Logo

It is currently 25 Jun 2019, 12:48



Post new topic Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
  Nu in de bioscoop!
16 Jan 2009, 00:16 

Joined: 2008
Posts: 174
Location: Groningen
Hier is er ruimte voor recensies en discussie omtrent nieuwe films (dus geen re-releases) van actuele films die op dit moment in de Nederlandse bioscopen draaien.

_________________
www.dvd.nl


Top
Offline Profile  
 
 
16 Jan 2009, 00:16 

Joined: 2008
Posts: 174
Location: Groningen
The Boy in the Striped Pyjamas, Mark Herman (2008)
Deze boekverfilming kon mij niet geheel bekoren. Wat anderen 'kleine' foutjes noemen, kon ik me moeilijk overheen zetten, zoals Brits Engels sprekende SS'ers en een concentratiekamp zonder bewaking rond de hekken. Daarnaast vond ik de film nogal manipulatief in de zin dat er erg wordt ingespeeld op emoties op een manier waarbij de kijker niet bepaald serieus wordt genomen. Het einde kwam voor mij niet bepaald als een schok, aangezien de hele film er al naartoe werkt. Toch kan ik geen onvoldoende geven. Het camerawerk is bij vlagen heel behoorlijk en ook op het acteerwerk is weinig aan te merken. Wellicht meer een film die geschikt is voor jongere kijkers, om ze bewust te maken van wat er toen allemaal gebeurd is en hoe het eigenlijk onmogelijk is om er rationele argumenten voor te bedenken. 6,0

_________________
www.dvd.nl


Top
Offline Profile  
 
 
16 Jan 2009, 00:27 

Joined: 2008
Posts: 174
Location: Groningen
Frost/Nixon, Ron Howard (2009)
Na Alan J. Pakula's All the President's Men en Oliver Stone's Nixon is dit een derde grote Hollywoodfilm over Watergate. Dit keer staat de koning der wisselvalligheid, Ron Howard, aan het roer. Ik ben blij te kunnen stellen dat een van de beste, zo niet dé allerbeste, film uit zijn oeuvre is. Hij krijgt dan ook hulp van Peter Morgan die het script voor deze film schreef en ook dat van het toneelstuk heeft gedaan. Hij maakt van een ogenschijnlijk saai onderwerp een zeer spannende film met een mooie spanningsboog, waarbij de speelduur voor je gevoel voorbij vliegt. De analogie met een boxwedstrijd is leuk gevonden; het interview voelt ook echt aan als een duel. Voor beide heren is winst zeer belangrijk: Voor Frost staat zijn carrière en zijn financiële zekerheid op het spel, voor Nixon zijn reputatie en zijn politieke toekomst. Naast het sterk geschreven verhaal, bestaand uit afwisselend 'talking heads' die geïnterviewd worden en beelden van de voorbereiding van de interview en de interviews zelf, is ook de cast erg sterk. Michael Sheen zet een prima prestatie neer, maar een weergaloze Frank Langhella steelt de show. Zijn werk hier behoort tot de absolute top! Speciale vermelding gaat uit naar de soundtrack van Hans Zimmer, die eens niet bombastisch is maar een ondergeschikte rol inneemt ten opzichte van het verhaal. Frost/Nixon een mooi bewijs van het feit dat eens de juiste combinatie van mensen bij elkaar komt, dit een zeer mooi resultaat op kan leveren. Een absolute must voor mensen met interesse in Watergate en (Amerikaanse) politiek in het algemeen en wellicht ook voor anderen een kijkpoging waard. 8,0

_________________
www.dvd.nl


Top
Offline Profile  
 
 
18 Jan 2009, 22:24 

Joined: 2008
Posts: 174
Location: Groningen
Seven Pounds, Gabriele Muccino (2008 )
Regisseur Gabriele Muccino en Will Smith werkten al eerder samen aan The Pursuit of Happyness, een nogal oppervlakkige, maar wel leuke feelgood film. Dit keer wederom een drama, maar deze gaat zeker een stuk dieper. De film komt traag op gang, maar wint gaandeweg aan kracht. Door de verhaalstructuur zit je lange tijd in onzekerheid over de reden van de acties van Smith's personage. Hij toont hier voor mij nu definitief aan dat hij een acteur is die meer kan dan alleen de actieheld of de komiek uithangen. Daarnaast is ook Rosario Dawson zeer sterk. Als ik dan toch een minpuntje moet noemen. De laatste tien minuten zijn eigenlijk vrij overbodig en doet de film zelfs aan kracht inboeten. De film was naar mijn mening sterker geweest als het beeld kort na de twist in het verhaal al op zwart was gegaan. Nu worden alle touwtjes aan elkaar geknoopt en is het einde net wat te zoetsappig. Als geheel echter een prima film. Wederom een one-man show van Smith, maar dit is helemaal niet erg. 7,5

_________________
www.dvd.nl


Top
Offline Profile  
 
 
22 Jan 2009, 13:45 

Joined: 2006
Posts: 487
Location: Amsterdam
Gisterenavond in Tuschinski:

Anonyma: Eine Frau in Berlin
Lange, maar uiteindelijk niet eens zo groots opgezette film over een Duitse vrouw die in de nadagen van het Derde Rijk probeert te overleven in het door de Russen veroverde Berlijn. De film laat geen golf van gruwelen zien zoals die in literatuur over de slag om Berlijn wel beschreven is, maar beperkt zich tot de lotgevallen van een groep vrouwen in een galerijwoning en het bataljon soldaten dat in die straat is gestationeerd. Nadat Duitsland heeft gecapituleerd beginnen de Russen in hun overwinningsroes zo ongeveer elke vrouw die ze tegenkomen te verkrachten. Enkele vrouwen maken er het beste van door bescherming te zoeken bij hoge officieren: door zich aan één officier te verbinden voorkomen ze massale verkrachting door het voetvolk. De film laat zien hoe op die manier tussen de vrouwen en de officieren een soort verbroedering plaatsvindt.

De film bevat enkele nare scènes, maar is terughoudend in het laten zien van seksueel geweld. De kleinschaligheid van de film biedt ruimte om een redelijk genuanceerd beeld te schetsen van de manier waarop de bevolking van een verslagen land en een bezettingsmacht zich tot elkaar verhouden. Daarbij spelen culturele verschillen een rol, maar ook gevoelens van onmacht, schaamte, overlevingsdrang tegenover overwinningsroes, wraak voor Nazi-misdaden, heimwee naar familie thuis. Dat levert soms vervreemdende scènes op waarin Duitse vrouwen en Russische soldaten gezellig met elkaar eten en drinken en 'feest' vieren.

Er is over deze film veel te doen geweest. Voor het eerst zou over het lot van Duitse vrouwen in de slotdagen van de Tweede Wereldoorlog openlijk gesproken kunnen worden: in Duitsland is het jarenlang een taboe-onderwerp geweest. Het authentieke dagboek dat aan de film ten grondslag ligt, is de afgelopen weken veel in de media besproken. De film zou aan dit dagboek een 'love story' hebben toegevoegd door het hoofdpersonage (gespeeld dood Nina Hoss) 'verliefd' te laten worden op de Russische majoor die haar bescherming biedt. 'Verliefd' vind ik een groot woord. Ja, er is wederzijdse sympathie tussen de hoog opgeleide Anonyma en de majoor: Anonyma benoemt in de film hun samenzijn expliciet geen verkrachting, omdat ze zich aan hem 'aanbiedt' en de majoor kennelijk zachtaardiger is dan de meeste andere mannen. En ja, er is een ontroerde kus waarbij zij het initiatief neemt. Maar het is volkomen duidelijk dat er vanuit de vrouw weinig 'vrijwilligs' aan hun relatie is.

Tegelijk zien we dat er veel meer aan de hand is tussen bezetter en overwonnene. Langzaam wordt het de Duitse vrouwen duidelijk dat de Nazi's in Rusland barbaarse wreedheden hebben begaan, sommige Russen zijn daadwerkelijk charmant of medelevend, terwijl de weinige Duitse mannen die aanwezig zijn zijn aangeslagen door de schande van de capitulatie (en het machteloze toekijken naar hoe de Russen zich vermaken met hun vrouwen).

De film heeft een sterke cast van Duitse en Russische acteurs, een overtuigend production design, en weet als gezegd het onderwerp vanuit verschillende invalshoeken genuanceerd te benaderen. Met ruim 130 minuten vond ik de film wat lang duren, maar zeker indrukwekkend.

_________________
'Well, it looks like I finally found someone who likes to play as rough as I do.'

Zie ook: www.ruiljedvd.nl


Top
Offline Profile  
 
 
22 Jan 2009, 19:35 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Indy Goes Bananas wrote:
Gisterenavond in Tuschinski:

Anonyma: Eine Frau in Berlin


Schijnt een zeer geslaagd filmpje te zijn. Ik ga hem binnenkort ook bekijken.

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
23 Jan 2009, 21:23 

Joined: 2008
Posts: 174
Location: Groningen
Zack and Miri Make a Porno, Kevin Smith (2008)
Kevin Smith staat altijd garant voor de nodige grove humor en dat is in dit geval niet anders. Dit zit hem echter vooral in het taalgebruik (waar dan ook echt niets geschuwd wordt!), qua beelden valt het allemaal nog wel redelijk mee. Het eindresultaat is een leuk niemendalletje met enkele geslaagde grappen, maar ook wat (te) platte humor. Het grappigste was misschien nog wel de ruzie tussen Brandon Routh en Justin Long die een gay couple spelen. Daarnaast vond ik Craig Robinson ook erg grappig. Hoofdrolspelers Elizabeth Banks en Seth Rogen doen het leuk, al vind ik persoonlijk dat Banks niet echt komisch talent heeft. Gelukkig heeft ze andere kwaliteiten! Het einde was overigens wel te slecht voor woorden, jammer... Een geslaagde komedie voor een volwassen publiek, maar verwacht er niet teveel van. 6,0

_________________
www.dvd.nl


Top
Offline Profile  
 
 
25 Jan 2009, 15:23 

Joined: 2008
Posts: 174
Location: Groningen
Revolutionary Road, Sam Mendes (2008 )
Met zijn 4e feature film keert Mendes na 9 jaar terug naar het thema van het 'gewone' Amerikaanse gezin in een Amerikaanse suburban wijk. Dit keer speelt het zich echter af in de jaren '50 en ligt de focus meer op 1 familie dan op meerdere, en dan specifiek op een echtpaar. Deze wordt gespeeld door Leonardo DiCaprio en Kate Winslet, die sinds Titanic weer samen te zien zijn in een film, en wederom als koppel. Beiden zijn echter enorm gegroeid en zetten hier een prestatie van formaat neer. Gelukkig maar, want het script vraagt veel van hen en de ruzies zijn soms behoorlijk hevig. Terugkerende thema's die we nog kennen van American Beauty zijn de vragen over de zin van het leven en dingen die de hoofdpersonen écht zouden willen doen, maar hebben nagelaten. Dankzij het spetterende acteerwerk zit je al snel in de film en het leuke is dat de zwaarmoedigheid af en toe wordt onderbroken door typische Mendes humor. Ditmaal voor door John (Michael Shannon), de psychisch gestoorde zoon van vrienden van de familie, die iedereen wel even heel letterlijk zal zeggen waar het op staat. Zoals we van Mendes kunnen verwachten ook weer een sterk einde. De allerlaatste beelden, waarbij de man met het gehoorapparaat het ding uitzet om zijn vrouw niet te hoeven horen, vormen een mooie afsluiting. Een sterke film die tot nadenken stemt. Helaas niet zo sterk als American Beauty (die film had een hoger tempo en een grotere, interessantere cast), maar het komt redelijk dicht in de buurt. 8,0

_________________
www.dvd.nl


Top
Offline Profile  
 
 
28 Jan 2009, 00:29 

Joined: 2008
Posts: 174
Location: Groningen
Milk, Gus Van Sant (2008)
We worden deze eerste maand van 2009 verwend met enorm veel toppers. Ook Milk is een sterke film geworden met een weergaloze Sean Penn, wat kan deze man acteren! Hij weet zichzelf altijd goed weg te cijferen, waardoor je echt zijn personage ziet en niet de Hollywoodster. Emile Hirch is ook prima in een bijrol, evenals Josh Brolin die telkens weer interessante rolkeuzes maakt. Het verhaal moet even op gang komen, maar na een tijdje zit de vaart er goed in. De knappe samensmelting van archiefbeelden en filmbeelden geeft de film een extra realistisch tintje. Het onvermijdelijke einde is erg goed in beeld gebracht. Een sterke film over een belangrijk stukje Amerikaanse geschiedenis. 7,8

_________________
www.dvd.nl


Top
Offline Profile  
 
 
30 Jan 2009, 22:28 

Joined: 2008
Posts: 174
Location: Groningen
Righteous Kill, John Avnet (2008 )
Eindelijk zien we Pacino en DeNiro samen en dan is het in zo'n doorsnee film, dood en doodzonde. De slechte trailer en de vorige film van avnet (88 minutes) beloofden al niets goed. En dan is er ook nog zo'n nietsnut als Curtis '50 cent' Jackson gecast. Overigens spelen Pacino en DeNiro nog helemaal niet zo slecht, al behoort dit werk op zijn zachtst gezegd niet tot hun beste. De grote makke is het script, dat werkelijk zeer en zeer doorsnee is. Het is niet eens echt slecht, maar gewoon veel te voorspelbaar. Je zult jezelf er waarschijnlijk op betrappen dat je al na een paar minuten niet meer geïnteresseerd bent in de ontknoping van de film en het lot van de personages. Het camerawerk is eveneens vlees noch vis. Nee, hier kan ik helemaal niets mee. Zonde van het talent. 5,5

_________________
www.dvd.nl


Top
Offline Profile  
 
 
30 Jan 2009, 22:29 

Joined: 2008
Posts: 174
Location: Groningen
Niemand anders op dit forum die regelmatig naar de bioscoop gaat? Zelfs niet in een zeldzame topmaand als deze?

_________________
www.dvd.nl


Top
Offline Profile  
 
 
31 Jan 2009, 13:38 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 949
Location: Hoensbroek
Patrick van den Hul wrote:
Niemand anders op dit forum die regelmatig naar de bioscoop gaat? Zelfs niet in een zeldzame topmaand als deze?

Tuurlijk wel. Ga minimaal één keer per week naar de film, maar in een maand als deze is het moeilijk tijd te vinden voor alle films die ik nog in de bios moet gaan bekijken :D


Slumdog Millionaire
Het verhaal van de uit de sloppenwijken van Mumbai afkomstige Jamal, die meedoet aan Who Wants To Be A Millionaire en daarmee miljonair wordt. Hij wordt echter verdacht van vals spelen en wordt verhoord door de politie. Aan de hand van dat verhoor wordt, met een hele raffel aan flashbacks, z`n levensverhaal verteld.
Het knappe van de film zit `m in het feit dat het niet uitmaakt waar in de film je je begeeft (of het nou in de flashbacks, de quiz of het politie verhaal is), alles is even goed en interessant. En dat is knap, want Boyle omzeilt zo het gevaar dat vaak schuil gaat in een film waarin flashbacks gebruikt worden: dat óf de flashbacks óf het verhaal in de huidige tijd interessanter is dan het andere deel van de film.
Dat ie door een prachtige mix van spanning, humor en drama, waarbij vooral de acteerprestaties van de kleine kinderen in de flashbacks opvalt: die zijn echt ontzettend goed.
Een prachtige film die nog maar een jaar geleden bijna niet in de bioscopen zou worden uitgebracht, is nu één van de grote kanshebbers bij het Oscar spektakel en nu al één van de mooiste films van het jaar. En terecht.

8,5/10


Top
Offline Profile  
 
 
02 Feb 2009, 22:42 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
Patrick van den Hul wrote:
Niemand anders op dit forum die regelmatig naar de bioscoop gaat? Zelfs niet in een zeldzame topmaand als deze?


Op het moment weinig. Vinyan en iets Thais op het IIFR, komen soms ook in andere topics terecht. Komt wel weer. :wink:

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
03 Feb 2009, 13:09 

Joined: 2008
Posts: 174
Location: Groningen
Valkyrie, Bryan Singer (2008 )
Het verhaal van deze film spreekt me zeer aan en Bryan Singer heeft me nog niet teleurgesteld. Maar goed, voor alles is er een eerste keer, dat blijkt wel weer. Het begint al twijfelachtig wanneer de film in het Duits begint, waarna het opeens overgaat in Engels. Waarschijnlijk om de kijker te laten weten dat de Duitsers niet echt Engels spraken hoor, maar dat dit een artistieke (of beter gezegd commerciële) keuze is geweest. Ik kwam door dit rare uitgangspunt niet echt lekker in het verhaal, wat overigens niet alleen aan de taal ligt, maar ook aan de vele bekende gezichten, die in dit geval een enigszins averrechts effect hebben. De verschillende sets zien er dan wel weer sterk uit en het is altijd interessant om een kijkje in de keuken te krijgen bij het hoogste commando van de Duitsers. Daarnaast zit de vaart er voornamelijk in de laatste drie kwarteer heel goed in. Een redelijke film, maar van Singer had ik meer verwacht. Maar eens kijken of ik binnenkort de Duitse TV-film over hetzelfde onderwerp met Sebastian Koch als Stauffenberg kan zien, ik heb zo'n gevoel dat die wel eens beter kan zijn. 6,2

_________________
www.dvd.nl


Top
Offline Profile  
 
 
03 Feb 2009, 13:27 

Joined: 2008
Posts: 174
Location: Groningen
Gomorra, Mateo Garrone (2008 )
Deze maffia film is heel anders van opzet dan dat we inmiddels gewend zijn. Ik vond het eigenlijk meer een documentaire dan een speelfilm. Het kwam in ieder geval allemaal zéér authentiek over en dat is niet voor niets, gezien de nieuwsberichten rondom deze film. Er is niet echt een centraal verhaal, maar we kijken mee over de schouders van een aantal personen die allemaal op een of andere manier bij een van de activiteiten van de Gomorra betrokken zijn. Dit varieert van valse kleding maken en illegaal afval dumpen tot drugshandel, overvallen en moorden. Het probleem is dat het ene verhaal lang niet zo interessant is als het andere en dat veel zaken maar matig worden uitgerekt. Daarnaast zitten er nogal wat uitgerekte shots in de film die er visueel wel mooi uitzien, maar het tempo ook niet bepaald ten goede komen. Er schijnt zelfs nog genoeg materiaal voor handen zijn geweest dat niet is gebruikt. Wellicht was het beter geweest om te focussen op minderen verhalen en die meer uit te diepen. Nu wist de film bij momenten zeker indruk te maken, maar deed de algehele traagheid nogal af aan de kijkervaring. 7,6

_________________
www.dvd.nl


Top
Offline Profile  
 
 
05 Feb 2009, 00:33 

Joined: 2006
Posts: 487
Location: Amsterdam
Gomorra

Vanavond gezien en net als Patrick van den Hul ben ik ook niet onverdeeld positief. Ja, de film oogt authentiek in zijn locaties, production design en casting, maar de verschillende verhaallijnen in de film zijn lastig te volgen. Ik kon nauwelijks wijs uit de verschillende clans die met elkaar in de clinch lagen, waardoor de film wat mij betreft veel aan spanning verloor. Ook lukte het me door de fragmentarische opbouw nauwelijks om met een personage mee te leven, waardoor de film me uiteindelijk vrij koud liet. Ik had bijvoorbeeld best wat meer empathie willen voelen bij de kleermaker en de geldloper, of bij de jonge Toto.
Ook in zijn cinematografische vorm vond ik de film niet helemaal geslaagd. De film is gedraaid in lange beweeglijke camera-instellingen die de documentair aandoende sfeer weliswaar versterken, maar ook regelmatig de handeling slordig in beeld brengen. Een meer klassieke decoupage had de film denk ik sterker gemaakt: had sommige momenten meer nadruk kunnen geven waar ze nu vrij terloops half-half worden geregistreerd. Ook vond ik de muziek af en toe vrij lomp op de scènes gelegd.

Dat neemt niet weg dat de film enkele ijzersterke scènes bevat en een rauw onverbloemd, soms cynisch beeld schetst van de onderkant van de Italiaanse samenleving.

Image

_________________
'Well, it looks like I finally found someone who likes to play as rough as I do.'

Zie ook: www.ruiljedvd.nl


Top
Offline Profile  
 
 
05 Feb 2009, 14:42 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 864
Zack and Miri Make a Porno (Kevin Smith, 2008) **

Het concept leek me weel een leuk idee, maar helaas valt de uitwerking behoorlijk tegen. De platte sex-grappen zijn, zoals we van Smith gewend zijn, volop aanwezig en ook is er weer een leuke cast bekende bijrollen: Jason Mewes, Justin Long, Traci Lords! Waar ik me aan heb gestoord, is de neiging van Smith om al zijn verhalen plat te walsen in een standaard romcom narratief. De manier waarop de relatie tussen Zack en Miri veranderd door het maken van een porno veranderd is zo absurd en ongeloofwaardig, en zo duidelijk gemotiveerd vanuit script technische overwegingen, dat elke vorm van menselijkheid die deze personages opgebouwd hebben compleet verloren gaat. Mijn advies aan Smith is om het te houden bij platte grappen en scherpe dialogen, want als het gaat om emoties slaat hij de plank volkomen mis.


Top
Offline Profile  
 
 
11 Feb 2009, 00:45 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 949
Location: Hoensbroek
The Curious Case of Benjamin Button
Wanneer bij sommige regisseurs een nieuwe film wordt aangekondigd, weet je van te voren al het bijzonder wordt. David Fincher is zo`n regisseur. Wanneer er dan een all-star cast bekend wordt gemaakt en de eerste foto`s en trailers naar buiten worden gebracht neemt het gevoel dat je met iets bijzonders te maken hebt, alleen maar toe. Reikhalzend kijk je uit naar het eindproduct, en naar de dag dat je `m eindelijk in de bioscoop kunt gaan bewonderen.
The Curious Case Of Benjamin Button is zo`n film, zo`n meesterwerkje dat je maar één keer in de zoveel tijd tegen komt.

Het is eigenlijk ontzettend moeilijk om iets aan te wijzen dat niet goed is. Alles klopt, alle puzzelstukjes vallen in elkaar.Te beginnen met de cast.
Brad Pitt lijkt te zijn geboren voor deze rol. Iedere seconde dat ie in beeld is overtuigd ie, van oud mannetje tot jonge knul. Met veel gevoel maakt ie van Benjamin Button een personage dat nu al legendarisch is. Mooi gedoseerd geacteerd, nergens over the top, irritant of opzettelijk meelijwekkend. Subliem.
Hij krijgt daarbij sterk tegenspel van de altijd briljante Cate Blanchett, die ook hier weer een top prestatie neerzet. Zoals we wel van haar gewend zijn, is ze ook hier weer fantastisch als Daisy, Benjamin`s liefde voor het leven. Het complete spectrum aan emoties gooit ze over ons heen, waarbij ook zij altijd even overtuigend. Daarnaast is ze (ook een pluspunt) in het grootste deel van de film een lust voor het oog, een klassieke Hollywood schoonheid.

Het verhaal is ontzettend sterk, de film duurt geen minuut te lang en er is een knappe mix tussen drama en humor waardoor de film niet té zwaar wordt.
De parallellen tussen Benjamin Button en Forrest Gump zijn bijna onontkomelijk,maar er zijn ook genoeg verschillen waardoor dit gelukkig nooit op een goedkope rip-off lijkt.
De special effects zijn ook erg goed, net als de aankleding van de film en de sets: het is,zoals we van Fincher wel gewend zijn, echt weer tot in het laatste detail verzorgd.

We kunnen hier wel weer hele pagina`s gaan vol schrijven over wat er allemaal nou zo fantastisch is, maar het is duidelijk: Fincher heeft alweer een briljante film afgeleverd.
Cinema zoals cinema hoort zijn: prachtig en meeslepend, waarbij tijdens de laatste scenes zeker een traantje zal vloeien.
The Curious Case Of Benjamin Button is nu al één van de beste films van 2009, eentje die (terecht) de status van klassieker ten deel zal vallen.

9,5/10


Top
Offline Profile  
 
 
16 Feb 2009, 16:04 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1472
Location: Haarlem
Revolutionary Road **
Prima maar bijzonder onverrassend spel van zowel Winslet als DiCaprio, en hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de brave regie van Mendes. Alles is zo tot in de puntjes verzorgd dat je hier wat mij betreft rustig bij in slaap kunt vallen, want elke scène in dit nogal pretentieuze drama zie je al van mijlenver aankomen - alleen Michael Shannon weet in zijn twee scènes nog iets van leven in dit wassenbeeldenmuseum te brengen. Daarnaast is deze thematiek al veel vaker (en een stuk beter) aan bod geweest in andere producties: de recente tv-serie Mad Men draait om nagenoeg exact hetzelfde gegeven, maar daarin wordt het met zoveel meer nuance, subtiliteit en humor aangepakt dat Revolutionay Road bij voorbaat al volstrekt overbodig is.

_________________
Blog


Top
Offline Profile  
 
 
16 Feb 2009, 22:39 

Joined: 2006
Posts: 487
Location: Amsterdam
Bolt

Dit weekend met de kinderen gezien: nieuwe animatiefilm over een hond die de hoofdrol speelt in een televisieserie waarin hij over superkrachten beschikt. Als hij door een toeval op zichzelf wordt aangewezen, ontdekt hij dat hij in het echt geen superkrachten heeft. Met behulp van een kat en een (erg grappige) hamster vindt hij zijn bazinnetje en zijn eigenwaarde terug. En leert hij zich als een gewone hond te gedragen.

Eigenlijk best een leuke film, met natuurlijk de geijkte voorspelbare plot, maar ook een lichtkritische toon aangaande de onwaarschijnlijke stunts in films als Matrix Reloaded en Bad Boys - die in het eerste kwartier van Bolt overigens dunnetjes overgedaan worden. Als gezegd een erg grappige hamster die moddervet in een zo'n plastic loopbal zit opgesloten en erg opgewonden commentaar levert op de heldendaden van Bolt (waarbij zijn bol op een gegeven moment van binnen helemaal beslaat) en ondertussen als komische noot de film steelt.

Geen hoogvlieger, maar aardig entertaiment voor de kinderen, waarbij ook ik me heb vermaakt.

Image

_________________
'Well, it looks like I finally found someone who likes to play as rough as I do.'

Zie ook: www.ruiljedvd.nl


Top
Offline Profile  
 
 
18 Feb 2009, 15:53 
User avatar

Joined: 2008
Posts: 260
Peur(s) du Noir eergisteren in het filmhuis gezien. Ongeveer 1/5 van het doek werd gebruikt. Waarom de projecteur de film op widescreen projecteerde was voor mij een raadsel. Dit hoort gewoon cinemascope te zijn. Daarbij zat er ook nog een pauze in van 20 minuten en dat op een filmpje van nog geen 80 minuten.

De helft van de filmpjes waren geslaagd, twee ervan waren zware klote en die andere ging wel. Omdat het zwart/wit animatie is loop je de helft van de tijd te kloten met de witte ondertiteling. Af en toe heb ik gewoon maar naar de beelden gekeken. Waarom hebben ze er geen gele subs ondergedaan?

Om positief te eindigen de animatie opzich zag er uitstekend uit maar verwacht geen nieuwe Pixar film. Qua angst en schrikeffecten zit je ook wel goed. Geen verkeere film.

En gisteren een kleine maar behoorlijk matige bioscoopmarathon gehouden. Eerst Australia, tja ik zal wel nooit een liefhebber worden van Baz Luhrmann. Het was soms niet om aan te zien. De ene keer te veel digitale effecten en de andere keer irreteerde ik me aan madame Kidman. De grootste minpunt van de film was nogal wel dat dat onnozele kereletje in de voice-over alles voor de kijker uitlegde...

Transporter 3 dat word gewoon lekker knallen met je verstand op nul. Niet dus! Ben een groot bewonderaar van Transporter II, echt een meesterelijk actiefilm, dus ik verwachtte hier natuurlijk wel wat. Maar waarom de actie opeens vervangen werd door wat gezwets op een boot en wat romantische taferelen met een Oekrainse hoer is totaal niet te begrijpen. Zou Transporter II een toevalstreffer zijn?! Hopelijk is Crank II wel gewoon goed.

Friday the 13th dan maar. Het was voor mij de eerste film uit de reeks van. Weet dus niets af van het origineel en die tig andere vervolgen. Komt ooit wel. Deze remake of vervolg, hoe je het ook wil noemen, vond ik redelijk te doen. Een aantal keren zat ik met de slappe lach waarbij dat einde helemaal over the top is. Volgens mij was ik dan ook de enige in de zaal die ook niet meer bij kwam. !SPOILER! Had het gewoon totaal niet meer verwacht dat Jason naar tig verwondingen nog even omhoog kwam springen. Verder zaten er genoeg voorspelbare momenten in. Denk aan de Chinees die hardop in zichzelf wat zat te eilen in de garage. Ben ik nou de enige op de wereld die dat nooit doe? Vrouwelijk bloot kwam erin voor, genoeg creatieve slachtpartijen en wat gezwets over drugs.


Top
Offline Profile  
 
 
18 Feb 2009, 21:27 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1472
Location: Haarlem
The Wrestler ***1/2
Alleen al de moeite waard voor het dubbele schouwspel van de lichamen van Mickey Rourke en Marisa Tomei (allebei op hun eigen manier spectaculair), maar na alle loftuitingen verder weinig verrassend: zodra de personages en stijl van de film duidelijk zijn geworden, is het verloop verder vrij voorspelbaar.

The Curious Case of Benjamin Button *
Zelfs de mindere films van David Fincher (bijv. Alien3, Panic Room) hadden nog wel punten die het geheel spannend of in ieder geval visueel interessant maakten. Maar deze hemeltergend saaie remake van Forrest Gump (en wie zit daar in hemelsnaam op te wachten) verzandt vanaf het begin in sepia-getinte, mierzoete droogneukerij. De 'boodschap' dat iedereen een keer sterft en dat je de mooie momenten moet koesteren is een dooddoener waar de honden geen brood van lusten, terwijl het gebruik van de ramp in New Orleans als achtergrond voor de romantische climax ronduit smakeloos te noemen is. Voeg daaraan toe een vertelstructuur die direct aan Titanic ontleend is, en de ellende is compleet.

_________________
Blog


Top
Offline Profile  
 
 
19 Feb 2009, 01:00 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 949
Location: Hoensbroek
Gisteren in de bios gezien:

Gomorra
Een film die al berucht was voordat ie uitkwam: de schrijver van het boek waar de film op is gebaseerd moest na verschijning van het boek onderduiken uit vrees voor de maffia. Na het zien van de film snap je waarom. Het zijn niet de meest vriendelijke figuren, die mafffiosi.

We krijgen door middel van 5 verschillende verhalen een inkijkje in de Napolitaanse samenleving en we zien dat de maffia tot in elke laag van de bevolking is door gedrongen. En dat proberen ze zo te houden, uiteraard met het nodige geweld. De film is dan ook ontzettend hard en rauw van toon, soms wellicht wat té. Verwacht niets van de glamour maffia wereld die je ziet in bijvoorbeeld The Sopranos en The Godfather, Gomorra toont de echte rauwheid van de Napolitaanse achterstandswijk.
Het acteerwerk van de veelal amateur cast is erg goed en zorgt, samen met het ontbreken van een soundtrack, voor een gevoel van authenticiteit.

Het is jammer dat het zo lang duurt voordat de film op gang komt en dat het tempo in die fase erg traag is. Hierdoor kun je redelijk moeilijk in de film komen. De laatste scene van de film is dan wel weer ontzettend sterk, en ontzettend grof.
Maar toch blijf je met een overwegend gevoel achter dat er meer in had gezeten.

7,5/10

Vandaag:
Gran Torino
Niet veel regisseurs brengen binnen een half jaar 2 films uit, en als het al gebeurt dan zijn het zelden 2 van zulke geweldige films als de films die de 79-jarige levende legende Clint Eastwood nu uitbrengt. Was er een paar maanden nog het briljante Changeling, nu komt Eastwood met z`n volgende pareltje: Gran Torino.

Het verhaal draait om de gepensioneerde Walt Kowalski (gespeeld door Eastwood zelf), een verbitterde man die in alles getekend is door het leven. Hij heeft net z`n vrouw verloren en probeert er nu het beste van te maken. Hij woont in een buurt waar veel Koreanen wonen, en laat hij nou net daar een hekel aan hebben.
Wanneer hij bij een gevecht in het midden van de nacht z`n buurjongen redt, is hij opeens de held van de hele buurt. Van de mensen waar hij eigenlijk niets te maken mee wilt hebben...

Net zoals bij Changeling het geval was, is het ook hier visueel gezien weer niet vernieuwend. Maar het zit opnieuw zo ontzettend goed in elkaar. Het verhaal is mooi, gevoelig en goed uitgewerkt. Eastwood maakt van Kowalski een prachtig personage, een man die zichtbaar veel heeft meegemaakt en het liefst gewoon van z`n rust wilt genieten. Hij kan tegen alles en iedereen zeuren, maar nergens wordt dit irritant of overdreven. De transformatie die hij doormaakt wordt prachtig neer gezet, op een gegeven moment zie je `m zelfs genieten. Iets dat je aan het begin van de film niet voor mogelijk had gehouden.

Eastwood heeft gezegd dat dit z`n laatste rol als acteur zou zijn. Je kunt het personage dan ook zien als een soort van samenkomst van een deel van z`n vorige personages. Je ziet "Dirty" Harry Callahan al in zo`n typische Amerikaanse suburb wonen, proberen te genieten van de tijd die hem nog rest.

Het is knap hoe Eastwood een film heeft gemaakt die op het eerste gezicht er eigenlijk heel simpel uit ziet en tamelijk voorspelbaar is maar toch zo weet te imponeren.
De levende legende levert met Gran Torino opnieuw een briljante film af. Hopelijk is het niet z`n laatste.

9,0/10

Milk
Harvey Milk, de eerste openlijk homosexuele man die in de VS een hoge publieke functie vervulde. Dat moest ie met z`n leven bekopen.
Na de met een Oscar bekroonde documentaire "The times of Harvey Milk" is er nu Gus van Sant`s nieuwste film, waarin Sean Penn de rol van Milk op zich pakt.
Dat doet ie op bijna onnavolgbare wijze. Iedere seconde dat ie in beeld is, is ie fantastisch. De scenes waarin hij een speech houdt voor het publiek (en vooral de scene waarin het lijkt alsof je er zelf tussen staat) bezorgen je kippenvel, geweldig.
Het verhaal is goed en schokkend tegelijk. De gedachte dat dit echt gebeurd is, dat er mensen die zo denken als Senator Briggs is echt afschuwelijk.
De combinatie van film beelden, beelden uit de eerder genoemde documentaire en echte beelden van journaals is een goedwerkende combinatie.
Van Sant geeft ons een prachtige biopic met een geweldige Sean Penn.

8,8/10


Top
Offline Profile  
 
 
20 Feb 2009, 12:48 

Joined: 2006
Posts: 487
Location: Amsterdam
Deze week in de bioscoop gezien:

Slumdog Millionaire
Gebeurt weinig dat ik tijdens het kijken van een moderne film denk getuige te zijn van een klassieker-in-wording, maar hier dus wel. Schoolvoorbeeld van een ijzersterke scenarioconstructie, waarin de spanningsboog van 'Weekend Millionaire' - inclusief de drie hulplijnen, wordt verweven met flashbacks naar het levensverhaal van de hoofdpersoon. Ondanks het Bollywood-einde zeker geen eenvoudige feelgood-film: daarvoor wordt het leven in de sloppenwijken te grimmig aan ons gepresenteerd. Verder sluit ik me volledig aan bij de woorden van TheGodfather eerder in deze thread.

The Wrestler
Meteen gezien na Slumdog Millionaire. Dit vond ik een zeer aangrijpende film, niet zozeer vanwege het verhaal, maar vanwege de teloorgang van Mickey Rourke. Als twintigjarige heb ik Rumble Fish in de bioscoop gezien, waarin Rourke als een jong god een icoonstatus kreeg, en nu zie ik hem als worstelster-op-zijn-retour met een door plastische chirurgie verminkt gezicht. Erg pijnlijk. Het verhaal van The Ram wordt mooi in balans gehouden door het verhaal van zijn vriendin, stripper-op-leeftijd Cassidy, spectaculair in beeld gebracht door Marisa Tomei.
Als film heeft het niet zo heel veel om het lijf: het verhaal is dun en voorspelbaar en Aronofsky bouwt niet echt lekker op naar de emotionele scènes tussen The Ram en zijn dochter. Maar daar staan prachtige momenten tegenover als The Ram in de ring wordt geconfronteerd met zijn over-the-top tegenstander Necro Butcher en later met zijn steeds slechter wordende conditie. Ook heb ik erg moeten lachen om de scènes waarin The Ram op de vleeswarenafdeling van een supermarkt komt te werken.
Of dit de comeback-rol van Rourke zal worden betwijfel ik. Deze film is letterlijk zo op het lijf van Rourke geschreven - met alle parallellen naar diens echte leven, dat ik me weinig kan voorstellen bij de films waarin hij hierna zou moeten gaan schitteren: bad guy in een of andere shitty blockbuster ipv bad guy in een Jean-Claude Vandamme-film? Zijn echte comeback maakte Rourke wat mij betreft al in Sin City.

Image

Image

_________________
'Well, it looks like I finally found someone who likes to play as rough as I do.'

Zie ook: www.ruiljedvd.nl


Top
Offline Profile  
 
 
20 Feb 2009, 23:14 
User avatar

Joined: 2008
Posts: 260
Vanmiddag op de (arthouse) filmbeurs gezien.

Sunshine Cleaning
Geen verkeerde film maar iets te veel in het straatje van Hollywood. Nergens afwijkend of uniek te noemen. De vrouwelijke hoofdrollen waren onderhoudend en zagen er tevens erg leuk uit. Een beetje in het straatje van Juno meets Little Miss Sunshine inclusief met Alan Arkin.

Che: Part one en Two
Voor mij zijn het nu al twee ongelooflijk sterke films. Meesterken misschien wel. Steven Soderberghs levenswerk. En Benicio del Toro zet alweer een legendarische rol neer. Magistraal! Later meer...

Ik zou de films niet achter elkaar kijken omdat de tweede film nogal snel als saai of niet boeiend betiteld kan worden. Bijna vijf uur aan film!


Top
Offline Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2011 phpBB Group
Theme created by CC Baxter