet vanuit z'n ivoren toren uit te leggen hoe de wereld in elkaar zit (zoals bijv. Freek de Jonge), maar hoe hij de wereld ziet...inclusief zijn eigen hypocrisie en onkunde. Of zoals hij het zelf in een interview zei: "Ik wil geen antwoorden geven maar vragen stellen". En dat is 'm zeker gelukt...

Gisteren ook gezien, ben het geheel met je eens. Sterke show en leuk om zo eens te zien.

Offline Profile  

04 Dec 2009, 18:33 

Komt Een Vrouw Bij De Dokter
Het regie debuut van Reinout Oerlemans is de verfilming van de bestseller van Kluun, over het tragische verhaal van een echtpaar waarvan de vrouw (Carice van Houten) kanker krijgt. De man (Barry Atsma) gaat vreemd om het leed te vergeten.
Oerlemans mag absoluut trots zijn op zijn debuut. Het is een mooie, emotionele film geworden waarin (zoals zo vaak) Carice van Houten de show steelt. Een prachtige vertolking die heel erg realistisch is. Haar acteer prestatie alleen al is het bekijken van de film waard. Ook Atsma is erg sterk als haar man die vreemd gaat bij het leven.

Niet alles is even sterk. De muziek is vaak te hard gemixed waardoor de dialogen in die scenes heel moeilijk verstaan baar zijn. Daarnaast beheerst Oerlemans de kunst van het weglaten niet helemaal. In sommige scenes hadden bepaalde elementen weg gelaten kunnen (of misschien moeten) worden, waardoor de impact nog groter was geweest.
Maar dat neemt niet weg dat de verfilming van één van de grootste boeken verkoop successen van de afgelopen een sterke is geworden.

7,8/10

Brothers
Toevallig heb ik een paar weken geleden het Deense origineel van Susanne Bier gezien, en dus kon ik de twee versies mooi met elkaar vergelijken. Oordeel: het origineel wint, maar veel scheelt het niet.
Dat komt vooral door het rauwe en grimmige karakter van die film en de manier waarop die gefilmd is. Dat past goed bij de toon van de film. Deze remake daarentegen is in dat opzicht een stuk gelikter. Het acteerwerk is ook hier erg sterk, waarbij zowel Portman (die opnieuw bewijst één van de mooiste vrouwen op deze aardkloot te zijn) als Gyllenhaal en Maguire goed in hun rol zitten. Vooral laatst genoemde is sterk en laat zien meer dan alleen Spider-Man te zijn. Het ontbreekt echter met enige regelmaat aan de onderlinge chemie, die in het origineel wel duidelijk zichtbaar was.
Eén van de "grote" veranderingen die in deze versie zijn gemaakt ten opzichte van het origineel is wel een hele goede en werkt absoluut in het voordeel van de film.
Conclusie: beide versies zijn op zich zelf erg goede versies en ze doen niet veel voor elkaar onder, maar als je dan toch moet kiezen dan kies ik voor het origineel.

7,7/10

Last edited by TheGodfather on 05 Dec 2009, 23:56, edited 1 time in total.

Offline Profile  

04 Dec 2009, 18:37 

the hulk wrote:
Evidence wrote:

Gisteren ook gezien, ben het geheel met je eens. Sterke show en leuk om zo eens te zien.

Paar weken geleden ook gezien. Zeer goed optreden, Maassen stelt eigenlijk nooit teleur. Echter om dit in de bioscoop te zien....geeft niet echt meerwaarde. Op tv of via een dvdtje is het net zo leuk. Maar met een groep vrienden in zaal zitten lachen is zeker niet verkeerd.

Offline Profile  

03 Jan 2010, 14:42 

Gisteren dan eindelijk in de bioscoop gezien:

Veertien jaar geleden wilde James Cameron zijn Avatar al maken maar wist toen dat de technologie nog niet zo ver gevorderd was dat hij het niet kon maken op de manier zoals hij dat wilde. Hij moest wachten tot het wel mogelijk was. Hij liet speciaal voor dit project de benodigde technologie maken en nu, na veertien jaar, is zijn droom project eindelijk af. Op de manier zoals hij wenstte en met de technieken die veertien jaar geleden nog niet bestonden.

Jake Sully (Sam Worthington) is een marinier die wordt over gehaald de plaats van z`n broer in te nemen in het zogenaamde Avatar project: via een programma wordt het DNA van de mensen gekoppeld aan de speciaal voor hen ontworpen lichamen van de Na`vi, het inheemse volk van de planeet Pandora. Op deze manier kunnen de mensen hun plaats veroveren tussen de Na`vi. Aan Sully de taak zijn plaats binnen het volk te veroveren en er voor te zorgen dat ze op tijd verhuizen voordat de mensen het voor de Na`vi heilige bos gaan kappen op zoek naar uiterst een uiterst waardevolle steen soort dat daar in de grond zit.

Vooraf werd lang en breed gesproken over het feit dat Cameron met Avatar "de cinema ging vernieuwen" en dat "hij de nieuwe maatstaf heeft gezet met betrekking tot special effects en de manier waarop 3D gebruikt wordt". Dat was niet overdreven. Het is maar goed dat hij veertien jaar heeft gewacht met het maken van dit project. Als hij dit een paar jaar geleden had gemaakt had het lang niet de impact gehad die hij nu heeft, zowel op het publiek als op de film wereld in z`n geheel.
De gezichten van de avatars lijken echt sprekend op die van de acteurs. Dat is vooral bij de avatar van Sigourney Weaver heel erg duidelijk zichtbaar.
De manier waarop het 3D wordt gebruikt is fenomenaal en absoluut vernieuwend. Voor het eerst in de geschiedenis krijgt het publiek écht het gevoel zich midden in de film te begeven. Dit is vooral heel erg duidelijk in de gedeeltes van de film die zich in de natuur van de Na`vi planeet Pandora afspelen. Wanneer de Avatar van Jake Sully zich in de rivier bevindt, plaatst Cameron je als kijker ook echt midden in het water naast Sully.
Wanneer bomen omvallen lijkt het net alsof je écht in het bos bent en wanneer Sully vliegt en een duikvlucht naar beneden in zet, vlieg je ook écht naar beneden.
Kortom: eindelijk wordt 3D gebruikt zoals het ooit bedoeld was. Absoluut geniaal.

Waar de film wel enigzins tekort schiet is met het verhaal. Een verhaal dat we al vaker hebben gezien. Het is wat dat betreft dan ook niet zo heel gek dat er gekscherend werd gesproken over Dances with Smurfs, want het verhaal heeft daar inderdaad veel weg van.
Sam Worthington is ontzettend sterk in de hoofdrol, net als Zoe Saldana in de rol van Neytiri. De andere rollen van vooral degene die de menselijke rollen voor hun rekening nemen laten nogal te wensen over. Vooral Michelle Rodriguez doet hier wat we al zo vaak van haar hebben gezien: een stoere man-wijf achtige rol, niet echt verassend dus.
Ook de muziek van James Horner is prachtig en voegt sfeer toe aan het geheel.
De 2 uur en 45 minuten die de film duurt vliegen voorbij en nergens krijg je dan ook het gevoel dat het te lang duurt of te lang is uitgerekt.

Nadat hij de commercieel meest succesvolle film aller tijden al op z`n naam had staan met Titanic heeft James Cameron opnieuw geschiedenis geschreven.
Met Avatar legt hij de lat voor special effects en het gebruik van 3D in de toekomst ontzettend hoog.
Het verhaal mag dan niet erg orgineel zijn, technisch gezien is het een absoluut meesterwerk en zal het de geschiedenis in gaan als de film die de cinema veranderde.

9,5/10

Offline Profile  

03 Jan 2010, 14:54 

Gast....er zijn hier aparte topics voor bepaalde regisseurs en films. Een To-topic bijvoorbeeld (Mad Detective) en een Avatar-topic. Elke week gooi je wel een film in een verzameltopic terwijl er aparte topics voor zijn. Sorry dat ik me ermee bemoei maar dat maakt deze site juist zo overzichtelijk. En leuk om alle meningen over een film bij elkaar te treffen. Je moet natuurlijk niets maar het lijkt mij wel aardig.... :wink:

Offline Profile  

03 Jan 2010, 14:55 

Melzz wrote:
Gast....er zijn hier aparte topics voor bepaalde regisseurs en films. Een To-topic bijvoorbeeld (Mad Detective) en een Avatar-topic. Elke week gooi je wel een film in een verzameltopic terwijl er aparte topics voor zijn. Sorry dat ik me ermee bemoei maar dat maakt deze site juist zo overzichtelijk. En leuk om alle meningen over een film bij elkaar te treffen. Je moet natuurlijk niets maar het lijkt mij wel aardig.... :wink:

Avatar draait toch in de bioscoop? lijkt me niets mis mee.
Dan kunnen we het review topic ook opheffen en voor iedere regisseur een apart topic aanmaken.

Offline Profile  

03 Jan 2010, 14:57 

Nope...maar er is ook een apart Avatar-topic :wink: Dit is nu ook maar een voorbeeld, het valt me heel vaak op. Ik wil je er alleen even op wijzen, je moet natuurlijk niets. Als er geen apart topic is over een bepaalde regisseur of film, lijkt me het verzameltopic uiteraard geschikt. Maar vaak is er al een apart topic en is het leuk om alle reviews daar terug te vinden. Die verzameltopics raken op een bepaald moment ondergesneeuwd en wordt daar niet veel meer in gekeken....

Last edited by Melzz on 03 Jan 2010, 15:00, edited 1 time in total.

Offline Profile  

03 Jan 2010, 14:58 

Melzz wrote:
Nope...maar er is ook een apart Avatar-topic :wink: Dit is nu ook maar een voorbeeld, het valt me heel vaak op. Ik wil je er alleen even op wijzen, je moet natuurlijk niets.

Mij maakt het verder niet uit, maar is het niet wat overdreven? een Cameron topic (als dat er is) en een Avatar topic??

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next