Logo

It is currently 18 Oct 2017, 00:21

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 
Author Message
  Hollywood
24 Jan 2006, 21:24 

Ik krijg medelijden met het Hollywood/Mainstream forum dus ga het woord Mainstream laten vallen want dat werkt blijkbaar nogal afstotend. Ga het ook opsplitsen in 2 gedeeltes:

Hollywood (1965 - 1985)
Hollywood (1985 - .... )

Dit vooral om Hollywood in de 70s een plekje te geven modat het toch wel een eigenzinnige periode was en niet te vergelijken met het recentere Hollywood.

Ik hoop dat de jaartallen een beetje zinnig zijn, zoniet hoor ik het wel.

Last edited by jim2873 on 13 Feb 2006, 12:47, edited 1 time in total.

Offline Profile  

25 Jan 2006, 00:07 

Volgens mij eindigde de Amerikaanse Renaissance in 1977 met Star Wars. Hoe kom je precies bij 1985?

Verder lijkt het me een zinvolle opsplitsing.

Gekeken films

Offline Profile  

25 Jan 2006, 00:49 

Ik had niet echt een Renaissance in gedachten. Het blijft een beetje natte vingerwerk maar heb het idee dat het roekeloze Jaren 70 sfeertje in het begin van de Jaren 80 nog redelijk sterk aanwezig was. Zo halverwege de 80s was er pas een echt duidelijke verandering zichtbaar.

Offline Profile  

25 Jan 2006, 01:15 

maikel_1981 wrote:
Volgens mij eindigde de Amerikaanse Renaissance in 1977 met Star Wars. Hoe kom je precies bij 1985?

Verder lijkt het me een zinvolle opsplitsing.

Een precies einde is niet aanwijsbaar, maar volgens mij wordt de flop 'Heavens Gate' (1980) en daarmee de ondergang van United Artists beschouwd als het einde van de 'Renaissance', die zich echter wel nog eind de jaren '70, begin de jaren '80 zou laten voelen, met o.a. bijvoorbeeld 'Apocalypse Now'. Toen de studio's, inderdaad in de loop van de jaren '80, inzagen dat de films van Lucas en Spielberg veel geld opleverden, kopieerden ze het format en de marketingstrategie en was de 'Renaissance' voorgoed voorbij.

Offline Profile  

25 Jan 2006, 01:21 

Nog een andere opmerking/vraag: Hoe zit het met de periode voor 1965? Dat valt zo te zien onder 'Classic Cinema', al is dit misschien een beetje verwarrend, want bijvoorbeeld een Wilder of een Welles maakten ook deel uit van Hollywood...

Offline Profile  

25 Jan 2006, 01:35 

spielberg_rules wrote:
Nog een andere opmerking/vraag: Hoe zit het met de periode voor 1965? Dat valt zo te zien onder 'Classic Cinema', al is dit misschien een beetje verwarrend, want bijvoorbeeld een Wilder of een Welles maakten ook deel uit van Hollywood...

Hollywood voor 1965 valt inderdaad onder Classic Cinema, wil daar niet echt jaartallen of hollywood bij gaan zetten om het nog een beetje flexibel te houden ;) Denk dat die verwarring wel mee zal vallen.

Offline Profile  

25 Jan 2006, 02:03 

Ik vond het zelf wel oke zoals het was. Jaren zeventig films horen wat mij betreft bij de classics om dezelfde reden die je opgeeft.

Voor mij persoonlijk werkt 'Hollywood' meer afstotend dan mainstream. Hollywood houdt voor mij echt de puur commerciele tak van films in maar daarnaast zijn er gelukkig ook nog meer integere mainstream films. Met alleen Hollywood wordt het ook lastig om niet-Amerikaanse mainstream films te plaatsen.

Offline Profile  

25 Jan 2006, 02:15 

Zit wel wat in maar feit was dat er voorlopig niemand interesse had in het hollywood/mainstream forum. Niet-amerikaanse mainstream films die niet in 1 van de andere categorieën passen zijn volgens mij vrij zeldzaam.

Eens kijken of het zo beter werkt, zoniet draai ik het weer terug.

Offline Profile  

26 Jan 2006, 10:31 

melville wrote:
Jaren zeventig films horen wat mij betreft bij de classics

Mee eens. Vind het nu een beetje rare indeling. Waarom eindigt klassiek Hollywood bij 1965? 1980 lijkt mij persoonlijk een logischere cut-off datum.

Offline Profile  

26 Jan 2006, 10:52 

hitch_fan wrote:
melville wrote:
Jaren zeventig films horen wat mij betreft bij de classics

Mee eens. Vind het nu een beetje rare indeling. Waarom eindigt klassiek Hollywood bij 1965? 1980 lijkt mij persoonlijk een logischere cut-off datum.

Totaal niet. Er is een significant verschil tussen klassiek Hollywood, het Hollywood uit de jaren '70 en het Hollywood vanaf de jaren '80. Scorsese of Altman bv. bij de Classics rekenen is absolute nonsens en ook nogal onbegrijpelijk.

Gekeken films

Offline Profile  

26 Jan 2006, 11:09 

Zie dat men er nog niet helemaal over eens is. Ben zelf ook niet echt een fan van afbakenen met jaartallen dus misschien heeft er iemand een idee om het anders te benamen, zonder jaartallen?

Offline Profile  

26 Jan 2006, 12:19 

maikel_1981 wrote:
Scorsese of Altman bv. bij de Classics rekenen is absolute nonsens en ook nogal onbegrijpelijk.

Nonsens :lol:. Definieer eerst classics maar eens.

Offline Profile  

26 Jan 2006, 12:22 

jim2873 wrote:
Zie dat men er nog niet helemaal over eens is. Ben zelf ook niet echt een fan van afbakenen met jaartallen dus misschien heeft er iemand een idee om het anders te benamen, zonder jaartallen?

Wat voorheen 'Hollywood/mainstream' was 'moderne cinema' noemen? Ev. met toevoeging mainstream om onderscheid te maken met de andere subforums.

Offline Profile  

26 Jan 2006, 13:01 

melville wrote:
Wat voorheen 'Hollywood/mainstream' was 'moderne cinema' noemen? Ev. met toevoeging mainstream om onderscheid te maken met de andere subforums.

Daar kan ik me wel in vinden. Ik hou het dan wel in het engels net als de rest: 'Modern Cinema/Mainstream'. Alles vanaf begin Jaren 80 valt daar in principe onder. Er blijven natuurlijk moeilijke gevallen als topics over Altman en Allen maar denk dat iedereen wel uit kan maken waar wat beter thuishoort.

Er wordt in ieder geval al gepost over modernere films en daar ging het me uiteindelijk om ;)

Offline Profile  

27 Jan 2006, 02:07 

hitch_fan wrote:
maikel_1981 wrote:
Scorsese of Altman bv. bij de Classics rekenen is absolute nonsens en ook nogal onbegrijpelijk.

Nonsens :lol:. Definieer eerst classics maar eens.

Volgens mij betekent Classics in dit geval simpelweg Klassiek Hollywood (dus grofweg de periode 1935-1967). Het lijkt me toch niet dat het de bedoeling is om de categorie Classics te lezen als 'Klassiekers', want dan kun je alle subforums op de schop gooien en twee categorieen maken: 'Classics' en 'Best of The Rest'.

Gekeken films

Offline Profile  

27 Jan 2006, 11:06 

maikel_1981 wrote:
Volgens mij betekent Classics in dit geval simpelweg Klassiek Hollywood (dus grofweg de periode 1935-1967). Het lijkt me toch niet dat het de bedoeling is om de categorie Classics te lezen als 'Klassiekers', want dan kun je alle subforums op de schop gooien en twee categorieen maken: 'Classics' en 'Best of The Rest'.

Ik zie het Classics forum nu als het forum voor de klassieke Hollywood film. Voor mij omvat dat de totale periode tot 1980. 1980 is duidelijk een breekpunt in Hollywood wanneer de gigantische flop Heaven's Gate het einde betekent voor zowel United Artists als de New Hollywood stroming. Het studiosysteem wordt dan definitief ten grave gedragen en de accountants krijgen de beslissende stem. 1980 kun je sowieso in cultureel opzicht als een breekpunt zien in de na-oorlogse geschiedenis maar hoewel natuurlijk wel van indirecte invloed op Hollywood, is dat een discussie die misschien meer op een politiek forum thuishoort.
Ik snap overigens je redenatie wel maar als je klassiek Hollywood ziet als louter de periode 1934/35-1966/67 omvattend (66 wordt met de release van Who's Afraid Of Virginia Wolf vaak als breekpunt genomen), moet je ook een Pre-Produktie Code forum en een New Hollywood forum aanmaken (of misschien nog wel meerdere fora). Voor mij is echter het verschil tussen de verschillende periodes in Hollywood tot 1980 niet dusdanig groot dat er aparte forums voor zouden moeten zijn. De argumentering die velen hanteren dat de periodes voor 1935 en na 1967 zogenaamd creatiever zouden zijn dan de periode waarin Hollywood beperkt werd door de Hays code is klinklare onzin imo. Anders ja, creatiever nee.

Offline Profile  

27 Jan 2006, 13:36 

hitch_fan wrote:
maikel_1981 wrote:

De argumentering die velen hanteren dat de periodes voor 1935 en na 1967 zogenaamd creatiever zouden zijn dan de periode waarin Hollywood beperkt werd door de Hays code is klinklare onzin imo. Anders ja, creatiever nee.

Creatiever is dikke onzin inderdaad, maar zoals je zelf al aangeeft wel heel duidelijk anders. Aan de andere kant kan ik met de indeling zoals die nu is ook prima leven.

Gekeken films

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]