Logo

It is currently 19 Oct 2017, 18:29

Post new topic Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
  The Wire
17 Jan 2006, 17:21 

Iemand die deze serie volgt?

Vind zelf zeer goede serie, zeer realistisch en verhaal is zeer goed.
Acteurs zeer goed gecast. Nu alleen nog wachten op seizoen 3 :)

Offline Profile  

22 Jan 2006, 14:51 

ben bezig aan review van het tweede seizoen

gewoon subliem. samen met the sopranos de beste serie ooit

Offline Profile  

02 Feb 2006, 20:27 

matt wrote:

Ben nu halverwege seizoen 1 en kan niet zeggen dat het niveau van The Sopranos gehaald wordt. Uitstekende serie tot nu toe, dat zeker, maar niet zo memorabel als Tony en zijn kompanen. Zo maar weer eens verder kijken. Uiteindelijke oordeel volgt nog want volgens mij staat me nog een en ander te wachten...

Offline Profile  

03 Feb 2006, 16:08 

jim2873 wrote:
matt wrote:

Ben nu halverwege seizoen 1 en kan niet zeggen dat het niveau van The Sopranos gehaald wordt. Uitstekende serie tot nu toe, dat zeker, maar niet zo memorabel als Tony en zijn kompanen. Zo maar weer eens verder kijken. Uiteindelijke oordeel volgt nog want volgens mij staat me nog een en ander te wachten...

de serie is redelijk traag, voor sommigen misschien te traag. het eerste seizoen vond ik op zijn geheel erg goed, het tweede nog beter. de personages zijn goed uitgewerkt, perfect geacteerd, sterk verhaal... subliem gewoon.

Offline Profile  

03 Feb 2006, 16:58 

Te traag is het voor mij niet, op zich bevalt de stijl me wel. Heb gisteren weer een paar afleveringen gekeken en moet zeggen dat het steeds beter wordt. Bij The Sopranos kostte het me ook een half seizoen om er in te komen dus als het zo doorgaat dan komt het helemaal goed ;)

Zijn er mensen die de serie Boomtown hebben gezien? Ook een uitstekende serie met een plot dat net als in The Wire vanuit verschillende invalshoeken wordt bekeken. Grote verschil is dat er
iedere aflevering een nieuw plot is maar de vaste karakters hebben wel hun eigen ontwikkelingen door de hele serie heen. Met de halve cast van Band of Brothers, oa Donnie Wahlberg.

Offline Profile  

04 Feb 2006, 11:30 

S1 afgerond, uitstekende serie. Wat ik wel een beetje miste is een leuke soundtrack. Ik weet dat ze het realistisch wilden houden en zo maar toch, ik hou nou eenmaal van goede muziek in een serie en het had volgens mij niet misstaan. Aan het eind van de serie breken ze wel even met de regels, of stond er stiekem ergens een boombox?

Leuk dat Steve Earle nog een rolletje had, hij deed het niet onaardig.

Image

Offline Profile  

04 Feb 2006, 13:13 

Heb onlangs ook S1 gezien en vind dit zondermeer een van de beste dramaseries. Volwassen entertainment die de kijker volledig serieus neemt. Realistisch, veel informatie, geen gekunstelde climaxen, geen flauwe subplots. Zoals David Simon in het audiocommentaar zegt: it's all business. Hij gaat ook in op het weglaten van een score. Het wordt volgens hem vaak gebruikt om de kijker een bepaald gevoel op te dringen en dat wil hij niet. Hopelijk snel aan S2 beginnen. Ben benieuwd geraakt naar David Simons The Corner.

Offline Profile  

04 Feb 2006, 13:36 

OK, ik ben overtuigd. Mag ik hem van je overnemen, Riny? ;)

Offline Profile  

04 Feb 2006, 14:31 

buzzmeekz wrote:
OK, ik ben overtuigd. Mag ik hem van je overnemen, Riny? ;)

nou vooruit dan ;)

Offline Profile  

04 Feb 2006, 14:38 

melville wrote:
Ben benieuwd geraakt naar David Simons The Corner.

Ik kan je ook 'Homicide: Life on the Street' aanraden van dezelfde schrijver. Heb het destijds een tijdje gevolgd op TV en was ook erg goed. Het is alweer een jaar of 10 geleden maar in mijn herinnering is het zeker zo goed als The Wire, ook erg realistisch en dialoog gericht.

Seizoen 1 t/m 7 zijn op DVD maar helaas nogal prijzig. Zou het graag nog een keer willen bekijken.

http://www.imdb.com/title/tt0106028/

review S1/2:
http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=57253

Offline Profile  

04 Feb 2006, 15:15 

jim2873 wrote:
Ik kan je ook 'Homicide: Life on the Street' aanraden van dezelfde schrijver. Heb het destijds een tijdje gevolgd op TV en was ook erg goed. Het is alweer een jaar of 10 geleden maar in mijn herinnering is het zeker zo goed als The Wire, ook erg realistisch en dialoog gericht.

Thanks, had er ook al wat over gelezen. Als het niveau is van The Wire ben ik absoluut geinteresseerd.

Offline Profile  

23 Feb 2006, 15:06 

S2 gekeken. Uitstekend weer, al geef ik de voorkeur aan het kleinschaligere eerste seizoen.

Offline Profile  

12 Mar 2006, 13:12 

Ik heb ooit seizoen 1 op dvd gehad, bekeken maar de serie kon me niet zo bekoren. Iets te traag en had er gewoon meer van verwacht na al die goede kritieken. Die narcotica-henkies maar afwachten totdat ze toe kunnen slaan in die achterbuurten... mwah..

Offline Profile  

18 Mar 2006, 11:49 

Net bezig met seizoen 1 en zoals je van HBO mag verwachten wederom een topper.

Om een vergelijking met the shield te maken, the wire is stukken realistischer. Bureaucratie, traagheid en tegenspoed die je mist in the shield merk je hier wel. Niet elke arrestant bekent binnen 5 minuten!

Seizoen 2 is onderweg, tegen de tijd dat die binnen is heb ik 1 afgekeken!

Offline Profile  

18 Mar 2006, 12:05 

Heb The Corner inmiddels gezien. Speelt zich in hetzelfde milieu af als The Wire maar focust zich op de drugsverslaafden (een familie: vader en moeder verslaafd; zoon handelt in drugs). Prima miniserie. Maakt echter gebruik van een framing device waarin een personage aan het begin en eind van een aflevering geinterviewd wordt, alsof het een documentaire is. Doet vreemd aan, zeker in combinatie met de flashbacks die ook gebruikt worden.

Offline Profile  

21 Mar 2006, 14:15 

The Wire, Seizoen 1 - David Simon (2002)

Vaak wordt er geklaagd dat er zo weinig kwaliteit uit Amerika komt overwaaien. Het medium TV vormt echter al jaren het mekka voor jong talent, en het levert kwaliteit af van een niveau waar men in de rest van de wereld (op televisiegebied) alleen maar jaloers op kan zijn. 'The Wire' is een nieuwe, geniale exponent van die Amerikaanse trent.

Aanvankelijk is 'The Wire' een wat aparte serie. Zoals wel vaker bij sublieme series, duurde het even om in de serie te komen. Maar bij 'The Wire' was dit gevoel toch nog anders. De eerste afleveringen vroeg ik me af wat Simon met zijn opzet wou bereiken. Het leek allemaal traag, nutteloos en frustrerend. Ik kreeg maar geen binding met de personages en de verhaallijnen. Maar na een vijftal afleveringen begon de magie van deze serie zich te ontvouwen, en werd het wel degelijk duidelijk hoe briljant Simon zijn reeks heeft geschreven en opgebouwd. 'The Wire' gaat veel klassieke elementen uit de weg: er gebeurt weinig, een opsplitsing tussen goede en slechte personages is er niet, en de serie speelt amper in op het gevoel. Zo lijkt het, want na een aantal afleveringen leef je intens mee met McNulty en zijn manschappen, maar even goed met Barksdale en zijn 'gang'.

Inhoudelijk is de serie dan ook een verademing. Door beide kanten van het conflict te laten zien, heft Simon de scheidingslijn tussen goed en slecht op: 'the good guys' hebben slechte kanten, 'the bad guys' zijn opvallend menselijk. Simons 'The Wire' toont de desillusie van 'the American Dream' dan ook in al zijn grauwheid, wat we terugvinden in de cinematografie, de belichting en het kleurenpalet van de reeks. Bovendien slaat Simon de spijker op z'n kop door deze desillusie te laten gelden voor zowel het politiekorps als voor 'the gang'. Wanneer McNulty en Bubbs plots door een villawijk rijden, blijkt dat dit inderdaad een wereld is waar zij, en de meeste Amerikanen, alleen maar van kunnen dromen. Het scenario wordt afgewerkt met schitterende, vlijmscherpe en uitermate realistische dialogen, en Simon weet de typische 'slang' perfect te integreren.
Het acteerwerk is eveneens van groots formaat. Hoewel 'The Wire' geen serie is als 'The Soprano's' en 'Six Feet Under', series waarin acteurs ten volle kunnen schitteren, blinken de acteurs stuk voor stuk uit in hun rollen. Dominic West is perfect gecast als 'angry young man', als knorrige detective, en hij wordt een acteur om in de gaten te houden. Bovendien deed zijn diepe, donkere stem mij meer dan eens denken aan de film noir, en verrek, hoewel 'The Wire' geen 'film noir'stijl/kenmerken heeft (alhoewel?), straalt de serie wel dezelfde 'mood' als de film noir uit. Een aanstekelijke openingsgeneriek vormt de kers op de taart.

Kortom, 'The Wire' is subliem geschreven en geacteerd, intelligent en prikkelend. De eerste afleveringen kunnen wat frustrerend overkomen, maar gun deze serie zijn kans, want na verloop van tijd wordt duidelijk hoe briljant Simon zijn schaakbord heeft opgesteld, om je vervolgens met een meesterlijke tactiek schaakmat te zetten. Ik ben verkocht, en dit smaakt naar meer, veel meer. Seizoen 2 zal dan ook niet lang op zich laten wachten, want deze serie kan door zijn schitterende opzet in seizoen 1 volgens mij alleen maar beter worden. 'The Wire' is subliem!

9/10

I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean

Offline Profile  

28 Mar 2006, 11:04 

Seizoen 1 net afgerond en ik sluit me aan bij alle lofuitingen. Dat smaakt naar meer!

S2 (met nl subs) is nu 27 pond bij HMV. Vergeet niet code VY2505 te gebruiken.

Offline Profile  

04 Apr 2006, 22:16 

Seizoen 1 is inmiddels 'soldaat gemaakt' en ik ben druk bezig met seizoen 2.

Leuk dat de originele cast van deel 1 weer min of meer 'samen' komt te werken, al is het in een geheel andere setting!

gr, Coen

Offline Profile  

11 Apr 2006, 14:58 

The Wire, Seizoen 2 - David Simon (2002 - ?)

Hoe maak je een al bijna perfecte televisieserie nog beter? David Simon toont met het tweede seizoen van zijn magistrale geesteskind hoe het moet. Het tweede seizoen van 'The Wire' is nog grauwer, nog pessimistischer, nog scherper en nog humoristischer. Kortom, zo perfect als televisie maar kan worden.

Het tweede seizoen maakt eveneens duidelijk hoe briljant Simon zijn eerste seizoen heeft opgezet. De verhaallijnen en personages zijn immers perfect geintroduceerd, en in tegenstelling tot het eerste seizoen, grijpt seizoen twee je al vanaf de eerste aflevering bij je nekvel. Het feit dat we met de situatie ondertussen wel vertrouwd zijn, biedt Simon de mogelijkheid om aan dit seizoen nog een uiterst ambitieuze plotlijn toe te voegen. Dit houdt natuurlijk het gevaar in dat het hele project te ambitieus wordt voor z'n eigen kunnen, maar 'The Wire' slaagt perfect in zijn streven en het is juist die derde verhaallijn die de serie boven het eerste seizoen doet uitsteken.

Naast de politie van Baltimore en de 'gang' van Barksdale focust het tweede seizoen zich op het uiterst actuele thema van Poolse havenarbeiders. Deze verhaallijn stelt de serie in staat om uiterst actuele zaken aan te kaarten en de maatschappijkritische toon van de reeks verder op te voeren. 'The American Dream' is opnieuw ver te zoeken in 'The Wire': alle personages leiden op hun manier een bestaan dat weinig met de Amerikaanse idealen te maken heeft. Wat 'The Wire' zo ver boven andere maatschappijkritische representaties doet uitstijgen, is het feit dat de serie nergens moraliserend wordt en nergens probeert om de kijker een bepaalde ideologie op te leggen. Bovendien vervalt de serie nergens in goedkope sentimentaliteit. De serie focust zich in de eerste plaats op het leven van gewone mensen, die regelmatig verkeerde keuzes maken, maar met hun goede inborst uiteindelijk toch onze harten veroveren. Dominic West schittert weer als de zelfdestructieve eikel McNulty, Idris Elba vertolkt met ijzingwekkende perfectie de rol van de zwarte 'intellectueel' 'Stinger Bell', maar het is Chris Bauer die met zijn indringende vertolking van de hopeloze Pool Frank Sobotka de show steelt. Eén ding is wel zeker: voor het tweede seizoen op rij weet 'The Wire' ons één van de sterkste ensembles van de laatste jaren voor te schotelen.

Inhoudelijk is het tweede seizoen, zoals eerder aangegeven, nagenoeg perfect. In het tweede seizoen is de humor scherper en beter gedoseerd, en zijn de dialogen/monologen bij vlagen echt memorabel. Het is echter de diepgang die de serie zo goed maakt. 'The Wire' is veel meer dan een eenvoudige 'who-dunnit', wat wordt onderstreept door het feit dat de serie doelbewust een momentum vermijdt. Net als je denkt dat er een climax zit aan te komen, blijkt die, net als in het eerste seizoen, eigenlijk al voorbij te zijn. Het tweede seizoen is verder weer ongemeen kritisch en pessimistisch over het Amerikaanse leven en de Amerikaanse overheidsinstanties. Simpel gesteld is de Amerikaanse samenleving van 'The Wire' een verrotte samenleving, wat zich uit in een perfect gekozen en consequent aangehouden donkere en grauwe stijl. Zolang er kritische series als deze gemaakt kunnen worden, is er echter nog hoop voor de toekomst. De laatste afleveringen illustreren wat mij betreft perfect de genialiteit van deze reeks, en zelden heeft een televisieproduct me een dergelijke mokerslag uitgedeeld. Ja, het uitzichtloze gevecht van de personages op een beter leven stemde me uiteindelijk vrij depressief. 'No bad guys' in 'The Wire', enkel wat eenvoudige maar goedhartige zielen die een beetje beter willen leven en daardoor foute maar o zo voor de hand liggende keuzes maken.

De families Fisher en Soprano wuiven ons binnekort vaarwel, en ook president Bartlet gaat zijn Witte Huis verlaten, maar met 'The Wire' staat er een meer dan waardige opvolger klaar, die me nu al doet uitkijken naar het derde seizoen. 'The Wire' is intens, scherp, humoristisch, maatschappijkritisch, entertainend en blijft ook nog eens lang nazinderen. Wat kan een mens zich nog meer wensen? Het tweede seizoen van 'The Wire' benadert de ultieme perfectie.

10/10

I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean

Offline Profile  

11 Jul 2006, 22:44 

Seizoen 2 afgerond en heb er weer zeer van genoten. Vooral episode 10 'Storm Warnings' vond ik ijzersterk. Volgende maand komt het derde seizoen uit dus kan weer snel verder kijken.

DVD Release Date: August 8, 2006

Image

Offline Profile  

21 Dec 2006, 11:46 

nog een week of twee en we kunnen beginnen aan seizoen 3 :-)

(benelux release)

Offline Profile  

11 Apr 2007, 22:42 

De laatste paar dagen in een sneltempo het eerste seizoen bekeken, en dat is me ook heel goed bevallen.

The Sopranos wordt vaak genoemd als men 't over de serie heeft en wil aangeven over welke kwaliteiten ze beschikt, maar voor mij staat die toch nog steeds een trapje hoger - de personages vind ik daar veel beter uitgewerkt, terwijl hier de samenstelling van de cast veeleer aanvoelde als het volgen van een formule. Natuurlijk heeft The Sopranos al een paar jaargangen voorsprong, maar dat formule-gevoel heb ik daar toch nooit bij gehad.

Desalniettemin - uitstekende serie, heb er van genoten en kijk uit naar het volgende seizoen.

Offline Profile  

22 Jul 2007, 16:09 

Seizoen 3 er doorheen gejaagd en was weer een en al kwaliteit. Leuk om al die bekende koppen weer te zien en er zijn ook een paar mooie nieuwe personages zoals Carcetti, die krijgt vast een grotere rol in het volgende seizoen.

Offline Profile  

24 Aug 2007, 12:48 

Ik heb seizoen 3 ook uit en kan het bovenstaande beamen. Knap weer hoe zoveel personages en verhaallijnen moeiteloos tot een samenhangend geheel worden gesmeed. Daarbij is dit de meest inzichtvolle behandeling van de drugsproblematiek die ik ooit gezien heb. Traffic is er niks bij.

you gotta keep the devil way down in the hole...

Offline Profile  

29 Jan 2008, 11:06 

nog twee afleveringen te gaan van seizoen 4, tot nu toe echt weer subliem!

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next