Logo

It is currently 18 Oct 2017, 03:55

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
  Lost
07 Feb 2006, 14:12 

Lost, Seizoen 1 - J.J Abrams (2005)

Na jaren van treurnis lijkt de Amerikaanse cinema geleidelijk weer uit het diepe dal te kruipen. Toch heeft Amerika al die jaren niet stilgezeten, en werd met name het televisiescherm 'the place to be' voor de nieuwe, grote talenten. Het begon met het baanbrekende 'The X-Files', die na een vijftal seizoenen helaas niet wist te stoppen en zo roemloos ten onder ging. Ook 'ER' was heel belangrijk. Ondanks het soapachtige karakter maakte de populariteit van de serie de weg vrij voor jonge talenten en groot kapitaal. Het jaar 1999 betekende echter een sleuteljaar, met de release van twee sublieme, intelligente en vernieuwende series, 'The West Wing' en 'The Sopranos'. Snel volgde het magistrale 'Six Feet Under' van het met 'American Beauty' doorgebroken talent Alan Ball, en in 2001 volgde het vernieuwende, bijzonder spannende en bijzonder entertainende '24' van Joel Surnow. In '2004' kon de Amerikaanse televisie met 'Lost' een nieuwe parel aan haar patrimonium toevoegen. Hoewel, men kan beter spreken van cinema op televisie, want de grens tussen film en televisieserie is in al die jaren grondig vervaagd.

De hype rond 'Lost' deed mij het ergste vermoeden. Om de een of andere reden had ik het vermoeden dat het ging om een storm in een glas water, en ik zat er dan ook niet echt op te wachten. Toch besloot ik de serie een kans te geven, en de eerste afleveringen lieten me warm noch koud. Toch had ik beter moeten weten, want series met talrijke personages, zoals The West Wing, The Sopranos en Six Feet Under, nemen nu eenmaal rustig de tijd om hun verhaal te vertellen. Maar goed, een aantal ongeloofwaardige plotgegevens/plotwendingen, een superdokter, de vlakke persoonlijkheden,... deden me zeker niet stijgeren van enthousiasme.

Maar ja hoor, zo rond de vierde aflevering had het 'Lost'-virus mij ook te pakken. Je geraakt als kijker vertrouwd met de structuur van de serie, de toon van de serie, de personages en het gegeven van 'het eiland'. Hetzelfde lijkt zich af te spelen op vlak van de productie, want ook de acteurs lijken in de loop van de reeks meer en meer hun draai te vinden. Geleidelijk ontvouwt zich de genialiteit van de serie, en geleidelijk wordt duidelijk hoe knap het geheel in elkaar zit (bekijk na het eerste seizoen de pilot nog eens, en je zult wel merken wat ik bedoel). Hoewel er hier geen subliem acteerwerk van de categorie Tony Soprano of Ruth Fisher is terug te vinden, zijn de acteurs uitstekend gecast en geloven we hun persoonlijkheden, met Terry O'Quinn voorop, die met John Locke een bijzonder, mysterieus, intigrerend en charismatisch personage aflevert.

Het verhaal zit ook goed in elkaar. Nee, verwacht geen serie die de gelaagdheid, intelligentie, subtiliteit of genialiteit van bijvoorbeeld The Sopranos of Six Feet Under benadert, maar subliem mag de show absoluut genoemd worden, en het is het beste en meest vernieuwende entertainment sinds het eerste seizoen van '24', waarbij de grenzen van het medium televisie opnieuw worden verlegd. Abrams spel van suspense en surprise is ijzersterk uitgewerkt, evenals het mixen van genres. 'Lost' is spannend (thriller), echt eng (horror), grappig (komedie) en dramatisch (drama/soap) tegelijkertijd. De structuur is bijzonder knap en complex, en de mozaikstructuur zorgt ervoor dat we als kijker meer weten dan bepaalde andere personages. Toch blijft ook het mysterie bestaan, zowel over de personages zelf als over het eiland. Deze heerlijke combinatie leidt ertoe dat elke aflevering echt spannend is, terwijl het mysterie het verslavende effect in de hand werkt.
Bovendien weet Abrams zijn spanning op te bouwen door middel van een gouden regel in het genre: 'less is more', en 'Lost' bevestigt nog maar eens de waarheid van die stelling. In tegenstelling tot de hedendaagse Hollywoodcinema kent 'Lost' amper bloed of seks, maar toch is deze serie vele malen spannender, enger en 'romantischer' dan het gemiddelde Hollywoodequivalent. De structuur is eveneens heel ingenieus omdat we hier niet de gebruikelijke inleiding krijgen, waarbij de personages worden uitgewerkt, maar de serie deze uitwerking over een hele reeks seizoenen spreidt, waardoor de personages wel inhoud krijgen, maar ook voor de kijker nog een mysterie vormen. Bovendien is het gegeven dat we telkens een ander personage volgen heel interessant en draagt het bij tot de geloofwaardigheid van de conflicten.

Toch is de serie niet perfect. Een aantal ongelovige plotwendingen blijven terugkeren en sommige scenes doen iets te geforceerd en soapachtig aan. Abrams gebruikt iets te graag slow-motions met muziek eronder, een truucje dat we na de zoveelste keer wel gezien hebben en bovendien het soapachtige karakter in de hand werkt. Verder melkt de serie een bepaald element ( bv. 'het luik', Charlies drugs die weer terugkeren ) soms iets te veel uit, waardoor het verhaal wat vertraging oploopt en er soms een 'Lost'-moeheid ontstaat. De serie benadert dus niet de perfectie en gelaagdheid van bijvoorbeeld The Sopranos als Six Feet Under, maar deze randkritiek vormt slechts een detail in een verder meesterlijke serie. En 'Lost' is in de eerste plaats natuurlijk entertainment pur sang, en dat doel bereikt de serie verve.

Hoewel ABC met 'Lost' in de eerste plaats een entertainende serie wou maken, heeft Abrams 'Lost' toch verre van hersenloos gemaakt. Hij gebruikt zijn gemeenschap op het eiland natuurlijk als allegorie voor onze bestaande wereld/samenleving, en zijn gemeenschap bestaat eveneens uit uiteenlopende persoonlijkheden, geslachten, religies, etniciteiten,... Die dubbele bodem maakt van de serie uitstekend voer voor analytici en filmliefhebbers die op zoek zijn naar enige gelaagdheid. Abrams levert op deze manier kritiek op verschillende culturen, laat die culturen met elkaar botsen, verdachte familie relaties, humaniseert ogenschijnlijke vijanden ( bv. Republikeinse Garde, zelfmoordterroristen,... ), enzovoort. De donkere kant is waarschijnlijk één van de grootste en één van de (voor een Amerikaanse mainsteamserie) moedigste kenmerken van de serie. De personages zijn allemaal verre van perfect en hebben wel degelijk duistere kantjes. Ook tegenover elkaar gedragen ze zich niet als sympathieke helden, maar eerder als duistere persoonlijkheden die in de eerste plaats hun eigen hachje willen redden. Een absoluut pluspunt, dat wordt versterkt door de uitstekende casting.

Kortom, mensen die op zoek zijn naar de gelaagdheid, subtiliteit en genialiteit van bijvoorbeeld The Sopranos of Six Feet Under, zouden 'Lost' misschien niet kunnen smaken. Verwacht ook geen kunstzinnige cinema, want 'Lost' is wel degelijk entetainment, maar dan wel het allerbeste entertainment dat we in jaren voorgeschoteld hebben gekregen: superspannend, bij vlagen echt ontroerend, vernieuwend gebruik van de mogelijkheden van tv en suspensetechnieken (ja, misschien zelfs revolutionair, de tijd zal het uitwijzen), een interessante en duistere gelaagdheid (iets wat het 'dommere' '24' bijvoorbeeld miste) en bovendien is de serie ook filmtechnisch knap gemaakt.
Ondanks de randkritiek geef ik deze serie toch het voordeel van de twijfel en bestempel ik het met een mooie 9/10 tot een meesterwerk. De tijd, en met name de vraag of de volgende seizoenen dezelfde kwaliteit kunnen afleveren, zullen uitwijzen of dit cijfer iets te hoog of iets te laag is uitgevallen. 'Lost' is, net zoals bijvoorbeeld Lord of the Rings, één doorlopend verhaal en moet dus uiteindelijk zo beoordeeld worden. Laten we hopen dat ze er op tijd mee stoppen en het niveau kunnen aanhouden, want dan zal de status van deze serie zonder enige twijfel legendarisch worden.

I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean

Offline Profile  

18 Feb 2006, 23:10 

Ik ben ook verslaafd aan Lost. Ik wordt wel gek van die mysteries. Als er 1 vraag is beantwoord, dan krijg je er 2 vragen bij. Seizoen 2 vind ik wat wisselend. Soms keigoed en dan een andere keer wat minder. Niet iedere eilandbewoner is even interessant. Zoals Anna-Lucia, ook te zien in seizoen 1. Zij mag er van mij wel uit.

Offline Profile  

17 Mar 2006, 13:08 

Ik ben begin deze week beginnen kijken en heb gisteren de laaste ep gezien.
De serie heeft veel serieus over the top momenten die echt lachwekkend zijn.
Veel van die momenten hebben een trombone suspense soundeffect. Echt grappig imo, alsof een truck voorbij rijdt.

Het eiland heeft meer atracties dan disneyland maar toch ben ik geintrigeerd door de character opbouw.

De serie is 50% character opbouw en echt goed in elkaar gestoken met die flashbacks. Soms iets teveel toeval in hun flaschbacks maar dat zie ik dan als een deel van de over the top moments..

Hoop dat ze de grote mysteries op een originale intressante manier gaan oplossen.

De character opbouw en sommige van de mysteries zorgen ervoor dat deze serie toch wel de moeite is om op zijn minst 1x te zien imo.

Offline Profile  

29 Mar 2006, 13:27 

Ik heb deze serie enige tijd gevolgd, maar werd afgeleid door de volstrekt ongeloofwaardige stereotype karakters. Slechts Terry O'Quinn kan mij overtuigen in de serie Lost en dat is te weinig om te kunnen blijven boeien.

Offline Profile  

29 Oct 2006, 22:19 

Ben sinds kort ook opgegaan in de wereld die Lost heet... Kan me wel bekoren.
Niet te diep nadenken, lekker over je heen laten komen, en je hebt een leuke avond.

Offline Profile  

30 Oct 2006, 03:09 

Azazel wrote:
Ik heb deze serie enige tijd gevolgd, maar werd afgeleid door de volstrekt ongeloofwaardige stereotype karakters. Slechts Terry O'Quinn kan mij overtuigen in de serie Lost en dat is te weinig om te kunnen blijven boeien.

Toch maar eens een kans gegeven. Vandaag de eerste twee afleveringen gekeken van seizoen 1.

Offline Profile  

03 Nov 2006, 18:46 

Azazel wrote:
Azazel wrote:

Toch maar eens een kans gegeven. Vandaag de eerste twee afleveringen gekeken van seizoen 1.

Ik was het anders helemaal met je eens ;) Kijkt weliswaar makkelijk weg maar dat komt omdat het inhoudelijk allemaal zo weinig voorstelt. Een typische 'network'-serie met als enige taak om de kijker zolang mogelijk aan het lijntje te houden.

Offline Profile  

04 Nov 2006, 00:04 

melville wrote:
Azazel wrote:
Azazel wrote:

Ik was het anders helemaal met je eens ;) Kijkt weliswaar makkelijk weg maar dat komt omdat het inhoudelijk allemaal zo weinig voorstelt. Een typische 'network'-serie met als enige taak om de kijker zolang mogelijk aan het lijntje te houden.

Dat lukt ze vrij aardig... :oops: Was van de week weer tot drie uur 's nachts Lost aan 't kijken. Nu is het wachten op seizoen 3.

Offline Profile  

09 Nov 2006, 21:11 

melville wrote:
Azazel wrote:
Azazel wrote:

Afgelopen dagen ook maar eens S1 gekeken en heb me prima vermaakt. Stereotype karakters zijn er inderdaad voldoende maar dat maakt het ook wel weer leuk. Gelukkig wordt het allemaal niet te serieus gebracht en kon de humor er wel van inzien. Vond het wel jammer dat het slot van S1 zo abrupt is, daar hadden ze wel een leuker einde aan kunnen breien voor diegene die het bij 1 seizoen willen houden. Nu moet ik verdorie dat 2e seizoen ook nog gaan kijken.

Offline Profile  

28 Nov 2006, 11:11 

S2 inmiddels afgerond en blijf het toch een erg vermakelijke serie vinden. Het is zeker niet altijd even geloofwaardig met een hoop toevalligheden maar omdat de personages dat zelf ook regelmatig erkennen is het toch prima te behappen. Gewoon een lekkere achtbaanrit.

Offline Profile  

02 Mar 2007, 15:25 

Vanavond begint S3 op Net5, 21.25

Offline Profile  

02 Mar 2007, 19:28 

jim2873 wrote:

Op dit moment ben ik op de helft van serie 1. Echt een prima serie om af en toe weer eens intensief te kijken. Niet echt iets om wekelijks te volgen op televisie, daarbij: Als ik echt hooked raak aan een serie, download ik het wel :)

Offline Profile  

08 Jun 2007, 02:15 

Vincent wrote:
jim2873 wrote:

Op dit moment ben ik op de helft van serie 1. Echt een prima serie om af en toe weer eens intensief te kijken. Niet echt iets om wekelijks te volgen op televisie, daarbij: Als ik echt hooked raak aan een serie, download ik het wel :)

Seizoen 3 inderdaad maar gedownload, na eerste afleveringen op tv gemist te hebben... Was er weer veel te snel doorheen, zat weer tot drie uur 's nachts te kijken. Dus: nog steeds behoorlijk boeiend. Ben benieuwd wat ze in de volgende (kortere: 16 afleveringen) seizoenen gaan doen, want, hoewel best aardig, vond ik de cliffhanger ook wel verwarrend.

Offline Profile  

01 May 2010, 18:52 

Enfin, 3 jaar later en je weet nog niks :) Ik vind het nog steeds redelijk boeiend maar moet toegeven dat ik eigenlijk alleen nog kijk om te weten hoe het afloopt. Nog een paar afleveringen en de ellende is voorbij :wink:

Offline Profile  

27 May 2010, 01:18 

Pfff... zeer rommelig, teleurstellend zesde seizoen met een ongelofelijke anticlimax. Jasses. Goed nieuws: er komt geen volgend seizoen.

Offline Profile  

28 May 2010, 22:13 

Anticlimax? Een geweldig einde juist!

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]