Logo

It is currently 19 Oct 2017, 19:56

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
  Mad Men
16 Jan 2009, 23:33 

Na deze titel voor het eerst te zijn tegengekomen op een hoop 'Best of 2008'-lijstjes heb ik het eerste seizoen blind aangeschaft, en daar heb ik zeker geen spijt van gekregen. De serie speelt zich af onder de medewerkers van een groot reclamebureau in New York anno 1960, een tijd waarin iedereen overal rookte, de meeste vrouwen werden geacht netjes huisvrouw te worden, en de massamedia zoals we die nu kennen nog in de kinderschoenen stonden. Mad Men is niet alleen prachtig vormgegeven, met buitengewoon veel aandacht voor belichting en design, maar is ook bijzonder scherp geschreven en heeft een ongelooflijk sterk ensemble aan acteurs in de hoofdrollen.
Tip: bij Amazon.co.uk en Play is het eerste seizoen voor onder de 15 euro te bestellen!

Offline Profile  

30 Mar 2009, 00:18 

Ik was er niet zo kapot van. Hoogst origineel idee en lijkt zoveel potentieel te hebben, maar kon er na één seizoen weinig meer dan een gelikte edelsoap met origineel production design van maken. De verhaallijn en de personages lieten me volledig koud. Gebaseerd op de werkelijkheid of niet, die admen uit New York moeten toch wel de meest afgrijselijke personages uit de televisie-geschiedenis zijn. Hoopte eigenlijk dat het hele zootje in de laatste aflevering collectief van de 18e etage zou springen.

De soap-technieken met een big tease van een cliffhanger in de laatste aflevering prikkelde wel enisgzins de nieuwsgierigheid naar seizoen 2. Dat dan weer wel..

Offline Profile  

20 Jul 2009, 01:22 

Vandaag afgekeken:

Mad Men - Season 1
Er wordt vaak gezegd dat HBO het alleenrecht heeft op kwalitatief goede tv series. Mad Men bewijst definitief het tegendeel.
Vergeet alle andere series die nu te zien zijn, want dit is hét. Dit eerste seizoen van Mad Men kun je samenvatten met één woordt: WOW!
Alles klopt. Het acteerwerk is geweldig, de sfeer van de jaren `60 wordt goed neer gezet (waarbij de muziek iedere aflevering weer een personage op zich is en ontzettend belangrijk is). De diepgang die alle personages, ook de kleinere bijrollen, hebben is ongekend. Allemaal hebben ze een achtergrond die wordt verkend, alle personages komen aan bod. De verhaallijnen zijn een goede combinatie van (vooral) drama en humor met dialogen die sterk en oneindig quote-baar zijn.
Ook de aankleding van de sets en de kostuums zijn tot in de puntjes verzorgd.

Daarnaast werd ik iedere aflevering opnieuw verliefd op January Jones, die met veel gevoel de rol van Betty Draper neerzet, en inderdaad veel wel wat weg heeft van Grace Kelly, zoals in één aflevering wordt gezegd. Een vrouw van geweldige schoonheid.

Kortom: deze serie heeft alles, absoluut de beste serie die op het moment loopt. Iedereen die graag tv series kijkt is verplicht dit te gaan kijken. Ik hoop dat seizoen 2 ook snel op dvd verschijnt, want ik wil meer!

10/10

Offline Profile  

18 Aug 2009, 17:29 

Heb nu 3 afleveringen bekeken en heb eigenlijk weinig trek om nog verder te kijken. Wordt het nog aanzienlijk beter/anders in de loop van de serie of gaat het allemaal op dezelfde voet door? Vind het niet slecht of zo maar heb nu al het gevoel dat ik het wel gezien heb.

Offline Profile  

18 Aug 2009, 17:31 

Kritiek punt blijkbaar, want ik ben na 3 afleveringen afgehaakt. Ik kwam niet verder dan 'wel leuk'.

Offline Profile  

18 Aug 2009, 17:37 

Ik ben na 2 afleveringen gestopt.

Offline Profile  

18 Aug 2009, 18:05 

Ik dacht echt dat ik de enige was.

Erg frustrerend als werkelijk iedereen in je omgeving de serie geweldig lijkt te vinden (vandaag voor de zoveelste keer geleuter tijdens de koffie over hoe geweldig de serie is), terwijl je het zelf eigenlijk maar matig vind. Het is zo'n leuk origineel idee met prachtige kostuums en vormgeving, maar als drama stelt dit toch niets voor? Ik heb nog een keer een poging gedaan een paar afleveringen te kijken, maar versterkte mijn aanvankelijke scepsis alleen maar. De personages zijn zo vlak als een dubbeltje, het liet me volledig koud wat er met hen zou gebeuren. De hele opbouw en dramatische 'arc' overstijgt het niveau van een gemiddelde 'middagsoap' nauwelijks, met als enige verschil dat het er ditmaal buitengewoon glossy uitziet. De meeste mensen zijn net eksters. Of het zijn vooral de vrouwen (dat zijn net eksters natuurlijk), die het succes van de serie bepalen. Ik durf het niet meer te zeggen tegen de lieve schatten uit angst ge-excommuniceerd te worden, maar hier komen toch geen vrouwen.

Offline Profile  

19 Aug 2009, 00:04 

Camera Obscura wrote:
Of het zijn vooral de vrouwen (dat zijn net eksters natuurlijk), die het succes van de serie bepalen. Ik durf het niet meer te zeggen tegen de lieve schatten uit angst ge-excommuniceerd te worden, maar hier komen toch geen vrouwen.

Vreemd, want de serie heeft toch (in de eerste twee afleveringen in ieder geval) een sterk vrouwonvriendelijke toon.

Offline Profile  

19 Aug 2009, 01:22 

Die vrouwonvriendelijkheid is gewoon het tijdsbeeld. Ik neem aan dat de meeste vrouwen daar wel doorheen kunnen prikken, al vind ik het ongewoon dik aangezet, zelfs naar de maatstaven van die tijd.

Ik kan moeilijk voor vrouwen in het algemeen spreken, maar neem het van me aan. De serie scoort ontzettend goed bij vrouwen en de dames in mijn omgeving zijn inmiddels veel grotere fans dan de mannen. Het is vooral de mode en het tijdsbeeld wat het hem doet. Ze vinden het stijlvol. Goed aangeklede mannen en vrouwen en het machogedrag en de duidelijke rolverdeling tussen de seksen lijken ze juist fascinerend te vinden. Maar goed, zegt misschien meer over de vrouwen in mijn omgeving.

De vrouwelijke buzz op Twitter spreekt ook boekdelen. De dames lusten wel pap van de serie, wederom het stijlaspect wat de boventoon voert. "Mad Men your office." "Mad Men your style and clothes." Enzovoort. Zijn trouwens ook flink wat vrouwen die aan de serie meeschrijven, maar dat hoeft op zich niet echt iets te zeggen over de toon.

Offline Profile  

19 Aug 2009, 10:13 

Camera Obscura wrote:
Die vrouwonvriendelijkheid is gewoon het tijdsbeeld. Ik neem aan dat de meeste vrouwen daar wel doorheen kunnen prikken, al vind ik het ongewoon dik aangezet, zelfs naar de maatstaven van die tijd.

Precies. Ik stoorde me vooral aan dat dik aangezette en geloof niet dat dit een accuraat tijdsbeeld geeft. Natuurlijk was de klassieke rolverdeling veel sterker, maar om nou alle mannen als op seks beluste haantjes neer te zetten en vrijwel alle vrouwen als gewillig en dommig vind ik een beetje ver gaan.

Je verklaring waarom met name vrouwen de serie leuk vinden is overtuigend. Nu ik erover nadenk, mijn vriendin vond de afleveringen die we hebben gezien ook veel beter dan ik...

Offline Profile  

06 Sep 2009, 00:28 

Mad Men - Season 2
Het eerste seizoen noemde ik "absoluut de beste serie die op het moment loopt". Na het zien van dat seizoen kon ik alleen maar hopen dat het tweede seizoen net zo goed zou zijn. Maar al m`n verwachtingen werden overtroffen. Deze reeks is nóg beter dan de eerste, iets wat ik geen moment voor mogelijk had gehouden.

In het eerste seizoen kwamen vooral de personages van Don en Betty Draper (de hoofdpersonen) aan de beurt, met regelmatig en afwisselend aandacht voor de "bijrollen" (iets wat nogal raar klinkt aangezien alle personages van ongekend belang zijn voor de ontwikkelingen van de serie). In dit seizoen komen die bijrollen nog meer aan de beurt en worden die personages nog verder uitgediept, waarbij ze allemaal - stuk voor stuk- van een geweldige emotionele lading worden voorzien. Daardoor is dit seizoen nog beter dan het eerste: we hebben al kennis gemaakt met de personages, nu wordt het tijd om ze op `n dieper niveau te leren kennen.
Natuurlijk worden ook Don en Betty niet vergeten en maken ook zij weer het nodige mee in hun zo perfect lijkende huwelijk.

Verder zijn alle dingen ook hier weer van toepassing die op het eerste seizoen van toepassing waren: het acteerwerk is geweldig, de aankleding en het oog voor detail prachtig en de muziek is wederom een karakter op zich zelf dat ontzettend veel sfeer toevoegd.

Het is ook de meest verslavende serie ooit: ben er donderdag aan begonnen en vandaag was het al afgelopen!
Na het zien van seizoen schreef ik dat het de beste serie van het moment is. Dat is na dit seizoen een understatement gebleken. Mad Men is zonder enige twijfel de beste serie van dit decennium.
Omdat we niet hoger kunnen geven, opnieuw een:
10/10

Offline Profile  

06 Sep 2009, 13:35 

Wellicht zelfs interessant voor de sceptici onder ons: een video essay over de cruciale rol die cameravoering in de serie speelt. Iedereen heeft het over de kostuums en set design, maar voor mij zijn het met name de gelaagde scripts en subtiele mise-en-scène die de serie zo aardig maken. De hype is inmiddels wat overtrokken, maar ik heb alle afleveringen nu meer dan eens gezien, en blijf het een fascinerende reeks vinden.

Offline Profile  

07 Jul 2010, 10:15 

In een paar weken de drie seizoenen op blu-ray gekeken, in mijn ogen echt een topserie. Het eerste seizoen was eigenlijk meer een introductie, maar het gaat allemaal steeds dieper. Helaas nu een tijd wachten op seizoen vier.

Offline Profile  

25 Nov 2010, 19:40 

De seizoenen 1 t/m 3 zijn nu maar 10 dollar per stuk op amazon.com, zowel op dvd als blu-ray!

Offline Profile  

27 Nov 2010, 02:17 

Bedankt voor de tip!

Offline Profile  

30 Nov 2010, 23:49 

ik kijk er naar maar vind het ook een tijdgebonden gimmick show. Zoals deadwood maar dan zonder inhoud.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]