Logo

It is currently 27 Jun 2017, 21:16

Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  dvd dood en begraven?
05 Dec 2008, 17:55 

kopen jullie nog recente films op dvd? koop je onmiddellijk op blu-ray of wacht je gewoon af om ze uiteindelijk te kopen op blu-ray als ze goedkoper zijn?

ik koop sinds een aantal maanden quasi geen recente (van de laatste 5 jaar) mainstream films meer op dvd. wel nog veel tv series en allerlei cult toestanden + af en toe een paar klassiekers (al dan niet cinefiel) die in mijn collectie ontbreken.

ik koop geen blu-rays aan volle prijs (lees: 20 euro of meer) en beperk me tot dingen die ik kan vinden aan max 15 euro of in aanbiedingen als 2+1

Offline Profile  

05 Dec 2008, 21:36 

Aangezien ik vaak naar de bioscoop ga (wel zo'n 100 keer per jaar), koop ik bijna nooit een film die de laatste vijf jaar is uitgekomen. Zelf zit ik nog in dubio qua aanschaf. Ik wil wel een nieuwe HDtv kopen, maar ik weet niet of ik DVD gelijk ga afzweren. En dat is dus iets dat ik niet wil, aangezien de films die ik kijk vaak nog geen Blu-Rayrelease hebben.

Offline Profile  

06 Dec 2008, 14:04 

Ik interesseer me vooral in oude obscure films en zie die nog niet zo snel op blu komen aangezien er van velen nog geen degelijke dvd is... ;)
Nieuwe films koop ik zelden en dan nog meestal tweedehands voor een prikje.

Offline Profile  

08 Dec 2008, 00:18 

Vincent wrote:
Aangezien ik vaak naar de bioscoop ga (wel zo'n 100 keer per jaar), koop ik bijna nooit een film die de laatste vijf jaar is uitgekomen.

Honderd keer?! Dat is nogal wat. Als ik films in de bioscoop heb gezien, hoef ik ze meestal ook niet meer op DVD of wat voor home-format dan ook te hebben, of ik ze moet ze wel heel goed vinden.

Eigenlijk komen de meeste films die ik wil zien niet in een bioscoop bij mij in de buurt (of waar dan ook in Nederland). Ook komen ze niet uit op Blu-Ray. DVD's blijven bij mij dus nog wel even op de deurmat ploffen.

Verder een beetje hetzelfde als bdc. Mijn interesse gaat vaak meer uit naar wat obscuurder genrewerk of idiote Duitse filmmakers die toch geen hond wil zien. Voorlopig heerst ook op dat front de DVD nog in huize Camera.

Offline Profile  

29 Dec 2008, 18:57 

Blu-ray geloof ik wel. Overbodige luxe, naar mijn mening. En die blauwe doosjes staan sowieso niet in m'n kast :mrgreen:

Koop enkel nieuwe DVD's als ik de film écht wil hebben. Anders beperk ik me tot de goedkopere schijfjes.

Offline Profile  

17 Feb 2009, 14:07 

Ik heb mij in het voorbije jaar (of 2 jaar inmiddels al weer, time flies) redelijk vaak zorgen gemaakt over de komst van het hd-gebeuren. Zeker toen blu-ray de strijd nog niet gewonnen had. Dat was vooral omdat ik een trauma heb opgelopen door de komst van dvd waardoor de flinke vhs-collectie zo bij het grofvuil kon. Maar inmiddels heb ik daar geen last meer van. Ik koop nog bijna net zoveel dvd's als altijd, mede omdat het genre waar ik van houd niet op blu-ray is, maar ik koop de nieuwste films toch ook al (al? waarschinlijk al laatste op dit forum) op blu-ray, maar dan niet voor de prijs waarvoor ze in de winkel komen te liggen want dat gaat mij ver boven mijn pet. In dat geval is het weer mooi dat ik de nieuwe films die ik wel graag zou willen kopen op blu-ray dan al weer in de bios heb gezien, waardoor de haast om de blu-ray aan te willen schaffen minder groot is.

Offline Profile  

17 Feb 2009, 15:22 

Toen de tweede lamp in m'n projector op haar laatste uren liep, heb ik besloten niet meer te investeren in een derde lamp, maar om meteen m'n projector te vervangen. Na vier jaar intensief gebruik was die ook versleten - de kleuren werden ietwat wonky, en het leek alsof het contrast achteruit ging. Maar sinds een tijdje heb ik dus een pracht van 'n 1080p projector in huis. Meteen werd ook duidelijk dat de projectie-technologie ondertussen sterk verbeterd is - zwart is zwart, screendoor is weg, alles haarscherp met diep contrast - prachtig.

Nu zal je me nooit horen zeggen dat dvd 'slecht' is - een goeie transfer ziet er nog steeds mooi uit als je 'm groot projecteert - maar HD-materiaal ziet er werkelijk adembenemend uit bij tijden. Bij dvd word ik nog te vaak afgeleid door digitale fouten, terwijl ik me bij HD volledig op de film kan concentreren, en door het sterk realistische beeld is de kijkervaring veel intenser. Hoe beter de technologie waarop je films kijkt - en hoe groter - hoe opvallender de fouten van dvd en de kwaliteiten van HD zullen zijn. Met m'n nieuwe projector zijn ze alleszins nog veel frappanter dan voorheen.

Ik merk dat ik nauwelijks nog dvds koop - maar dat heeft vooral te maken met het feit dat ik nog zo schandalig veel onbekeken films heb liggen. Ondertussen koop ik me al een breuk in Blu-rays, ondanks al die onbekeken dvds en ondanks het feit dat ik de meeste van de films op die Blu-rays al eerder zag, en rol ik me van genot in de zetel, terwijl m'n dvds stof staan te happen. Zie m'n dvds nu als 16mm kopijen, terwijl ik met Blu-ray 35mm rollen in de kast heb staan. Pure luxe-fantasietjes waarbij je verder best niet te lang stil blijft staan.

Vroeger vloekte ik op dat hele HD-gebeuren: dvd was toch 'goed genoeg', ik zag er vooral de eeuwige geldlust van de filmmaatschappijen in. Nu is dat natuurlijk zo, maar HD kijken is zo'n genot, dat tja. De tijd staat nu eenmaal niet stil en tenslotte verplicht niets me Blu-rays te kopen, ik vind ze simpelweg heerlijk om te kijken, en kan enkel genieten van de vooruitgang.

"DVD dood", zoals het start-topic beweert, lijkt me lang niet van tel - mij lijkt zelfs dat Blu-ray nooit hogere verkoopcijfers zal halen dan dvd, daarvoor krijgt het medium een te korte tijd toebemeten door de immer evoluerende technologie die alsmaar meer richting streaming en downloads gaat - maar daarover is al genoeg geluld. Blu-ray en dvd lijken me op termijn gezamelijk te zullen uitsterven tegenover die nieuwe kijk-methodes, zonder dat het ooit Blu-ray zal zijn wat dvd doet verdwijnen.

Offline Profile  

17 Feb 2009, 20:26 

Ik heb een BR-speler maar ik koop nog vooral DVD's, want de meeste BR's zijn nog schandalig duur! Alleen mijn favoriete films koop ik gewoon in BR :).

Offline Profile  

24 Mar 2009, 18:32 

Wat hier nu weer van te denken :

In an interesting if odd experiment, Warner Brothers is finally dusting off hundreds of older, rarely-seen catalog titles and putting them on DVD—on a by-request basis, that is.

As the Wall Street Journal reports, the Warner Archive launched Monday with a selection of about 150 titles, including such oldies as "Abe Lincoln in Illinois" (1940), "Al Capone" (1959), "Doc Savage" (1975), and that oh-so-subtle classic, "I Was a Communist for the FBI" (1951), none of which have ever been available on DVD.

The twist: None of the titles are actually in stock. Instead, Warner Brothers (or rather, an independent disc-pressing facility) will burn individual DVDs as orders come in (DVDs will take about a week to arrive). You'll also be able to download copy-protected Windows Media versions of the movies, although as of Monday morning, I was having a hard time finding any downloadable titles.

Of course, the custom-made DVDs won't come cheap—they're $19.95 each, according to BusinessWeek (downloadable versions will go for $14.95). BusinessWeek blogger Stephen Wildstrom reports that the discs come devoid of extras, although the video quality was good, with transfers that looked like they'd "been made from the original negatives or very good prints," and with "clean" sound.

If the idea of buying a made-to-order DVD sounds pretty archaic, well … that's because Warner Brothers isn't targeting its "archive" service for the likes of you and me. Instead, the site "aims squarely at the over-40 set who enjoy building up physical collections of DVDs and will be familiar with the titles," notes the Wall Street Journal story.

Indeed, I've never heard of most of the movies available on Warner Archives. Among them: "The Actress" (1953, starring Spencer Tracy), "Idiot's Delight" (1939, Clark Gable), "The Shining Hour" (1938, Joan Crawford), and "When Ladies Meet" (1941, also Joan Crawford). The most recent titles are from the 80s, including "Wisdom" (1986, Emilio Estevez), and "Yes, Giorgio" (1982, with—no kidding—Luciano Pavarotti).

And while I'm not crazy about the high prices for Warners' custom DVDs, I do give the studio credit for going back and remastering (likely at great expense) its most obscure movies, some of which were probably in danger of being lost forever.

Bron:

Offline Profile  

24 Mar 2009, 19:36 

Bedankt voor de link!

Er staan heel erg mooie titels tussen (naast de vooral toch wat obscuurdere titels die genoemd zijn in het artikel) die ik graag zou willen zien!

Overzichtje van de Warner Archives:
http://www.wbshop.com/Warner-Archive/AR ... 1=1&sz=150
(en ook Heart Beat zag ik in de gauwigheid staan!)

Rent download voor $ 2,95
Buy download voor $ 9,95
Buy dvd voor $ 19.95
Het lijkt een beetje de eerste stap te zijn naar het tegemoet komen aan de vraag, wat uiteindelijk vroeg of laat zal resulteren in downloads-only (ben ik bang).
Lullig zou wel zijn dat een geinteresseerde nu de film aanschaft voor een behoorlijke prijs, en het later voor minder dan de helft alsnog 'gewoon' in de schappen komt te staan.

EDIT:
Er staan echt hele mooie titels tussen!

Offline Profile  

24 Mar 2009, 20:18 

Let wel - de dvds worden enkel naar adressen in de US verzonden.

Offline Profile  

25 Mar 2009, 13:44 

tolpol wrote:
Let wel - de dvds worden enkel naar adressen in de US verzonden.

Nog wel ja, maar uit de chat van Warner met HTF blijkt dat dit gaat veranderen:
Quote:
There will be a availability of product WORLDWIDE shortly through the Warner Archive Collection. SHORTLY. We just don't have a date yet...it could be only a few days away.... bear with us... This would be only applicable to the films where we hold worldwide rights, which is MOST of them.

Offline Profile  

07 Aug 2009, 18:42 

Vanmorgen had iemand op de trein zo'n infomagazine van de Mediamarkt laten liggen, en heb er wat in zitten bladeren. Opvallend is dat het tjokvol stond met USB-multimediaspelers, wifi-mediaspelers, weetikveelwatnog. Onze dierbare schijfjes gaan misschien wel érg snel achterhaald zijn.

Offline Profile  

07 Aug 2009, 19:20 

Relevant stukje:

http://www2.macleans.ca/2009/08/06/say- ... -classics/

Classics verkopen dus ook op DVD niet voldoende meer.

Offline Profile  

07 Aug 2009, 20:06 

tolpol wrote:
Vanmorgen had iemand op de trein zo'n infomagazine van de Mediamarkt laten liggen, en heb er wat in zitten bladeren. Opvallend is dat het tjokvol stond met USB-multimediaspelers, wifi-mediaspelers, weetikveelwatnog. Onze dierbare schijfjes gaan misschien wel érg snel achterhaald zijn.

Dan begin ik wel erg achterhaald te raken. Ik heb al een paar kasten vol met vinyl staan in deze MP3 tijd, en daar komt nu dus DVD in een stream tijd bij. Genieten van m'n 'verzamelingen' doe ik nog volop, dus so be it.

Offline Profile  

11 Dec 2009, 10:48 

Ik wil niet veel zeggen, maar in de voorbije maanden is het snel gegaan met de ondergang van de dvd. Als je de verkooptopics op de verschillende sites volgt (ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik er zelf maar 2 bijhoudt) heb je de prijs van een 2e hands dvdtje drastisch (eigenlijk: dramatisch) zien dalen, en het begint erop te lijken dat de verkopers ze aan de staatstenen niet meer kwijt lijken te raken. Alleen de grote verzamelaars laten zich (nog) niet uit de wind slaan.
De titel van dit topic vond ik aanvankelijk zeer overdreven, maar het wordt steeds realistischer ...

Offline Profile  

11 Dec 2009, 11:59 

ik ben een visionair :mrgreen:

Offline Profile  

11 Dec 2009, 21:32 

Toch vreemd dan dat mijn DVD profiler aangeeft dat de gemiddelde prijs die ik voor een DVD heb betaald al jaren niet meer zo hoog is geweest als in 2009. Ik moet reeds teruggaan tot 2004. Dat is dus 5 jaar geleden. En ik heb altijd al 2dehands en nieuw door elkaar gekocht. Maw, ik geloof er niks van.

En dit geldt trouwens ook voor Tolpol als ik de cijfers in deze thread mag geloven. Zijn collectie is natuurlijk wel "vervuild" door BluRay wat bij mij niet het geval is.

Offline Profile  

11 Dec 2009, 21:48 

candela wrote:
En dit geldt trouwens ook voor Tolpol als ik de cijfers in deze thread mag geloven. Zijn collectie is natuurlijk wel "vervuild" door BluRay wat bij mij niet het geval is.

Klopt- door die Blu-Rays en HD-DVDs krijg je een vertekend beeld. Had in dat topic dan ook een tweede rijtje met cijfers geplaatst, waarbij ik enkel rekening hou met dvds en dan blijkt dat ik toch nooit minder ervoor heb betaald hoor. Had ook niet anders verwacht.

Denk dat je toch een uitzondering bent. Wat voor dingen koop je, eigenlijk? Eurocult releases en zulks van kleine firma's blijven hun prijs nog ietwat bewaren, denk ik - zijn vooral de majors die stevige dumpprijzen hanteren.

Offline Profile  

12 Dec 2009, 16:38 

tis natuurlijk zo dat de prijzen van labels als criterion en zo niet gedaald zijn. ook veel pulp en cult dingen zijn nog steeds veel te duur. die gast van onar is voorbeeld ne sympathieke kerel en ik apprecieer zijn inspanningen maar bon 20 euro en meer blijft toch een risico voor zijn films. turkish rambo en consorten: het kan zijn dat het zo slecht is dat het goed wordt maar voor zelfde geld is het gewoon rotzooi

Offline Profile  

05 Jan 2010, 15:00 

"10 Things not to Buy in 2010" - dvd kaapt de eerste plaats weg :

Offline Profile  

28 Mar 2010, 16:27 

Eén voor één sneuvelen de dvd domeinnamen : 'dvdtimes' heet nu 'the digitalfix' :

http://www.thedigitalfix.co.uk/

Offline Profile  

29 Mar 2010, 00:07 

Wel een mooie layout, ziet er strak uit. Misschien beter te vroeg dan te laat, een naamsverandering, al bespreken ze natuurlijk nog steeds gewoon schijfjes, maar beter dan de Blu-Ray of BD-Times.. ook maar tijdelijk natuurlijk. Bij digitalfix denk ik trouwens vooral aan verslavings- en afkickverschijnselen.

Offline Profile  

12 Jul 2010, 14:00 

Met de kleine aanbod en vooral de lage prijzen lijkt het me niet dat blu-ray de redder van fysieke media zal zijn. Wave goodbye to an era. Waar is de tijd dat we nog maandelijks een wishlist zagen aangroeien met nieuwverschenen titels? De films die er nu bij mij nog op terecht komen zijn vooral dvds die OOP dreigen te gaan.

Offline Profile  

12 Jul 2010, 14:21 

koop nog altijd veel te veel dvds, lees tientallen titels per maand. meestal voor minder dan 5 euro. legaal downloaden zegt me niets. je moet er voor betalen en kan het niet in je handen houden

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next